HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Usla CD-skivor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:52:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det slog mig precis nu att det finns så mycket "usla" inspelningar! Jag lyssnar jusst nu på en mycket bra skiva både musikaliskt och ljudmässigt och det låter så bra. Sen byter man skiva och fy sjutton vad det låter uslet!!! Man kan bli sur för mindre. Jag tror knappast det hjälper så mycket om jag byter CD-spelare (vilket jag ändå snart ska göra). Det kanske bara blir ännu sämre...
Kvalitét står tydligen inte högst hos de flesta skivproducenter.

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:59:37  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Låter inte alla CD dåligt? Skämt åsido, det verkar dessvärre vara en trend mot allt högre grad av komprimering och annan "radioanpassning".

Finns det några ljudtekniker från 50-/60-talet som kan ge lite lektioner?

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:07:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Detta ögr en än mer tveksam till SACD. Vad ska man ned det till om inspleningarna ändå håller så ojämn kvalitét? Inte tror jag att ett nytt format kommer göra underverk om inte de som spelar in vet vad de gör (eller bryr sig om att det ska bli bra). Kanske jag är lite väl negativ nu men jag kan bara hoppas att jag har fel.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:12:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
SACD spelar in utan alla filter som omgärdar inspelningar, därav en del av höjningen av inspelningskvalitén..( har jag hört)

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Gåshud
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:17:03  Show Profile Send Gåshud a Private Message
När jag bytte cd så blev de sämsta skivorna "bättre".
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:18:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Mer kompression och radioanpassning. Det behövs inte för det ordnar alla usla komersiella radiostationer. SR kör för övrigt oxå med olika
grad av flerbandskompression. Man kör med olika komp. beroende på kanal. Däremot så tror jag inte att SR/P2 har någon kompression.
Jag undrar vad det var för skiva som du lyssnade på. Jag tycker ju
själv annars att skivor i dag låter jävligt mycket bättre än på
60-talet och tidigare.

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:21:36  Show Profile Send gcs a Private Message
KennethS vad menar du med att "SACD spelar in utan alla filter som omgärdar inspelningar".
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:41:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kanske ett spelarbyte gör mer än jag tror. Ska bli kul att testa efter semestern.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/09 :  21:26:23  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Lyssna på inspelningar av klassisk musik från t ex Decca eller DG inspelade före 1980 ... IMHO helt enkelt klasskillnad mot dagens inspelningar. Självklart finns det undantag, men jag upplever dem inte som särskilt många

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:06:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Före 1980 så spelade nog dom flesta in analogt direkt mixat till
2 kanaler med Dolby. När det gäller klassiska inspelningar så använder man nog aldrig några kompressorer vare sej nu eller då.
Om det är klassiska inspelningar du menar så vet jag massor av moderna inspelningar som låter kanon. Just när det gäller klassiskt
så har nog inte tillvägagångssättet vid inspelning ändrats. Däremot
jazz och pop där kan man nog lugnt påstå att det har utvecklats.
T.ex så man använder mycket mer filter & annat lullul. Rätt eller fel,ja det är nog en smaksak.
I slutet av 70 talet när Denon & Decca började med digitala inspelningar i 2 kanaler så körde man 44.1 KHz&14 bitar. Man hade
Umatic video bandspelare, sedan kom Sony F1 som oxå var 44.1 KHz
14 bitar. I dag kör man nog med MO disc eller HD.

Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:08:55  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjenare!

Visst är det tragiskt med alla usla produktioner.
Kan inte vi på forumet samla lite kosing och starta en utbildning för svenska musikproducenter, så att nivån kan höjas något?
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:11:40  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Mastringen har väl en hel del att göra med problemet (tror jag, jag är ingen expert...) En gång när jag var och lyssnade hos Ingenjör Öhman spelade han en inspelning som han hade varit med och gjort. Den omastrade versionen lät helt fantastiskt bra. När han sedan spelade den färdiga mastrade produkten lät det fortfarande bra, men inte alls i jämförelse med "originalet". han och de inblandade musikerna var tydligen inte helt nöjda...
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:52:50  Show Profile Send Terratec a Private Message
Suck...ja, det känns inte som man får lön för mödan att uppgradera sin anläggning. De flesta inspelningar är ändå så dåliga (låg ambitionsnivå från producenterna) att jag snart nöjer mig med min batteridrivna köksradio á 495kr,
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:00:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Tanken med att mastra är ju att en inspelning ska bli lika bra eller
bättre än originalet. Dessutom ska ska man lägga PQ koder. Att mastra är en konst och inget som man gör hur som helst. Ett exempel
är när man ska gravera då har man ännu fler begränsande parametrar att ta hänsyn till.

gcs

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:28:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dock kan man inte komma ifrån att det är stor skillnad på olika skivor och skivbolags produkter även inom klassiskt. De stora bolagen är de värsta syndarna, medan små bolag kan göra fantastiska produkter även på vanlig CD.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/10 :  01:26:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Antagligen beroende på att många små bolag medvetet rikar sig till hifi-folk. De stora bolagen producerar skivor för de övriga 99% av köparna och kommer således anpassa mixning/mastering så att det låter så bra som möjligt på 1000 kr-anläggningar, att de tappar den 1% av köparna som lägger tid, pengar och möda på sin anläggning bryr de sig knappast om så länge skivorna säljer.
Alltså vanlig hederlig kapitalism.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  01:53:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr har du nog helt rätt "f95toli"!

Bravo
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/10 :  11:21:26  Show Profile Send HPW a Private Message
Kan det inte bero på att mycket av modern musik behandlas I ex vis protools, Logic, med pluggins av blandad kvalitet. Det är säkert billigare att behandla sur sång med autotune än att sjunga om tills man blir nöjd.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/08/10 :  11:24:26  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jo, jag är oxå böjd att instämma med F95toli och Bravo..tråkigt men förmodligen sant..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/10 :  11:59:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är kränkande att påstå att man medvetet spelar in och mixar på
ett sätt som den stora massan gillar. Då har ni inte varit med på
en inspelning och sett hur det går till. Ljudteknikerns huvuduppgift
är att rigga och sedan göra en mix som alla gillar. Producentens uppgift är att följa partitur,lyssna & ha eventuella synpunkter.
Alla i en stor orkester kan naturligtvis inte vara med och tycka.
Det är dirigenten,producenten och ibland teknikern som diskutera hur
det ska vara. Man gör så gott man kan för att det ska bli en bra inspelning och ingen ska påstå något annat.
Jag vill att ni ska ge exempel på bra och dom här dåliga inspelningarna som ni snackar om. Jag ska kolla dom inspelningarna
som ni namnger så fort som möjligt. För det är väl inte så att det är tolkningen som ni inte gillar? Jag kom just att tänka på Leopold
Stokowski´s orkestreringar som han gjorde på 30 talet. Det var många då som inte gillade arrangemangen men man kan ändå tycka att det låter ganska fräscht. Lyssna gärna jag tror att det finns något
på Chandos. Om någon är intresserad så kan han höra av sig till mig.

gcs


Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:24:59  Show Profile Send yalpa a Private Message
Små bolag kan också göra skitinspelningar. Lyssna på Lloyd Cole - The Negatives gjord av xiiibis records, toligtvis den mest distade skivan jag har, dessutom med kassettband-ljud vad gäller detaljer och allt. Hur fan kan man släppa ut det där på marknaden?

Dessutom tycker jag att det borde finnas en referens som mixaren inte får avvika ifrån. En del skivor låter så inbäddat och med så mycket bas att man genast vill byta till vass elektronik, sen slänger man in nästa platta som är så vass att man beställer in en Edison 60 direkt. Hur ska de ha det?

Jag ska köpa in en Behringer och det ska lösa problemet, för detta kan det inte fortsätta, helt omöjligt att hitta en anläggning idag som får alla skivor att låta bra, oavsett vad alla säger.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:46:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag köpte Jarimoquais skiva "Travelling without Moving" och den låter hemskt! Inget djup i ljudet och svampig bas och allmänt färgat ljud. Dessutom var låtarna inte de bästa (möjligen undantaget "Virtual Insanity" som är ganska känd). Tur att jag köpte den på rea, men som sagt undvik denna skiva.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:10:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du har helt rätt "yalpa", naturligtvis har man ingen garanti för att små bolag låter bra innan man provat.
Däremot, vilken är min erfarenhet, är det bland de små bolagen du hittar de tekniskt bra produkterna, där tonerna vibrerar av liv.
Detta hittar du sällan hos de stora bolagen och självfallet beror inte detta på artisterna, de är nästan undantagslöst mycket duktiga inom klassisk musik.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:31:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu snackar ni om pop skivor som rentav är inspelade i hemmiljö utan proffstekniker. Jag ska lyssna på skivorna. Keith Jarrett har spelat
in en skiva i sitt hem på sin Porta. Den skivan har lite mycket brus
men anses annar vara en av dom bästa han gjort enligt KJ."Spirit"
heter skivan. Vad jag talade om i mitt tidigare inlägg gällde
klassiska produktioner och inte pop. I dag så är det många pop produktioner som görs hemma på datorn. Protool som jag har jobbat med i nästan tio år har en massa gratis pluggar som inte låter särskillt bra, dom skippar man och i stället köper man nya andra pluggar som ex.v Focusrite eller TC och några till. Digidesign/Protool är nog det mest använda märket i världen bland proffs. Även om man skulle ha världens bästa grejor
att jobba med så måste man kunna jobbet för att det ska bli ett bra
resultat eller hur.

gcs
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:51:41  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tja!

Tragiskt nog får man hålla med f95toli.

Edited by - hifidreamer on 2003/08/10 22:52:08
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:24:07  Show Profile Send Cyber a Private Message
Frågan är hur tolerant man ska vara mot skivbolag som massproducerar och mer eller mindre "struntar" i kvaliteten? Problemet är att det är svårt att påverka dem..det räcker ju inte att några få audiofiler bojkottar dem..
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000