Author |
Topic |
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 19:52:17
|
Det slog mig precis nu att det finns så mycket "usla" inspelningar! Jag lyssnar jusst nu på en mycket bra skiva både musikaliskt och ljudmässigt och det låter så bra. Sen byter man skiva och fy sjutton vad det låter uslet!!! Man kan bli sur för mindre. Jag tror knappast det hjälper så mycket om jag byter CD-spelare (vilket jag ändå snart ska göra). Det kanske bara blir ännu sämre... Kvalitét står tydligen inte högst hos de flesta skivproducenter. |
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 19:59:37
|
Låter inte alla CD dåligt? Skämt åsido, det verkar dessvärre vara en trend mot allt högre grad av komprimering och annan "radioanpassning".
Finns det några ljudtekniker från 50-/60-talet som kan ge lite lektioner? |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 20:07:25
|
Detta ögr en än mer tveksam till SACD. Vad ska man ned det till om inspleningarna ändå håller så ojämn kvalitét? Inte tror jag att ett nytt format kommer göra underverk om inte de som spelar in vet vad de gör (eller bryr sig om att det ska bli bra). Kanske jag är lite väl negativ nu men jag kan bara hoppas att jag har fel. |
|
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 20:12:17
|
SACD spelar in utan alla filter som omgärdar inspelningar, därav en del av höjningen av inspelningskvalitén..( har jag hört) |
Trött på folk utan vett |
|
|
Gåshud
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 20:17:03
|
När jag bytte cd så blev de sämsta skivorna "bättre". |
|
|
gcs
Member
5272 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 20:18:55
|
Mer kompression och radioanpassning. Det behövs inte för det ordnar alla usla komersiella radiostationer. SR kör för övrigt oxå med olika grad av flerbandskompression. Man kör med olika komp. beroende på kanal. Däremot så tror jag inte att SR/P2 har någon kompression. Jag undrar vad det var för skiva som du lyssnade på. Jag tycker ju själv annars att skivor i dag låter jävligt mycket bättre än på 60-talet och tidigare.
|
|
|
gcs
Member
5272 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 20:21:36
|
KennethS vad menar du med att "SACD spelar in utan alla filter som omgärdar inspelningar". |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 20:41:10
|
Kanske ett spelarbyte gör mer än jag tror. Ska bli kul att testa efter semestern. |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 21:26:23
|
Lyssna på inspelningar av klassisk musik från t ex Decca eller DG inspelade före 1980 ... IMHO helt enkelt klasskillnad mot dagens inspelningar. Självklart finns det undantag, men jag upplever dem inte som särskilt många |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
gcs
Member
5272 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 22:06:33
|
Före 1980 så spelade nog dom flesta in analogt direkt mixat till 2 kanaler med Dolby. När det gäller klassiska inspelningar så använder man nog aldrig några kompressorer vare sej nu eller då. Om det är klassiska inspelningar du menar så vet jag massor av moderna inspelningar som låter kanon. Just när det gäller klassiskt så har nog inte tillvägagångssättet vid inspelning ändrats. Däremot jazz och pop där kan man nog lugnt påstå att det har utvecklats. T.ex så man använder mycket mer filter & annat lullul. Rätt eller fel,ja det är nog en smaksak. I slutet av 70 talet när Denon & Decca började med digitala inspelningar i 2 kanaler så körde man 44.1 KHz&14 bitar. Man hade Umatic video bandspelare, sedan kom Sony F1 som oxå var 44.1 KHz 14 bitar. I dag kör man nog med MO disc eller HD.
|
|
|
hifidreamer
Member
197 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 23:08:55
|
Tjenare!
Visst är det tragiskt med alla usla produktioner. Kan inte vi på forumet samla lite kosing och starta en utbildning för svenska musikproducenter, så att nivån kan höjas något? |
|
|
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 23:11:40
|
Mastringen har väl en hel del att göra med problemet (tror jag, jag är ingen expert...) En gång när jag var och lyssnade hos Ingenjör Öhman spelade han en inspelning som han hade varit med och gjort. Den omastrade versionen lät helt fantastiskt bra. När han sedan spelade den färdiga mastrade produkten lät det fortfarande bra, men inte alls i jämförelse med "originalet". han och de inblandade musikerna var tydligen inte helt nöjda... |
|
|
Terratec
Member
146 Posts |
Posted - 2003/08/09 : 23:52:50
|
Suck...ja, det känns inte som man får lön för mödan att uppgradera sin anläggning. De flesta inspelningar är ändå så dåliga (låg ambitionsnivå från producenterna) att jag snart nöjer mig med min batteridrivna köksradio á 495kr, |
|
|
gcs
Member
5272 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 00:00:43
|
Tanken med att mastra är ju att en inspelning ska bli lika bra eller bättre än originalet. Dessutom ska ska man lägga PQ koder. Att mastra är en konst och inget som man gör hur som helst. Ett exempel är när man ska gravera då har man ännu fler begränsande parametrar att ta hänsyn till.
gcs
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 00:28:57
|
Dock kan man inte komma ifrån att det är stor skillnad på olika skivor och skivbolags produkter även inom klassiskt. De stora bolagen är de värsta syndarna, medan små bolag kan göra fantastiska produkter även på vanlig CD. |
Bravo |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 01:26:39
|
Antagligen beroende på att många små bolag medvetet rikar sig till hifi-folk. De stora bolagen producerar skivor för de övriga 99% av köparna och kommer således anpassa mixning/mastering så att det låter så bra som möjligt på 1000 kr-anläggningar, att de tappar den 1% av köparna som lägger tid, pengar och möda på sin anläggning bryr de sig knappast om så länge skivorna säljer. Alltså vanlig hederlig kapitalism.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 01:53:32
|
Tyvärr har du nog helt rätt "f95toli"! |
Bravo |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 11:21:26
|
Kan det inte bero på att mycket av modern musik behandlas I ex vis protools, Logic, med pluggins av blandad kvalitet. Det är säkert billigare att behandla sur sång med autotune än att sjunga om tills man blir nöjd. |
Rundgång & Omgång |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 11:24:26
|
Jo, jag är oxå böjd att instämma med F95toli och Bravo..tråkigt men förmodligen sant.. |
|
|
gcs
Member
5272 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 11:59:12
|
Det är kränkande att påstå att man medvetet spelar in och mixar på ett sätt som den stora massan gillar. Då har ni inte varit med på en inspelning och sett hur det går till. Ljudteknikerns huvuduppgift är att rigga och sedan göra en mix som alla gillar. Producentens uppgift är att följa partitur,lyssna & ha eventuella synpunkter. Alla i en stor orkester kan naturligtvis inte vara med och tycka. Det är dirigenten,producenten och ibland teknikern som diskutera hur det ska vara. Man gör så gott man kan för att det ska bli en bra inspelning och ingen ska påstå något annat. Jag vill att ni ska ge exempel på bra och dom här dåliga inspelningarna som ni snackar om. Jag ska kolla dom inspelningarna som ni namnger så fort som möjligt. För det är väl inte så att det är tolkningen som ni inte gillar? Jag kom just att tänka på Leopold Stokowski´s orkestreringar som han gjorde på 30 talet. Det var många då som inte gillade arrangemangen men man kan ändå tycka att det låter ganska fräscht. Lyssna gärna jag tror att det finns något på Chandos. Om någon är intresserad så kan han höra av sig till mig.
gcs
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 12:24:59
|
Små bolag kan också göra skitinspelningar. Lyssna på Lloyd Cole - The Negatives gjord av xiiibis records, toligtvis den mest distade skivan jag har, dessutom med kassettband-ljud vad gäller detaljer och allt. Hur fan kan man släppa ut det där på marknaden?
Dessutom tycker jag att det borde finnas en referens som mixaren inte får avvika ifrån. En del skivor låter så inbäddat och med så mycket bas att man genast vill byta till vass elektronik, sen slänger man in nästa platta som är så vass att man beställer in en Edison 60 direkt. Hur ska de ha det?
Jag ska köpa in en Behringer och det ska lösa problemet, för detta kan det inte fortsätta, helt omöjligt att hitta en anläggning idag som får alla skivor att låta bra, oavsett vad alla säger. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 12:46:09
|
Jag köpte Jarimoquais skiva "Travelling without Moving" och den låter hemskt! Inget djup i ljudet och svampig bas och allmänt färgat ljud. Dessutom var låtarna inte de bästa (möjligen undantaget "Virtual Insanity" som är ganska känd). Tur att jag köpte den på rea, men som sagt undvik denna skiva. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 13:10:44
|
Du har helt rätt "yalpa", naturligtvis har man ingen garanti för att små bolag låter bra innan man provat. Däremot, vilken är min erfarenhet, är det bland de små bolagen du hittar de tekniskt bra produkterna, där tonerna vibrerar av liv. Detta hittar du sällan hos de stora bolagen och självfallet beror inte detta på artisterna, de är nästan undantagslöst mycket duktiga inom klassisk musik. |
Bravo |
|
|
gcs
Member
5272 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 13:31:08
|
Nu snackar ni om pop skivor som rentav är inspelade i hemmiljö utan proffstekniker. Jag ska lyssna på skivorna. Keith Jarrett har spelat in en skiva i sitt hem på sin Porta. Den skivan har lite mycket brus men anses annar vara en av dom bästa han gjort enligt KJ."Spirit" heter skivan. Vad jag talade om i mitt tidigare inlägg gällde klassiska produktioner och inte pop. I dag så är det många pop produktioner som görs hemma på datorn. Protool som jag har jobbat med i nästan tio år har en massa gratis pluggar som inte låter särskillt bra, dom skippar man och i stället köper man nya andra pluggar som ex.v Focusrite eller TC och några till. Digidesign/Protool är nog det mest använda märket i världen bland proffs. Även om man skulle ha världens bästa grejor att jobba med så måste man kunna jobbet för att det ska bli ett bra resultat eller hur.
gcs |
|
|
hifidreamer
Member
197 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 22:51:41
|
Tja!
Tragiskt nog får man hålla med f95toli. |
Edited by - hifidreamer on 2003/08/10 22:52:08 |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2003/08/10 : 23:24:07
|
Frågan är hur tolerant man ska vara mot skivbolag som massproducerar och mer eller mindre "struntar" i kvaliteten? Problemet är att det är svårt att påverka dem..det räcker ju inte att några få audiofiler bojkottar dem.. |
|
|
Topic |
|