Author |
Topic  |
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 23:55:25
|
Långt ifrån alla produktioner från början av 80-talet är dåliga men jag tycker nog att trenden ända är tydlig: 60-talet- Lite distanseffekt men utan effektpålägg = En del ruggigt bra skivor Muddy Waters-Folksinger tex 70-talet- fler pårökta studiotekniker=blandade resultat tex Pinkfloyd o Dawid Bowie mfl en del fortfarande bra 80-talet- "Slickt" ljud med avskyvärda synttrummor och kokain-sniffande producenter = mycket "tunna",spinkiga produktioner överlag ganska dåliga resultat, givetvis med vissa undantag, men de populäraste artisterna då låter inte bra idag och det kan inte bero på brister i teknik, då de bästa inspelningarna häller mycket hög klass. 90-talet- Får en känsla av att producenterna vill "för mycket", för feta produktioner, för många konstlade effekter och komprimeringar. Dock är flertalet produktioner fram till nu helt tillfredställande, i alla fall den musik jag köper. Tycker som Anders47- Flera av de skivor jag i en tidigare/billigare anläggning ratat låter numera helt ok, ibland mycket bättre än vissa skivor jag tidigare tyckt vara "braljud-skivor". Detta har lett till att jag börjat köpa vissa skivor för tredje gången, 1a-vinyl, 2a-CD (som jag sedan sålt pga det dåliga ljudet) och slutligen en 3e gång för att jag faktiskt gillade musiken. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 10:31:14
|
Fördelar med kassisk musik.
Det går att välja en bra inspelning av varje verk, ger betydligt mer än uppgraderingar av utrustning för massa pengar (förutsatt att man har en bra anläggning).
Jag har förundarts många gånger här på forumet över folk som slänger ut 10 000 tals kronor för att förbättra ljudet på i botten kassa inspelningar.
P:S jag lyssnar delvis på klassikst så jag lider också ibland.
 |
Edited by - qsecofr on 2003/08/13 10:36:21 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 12:27:10
|
Jag håller med "qsecofr". Jag fattar inte heller hur så många kan springa och köpa dyra grejor i stället för att köpa musik. Något som jag tycker är kul är att jämföra olika tolkningar av ett klassiskt stycke. Det verkar som om dom flesta på forumet lyssnar på popmusik och inte på klassisk musik, men det kan ju ändra sig när man blir äldre. När det gäller klassisk musik då finns det så oerhört många kompositörer som kanske dom flesta inte hört talas om. Några exempel Finci, Hovhannes, Vaughn Williams och det finns några finska kompositörer ja det finns ännu fler som har skrivit underbar musik. Ja musik det är livet och hi-fi anläggningen är verktyget. Det finns alltid bättre grejor än det man själv har och man måste lära sig att leva med det. Jag har varit intresserad av ljud sedan den dagen mina föräldrar köpte vår första moderna "microspår" skivspelare 1957. Och jag köpte min första stereo 1960 som var en höjdare som jag tyckte då. Det största misstaget som jag gjorde var att inte köpa en Thoren TD 124, istället köpte jag en Philips med kristall pick-up och flera hundra skivor. Jag har samlat på mig massor av LP skivor i stereo från 50-talet och dom tidiga Beatles skivorna i stereo som inte änns finns på CD. Musik kan i varje fall inte jag leva utan.
gcs PS.Jag är oxå intresserad av Jazz, Pop ex.Pink Floyd,Peter Gabriel m.fl. latin och t.o.m "underhållningsmusik". De ni.DS
|
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 12:37:32
|
"Tanken med att mastra är ju att en inspelning ska bli lika bra eller bättre än originalet." Jo Magnuz det är så. Det är inte alltid som man har en optimal mix. Jag skulle kunna med rätt utrustning fixa en inspelning från kanske 50-talet att låta som om den är inspelad igår.
gcs
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:59:24
|
"Jag skulle kunna med rätt utrustning fixa en inspelning från kanske 50-talet att låta som om den är inspelad igår."
Riktigt dåligt alltså? 
Mixning och mastering är skilda saker. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:32:36
|
Svar nej. Mycket bättre. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:46:24
|
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar: Vilken utrustning talar du om? Vad skulle du förbättra? |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 17:58:56
|
Framför allt så förbättrar man frekvensgången med hjälp av para- metriska flerbandsfilter med olika Q-värden. Alternativt kan man använda en flerbandskompressor.
gcs |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 20:41:38
|
Vad jag menade var att jag i en period av mitt hifi-intresse bara lyssnade på hur bra ljud det var, något jag, som tur, är växte ifrån rätt snabbt. Ang musikaliska pref. så består min samling till 40% av mordern 60-2003 musik, synt, new wawe, trip hop, blues, rock, metal, mfl 30% Jazz och 30% västerländsk konstmusik. Synd om er som bara lyssnar till klassisk musik dvs ca 1750-1820, förvisso flera stora kompositörer som tex Haydn, Mozart, Beethoven och Shubert mfl. Som ni vet finns det konstmusik från ca 1300-idag med flera otroligt bra kompositörer, det är fantastisk kul att jämföra stora dirigenters olika tolkningar av samma stycken, tex Solti, Gardinger, Karajan. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:34:29
|
Jag har aldrig hört Solti, Gardiner och Karajan framföra annat än 1700-1900 tals musik. Vad har dom dirigerat för musik från tiden före 1700. Just nu lyssnar jag på en kompositör som heter Antonio Caldara (1671-1736)framförd av Parnassi musici. Det är ju bara ett exempel på andra komponister. För övrigt lyssnar jag på mycket annat oxå dock ej på trip hop o metal. Det finns säkert annat oxå som jag inte känner till. En bra källa att lyssna på är radion´s P2. Jag brukar lyssna på t.ex Alltid på en söndag, Delta, Kalejoskop, Klingan och lite annat. Man får ganska mycket tips om nya skivor som man sedan kan hitta på SR´s spellistor.
gcs
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 00:26:31
|
Nej de stora symfonidirigenterna brukar sällan spela äldre musik än från 1800-t, vilket kanske inte är så konstigt då de stora symfoniorkestrarna inte fanns innan.
Det finns dock gott om äldre musik, dvs. före 1750, men då med grupper av musiker som är okända för den stora allmänheten, dock brukar dessa inspelningar ofta vara väldigt bra.
För ett otränat öra däremot finns ett lyssningsmotstånd innan man vant sig vid tolkningen av de gamla klangerna. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/08/14 10:18:24 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 10:14:52
|
Det var ju det jag menade, att det finns spännande konstmusik som komponerades innan 1750, barocken tex, Vivaldi, Bach mfl. Ännu tidigare, från renäsansen finns i mitt tycke underbar lut o sträng-musik och innan det vacker vokalmusik. Mycket av den tidiga musiken vet man inte så mycket om, tempo osv så tolkningarna brukar vara mycket skiftande. Några bra bolag för tidig musik, med otroliga inspelningar på gamla instrument är Glossa records, Opus 111, det finns fler men dessa köper jag gärna. Mitt försök till att vara Messershmittter vände tråden i en annan riktning, jag ville bara poängtera att uttrycket "klassiskt musik" begränsar musiken till en kort period och stil. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 10:22:39
|
Jag kan inte låta bli att inflika min senaste favorit, det spanska "Pneuma". Franska Harmonia Mundi här också en del bra inspelningar, liksom AliaVox och engelska Gimell |
Bravo  |
 |
|
Topic  |
|