HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ide om "fullregister"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2003/08/13 :  09:30:48  Show Profile Send sulan a Private Message

hej allesamman

efter ett praktikuppehåll på sjukhus fick jag möjligheten att pröva min egen hörsel i en sån där ljudtät bur ni vet...

efter testet kommer sjuksköterskan med frågan om jag lyssnar mycket musik. -självklart gör jag det... -jo, det kan jag se, säger hon och visar en svacka på min hörselkurva...

min tanke var följande;
efter allt snack om full register högtalare etc så borde var sann audiofil kolla sin hörsel... jag menar, om nu en audifils mål här i livet är att uppnå så stor klarhet som möjligt i utrustning för att få ett så ofärgat resultat och en 100% reproduktion av musiken så borde väl deras egen hörsel tas i beaktning. (jag tror ni fattar)

min kurva hade en märkbar svacka inom ett område (kommer inte håg exakt) vilket ju innebär att min hörsel är sämre inom de frekvenserna. detta innebär ju att hur dyr och fin elektronik, högtalare man har blir slutresultatet ändå inte 100%. man lurar sig själv...

en möjlig lösning på problemet kunde kanske vara att koppla in nån slags apparat i systemet som kunde höja de frekvenser man hör dåligt på med motsvarande styrka...

(nu snackar vi oftast minimala hörselfel, men ändå)

nota bene... bara en ide...
jag är inte öron-näsa-hals läkare...
eller audiofil för den delen...

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/08/13 :  09:45:52  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Att i stereon kompensera för hörselfel skulle
leda till att musikinstrument skulle låta olika
i stereon och i verkligheten.

Verkar frustrerande.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/08/13 :  09:51:52  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Håller med Wintermute,

det är ju din hörselkurva som är "referensen" för dig, hur du uppfattar ljudet i din omvärld.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:19:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Mmm det kan finnas en "gravad hund" här som Reefat brukar säga. Hur har ni det med hörseln hifigurus?
Det snackas mycket om rummet och dipar och noder i basen. Men sällan om hörseln. Kanske för att den är så individuell medan rummet går att räkna ut för alla rum av denna typ. Då finns ju tonkontroller. Jag tänker på min far som gärna skruvar upp diskanten.
Men i en konsertmiljö går inte det utan hörselkurvan blir helt bestämmande. Det brukar väl bli lite dåligt med diskanten och nedre mellanregistret när man blir äldre/hörselnerven blir tröttare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:26:12  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Har liksom inte med saken att göra, musik låter som det låter för varje enskild individ.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:45:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Sist jag var på jobbets läkarundersökning fick jag full pott på hörseln, både höga, låga, starka och svaga toner.

Vet dock inte mellan vilka frekvenser de testar där, de kollar väl först och främst efter bullerskador och liknande.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/08/13 :  10:49:26  Show Profile Send qsecofr a Private Message
de testar typ 200 hz till 8000, dvs det som berör tal.
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:21:42  Show Profile Send CC a Private Message
Beethoven var döv...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:24:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Beethoven blev i och för sig döv - men det hindrade inte hans musikalitet att kunna bedöma Haydn's verk enbart genom att läsa noterna.

Men vilka av oss vill sitta med partitur i handen och buttkickers under soffan och försöka uppleva musiken

Edit: eller var det Händel Minns inte

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2003/08/13 11:26:21
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:31:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det där var ju enna fel där .Som Huzze skrev så blev Beethovens hörsel Mycket försämrad men det hände senare i livet. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:26:40  Show Profile Send Sudden a Private Message
Testen vad jag vet är väl mellan 150-16000

Jag har en svacka på höger öra just på den högsta frekvensen.
En mkt liten, så troligtvis inget jag märker av

Har testat mig inte mindre än 5 gånger det senaste året i lumpen.
Nu har jag muckat, men visst låg hörseln pyrt till ibland.

/Sudden
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:52:07  Show Profile Send CC a Private Message
Men vilka av oss vill sitta med partitur i handen och buttkickers under soffan och försöka uppleva musiken

Klockrent Huzze!

Haha

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/13 :  18:05:05  Show Profile Send primere a Private Message
Mjaaa det med öronen det är skit, jag trodde jag hade tinitus men ikke. Det visade sig istället vara blodet som forsade förbi och skapade susningar men det inverkar inte på musiken och det är skönt!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:13:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Eh, nån kan gärna kapa min hörsel mellan 2-8kHz, där behöver man ingenting, dessutom blir det behagligare när man ska kräma högt eller gå ut på krogen...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/14 :  03:48:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns ett problem till med hörseln, normalt blir den sämre med åren. Frågan blir då om du med minnet eller anläggningen försöker kompensera bristerna från det du hör nu till det du hörde som ung, eller om du accepterar den gradvisa försämringen.

Detta leder till några frågor.

Vilken har rätt, den som sitter nöjd i båten eller den som försöker kompensera sina tillkortakommanden?
Vad kan/skall anläggningen göra i detta fall?
Har båda rätt utifrån sina utgångspunkter?

Bravo
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2003/08/14 :  06:52:34  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Har båda rätt utifrån sina utgångspunkter?

Så borde det väl bli - vi har alla våra egna referenser, jmf: låter det bra/är du nöjd, så är det bra, oavsett anläggninges uppbyggnad eller pris.

Vill man kompensera hörseln för sin egen skull, så får väl andra stå ut med det, precis som man i vissa anläggningar får stå ut med loudness...

Det är ju till syvende och sist en själv som ska lyssna på eländet

Huzzes musikanläggningar

Edited by - huzze on 2003/08/14 06:53:16
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  07:39:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja Beethoven led av en sjukdom som gradvis gjorde honom döv. Han spelade sönder flera av sina klaver i frustration över att inte höra. Han var i 30 årsåldern då sjukdomen visade sig. Men det satte inte stopp för honom.
Det visar ju att karln hade absolut gehör, en förmåga han skaffat sig som hörande.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/14 :  08:08:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Oavsett hörselstörningar så låter en flygel mer eller mindre verkligt beroende på musikanläggningens kvalitet. Man bär ju med sig sin egen hörselreferens/livereferens vare sig man hör bättre eller sämre i något register. Det gör ju inte att man uppfattar musiken med sämre kvalitet. (här finns ju säkert ett tröskelvärde i och för sig) En god anläggnings jobb är att spela så nära den egna uppfattade livereferensen som möjligt.

jag förstår frågeställningen men idén om korrigering mot en yttre tänkt perfekt kurva är fullständigt tokig.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:50:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Själv tror jag nog att man omedvetet försöker kompensera sina brister och därför kommer kraven på anläggningen att ändras över tiden, vare sig man vill det eller inte. Alltså, tror jag, blir målet att anläggningen skall låta bättre än vad du hör live med stigande ålder, den får så att säga fungera som "hörapparat".

Bravo
Go to Top of Page

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/08/14 :  11:42:43  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
sulan,
jag blev totalt utskälld, sågad och idiotförklarad i den här tråden: :)
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=15027
för samma tanke.
jag förstår inte varför man inte får ta hänsyn till sin hörselkurva och kompensera
med en eq.
men det gick tydligen inte, för det var inte så världen fungerade.
det är enbart rummet man får kompensera.

/B

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:23:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Risken med en equilizer är väl snarare att man försöker kompensera inspelningarna mera än att kompensera ett tänkt hörselbortfall, dvs att allt skall fås att låta på ett visst sätt vilket är något annat än att exempelvis höja diskanten något för att kompensera en sämre hörsel.

I det senare fallet kommer ändå inspelningarnaa olika kvaliteter ändå fram.

Bravo
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:21:01  Show Profile Send J-son a Private Message
Kuriosa: Det är därför skit såsom "loudness" kom till. Kompenserar det mänskliga örats förmåga (sämre vid låga och höga frekvenser).
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:05:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror inte att man ska equlisera för att kompensera ev. högfrekvens bortfall. När man gör ett hörseltest så går man ju inte högre upp än 8 KHz. Om man sedan testar sin hörsel själv med hjälp
av en tongenerator och upptäcker att man inte hör ex.v. 12 KHz. Ja då kan det bero på att man i bästa fall bara är utmattad, det kanskle är kväll eller man kan vara påverkad av medicin ex.v. alkohol. Men det kan vara så att man heltenkelt inte hör 12 KHz och då får man nog leva med det eftersom det inte går att equaliera tillbaka dom högafrekvenserna. Jag tror att det är så att om man ändå kompenserar ljudet med tanke på sina öron så kommer nog andra
tycka att det låter konstigt.(att man är konstig)
Min gamla mamma som är kraftigt hörselskadad gjorde ett hörsel-diagram på kliniken som jag sedan fick se. Jag tillverkade då ett band med en inläsning. Mamma fick höra inläsningen med och utan kompenseringsfilter och resultatet var helt klart. Numera så kan man
ju bygga in ett personlig filter i dom digitala hörapparaterna.
Jag förstår att det här är ganska ointressant för flertalet av er unga människor och jag kan trösta er med att det finns flera ljudtekniker som trots hög ålder med naturlig hörselnedsättning ändå
gör utmärkta inspelningar och mixningar. Jag tänker på Bruce Swedien som kanske är den skickligaste, han är 70 år och jobbar vidare som tekniker och mixare. Det viktiga är att man har en någorlunda rak frekvensgång i sina öron även om man inte hör dom höga frekvenserna

gcs
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:17:17  Show Profile Send Brosk a Private Message
Problemet med en hörselnedsättning i ett frekvensområde är att smärttröskeln i samma område sänks så att man oftare kommer att uppleva obehag över en viss nivå. Jag gissar att detta ofta är vad som upplevs som vasst ljud. Personligen har jag en hörselnedsättning och måste därför ha en stereo för 100000:- för att den ska låta som en Kloss nr1 för er andra .
Frågan med equalizering av en hörselnedsättning handlar väl ytterst om huruvida man vill att ett piano ska låta naturligt för en själv eller om man vill lyssna till ett piano som låter naturligt för ngn annan - vilket i mina öron verkar som att skjuta sig i foten en smula. /Mats, som faktiskt är Öronläkare och inte bara pappa..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000