HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kan liveljud vara bättre än studioljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:39:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kan ligga något i det när det gäller klassiska synfonier, men vid mindre besättningar tycker jag inte att det spelar någon roll av någon anledning.
Kanske det beror på att mikrofonerna kommer närmare musikerna och "viktar" över till deras fördel, eller att samspelet artister - lyssnare känns viktigare och mer naturlig i den mindre gruppen, eller att synfonin kräver en mer akustiskt perfekt miljö.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/14 10:41:41
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:51:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är nog personligt hos mig att jag har svårt att koppla bort onyttiga ljud som fläktar, hostningar & prassel. Om man lyssnar på
en livekonsert på skiva då kan man inte heller spänna ögenen på den som för oljud.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/14 :  11:21:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det sista är ju helt sant förstås.

Bravo
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:20:59  Show Profile Send subside a Private Message
har ni tänkt på att om ni tar eran amatör videokamera och springer runt på stan och filmar, och sedan pluggar in denna i tv'n så ser det mycket verkligare ut än om man sätter in senaste hollywood produktion. Det är nästan som om dem satt dit ett filter på kameran de använt till hollywood produktionen.

Och detta upplever jag samma sak med live inspelningar och studio inspelningar...
Saker som gör att live inspelningar låter bättre, mer verkligt än studio inspelningar är väll antagligen att i studion så tar man bort alla rymd-ljud dvs det ljud som rummets väggar avger. Plus andra små detaljer som nämnts tex dem spelar inte perfekt mm...
Speciellt med nyare kommerciell har det blivit vanligt att man i efterhand går in i musiken med datorn och fixar till felsteg och fixar till röster mm, vilket kan göra att ljudet blir tråkigare än vad det är live, eftersom det är perfekt.

om ni får lite deja vu känsla nu så beror det på att jag råkade posta det här på fel tråd, ingen aning om hur det gick till men men...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:26:48  Show Profile Send brumel a Private Message
"då kan man inte heller spänna ögenen på den som för oljud".

Fast jag tycker det är ett märkligt fenomen att när en börjar hosta i något känsligt parti så sprider sig farsoten blixtsnabbt till andra som sitter i närheten så att det bildas en liten harkl..host..kör.

Denna kör går igång i satspauserna men upplöses snabbt när konserten är över.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000