Jag har kollat lite på en film som heter "Reservoir Dogs" -De Hänsynslösa. Det är lite underligt tycker jag. Är det så att det kan vara olika ljudnivåer på olika filmer. Nyss nämnda film hade en högsta nivå på -23 dB under full utstyrning. Det tycker jag är jätte dåligt. Man undrar om det inte finns någon standard på det här. Det mest logiska är ju att dom starkaste ljuden går upp till 0 dBf. När dom skjuter i filmen så går nivån alltså upp till -23 dBf. Jag brukar inte titta så mycket på film så jag undrar vad ni har för erfarenhet av detta.
Min erfarenhet är att det varierar mycket mellan olika filmer.Så gott som alltid behöver förstärkaren jobba klart mer för att man skall kunna få dynamiken ur Dolby Digtal än ur DTS.
Sedan så är det ju även mycket stora skillnader mellan olika regissörer och producenter. Mvh Kristofer
Jo det gör det. Det beror på att DTS spåren är mindre komprimerade och bl a därmed tar upp större plats på skivorna.Samt att en del skivor är mer påkostade och där har man gjort bättre ljudspår vilket gör attde inte behöver lika mycket effekt. Mvh Kristofer
Jo, men detr förklarar inte varför nivån skiljer mellan DTS-spåren på oika filmer. "Normal" ljudnivå är alltifrån -35 till -15 dB för min del (Varierar mellan ungefär -27 och -34 dB mellan musik-CD på samma Reciever).
Det borde vara som så att dom starkaste ljuden går upp till noll. Ex.v Skott explosioner och liknande. Dialoger kan ligga si så där -12 dBf och stark musik kan ligga på -9 dBf. Det här skulle kunna vara en måttstock som kan gälla i alla dvd filmer.
Hrrrrmmmmmmmm.... Nog för att vi blivit mer "Hembioliberala" på forumet men här men här går nog gränsen... Vi hänvisar dylika frågor till www.minhembio.com eller www.dvdforum.nu.