HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tankenöt, Hifi för 15 000 kr. går det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  03:39:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej alla Forumdeltagare!

Eftersom jag som ni pysslar med stereo, så får jag ofta frågan om vad som kan vara ett vettigt system i "normala" prisklasser, som folk utan specalintresse kan köpa utan att pantsätta huset, sälja bilen eller något dylikt.

Regelmässigt har jag svarat 15 000 kr. utan att närmare fundera på om det håller streck. Vanligtvis glömmer man ju bort kablar och sådant.

Vad jag funderar över till nästa vetgiriga frågande är alltså om summan är rimlig, vilka komponenter som skulle ingå inklusive kablar osv. Kan man uppnå ett balanserat och välljudande system för dessa pengar eller vad måste det få kosta.
Begagnat är sällan ett alternativ för denna grupp köpare då de oftast är hälsosamt misstänksamma mot andrahandsköp när de inte kan marknaden.

Jag vore tacksam för förslag och idéer.

MVH

Bravo

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/15 :  08:10:53  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jodå!

Ett riktigt hyggligt system med Cambridge eller Marantz elektronik och ett par goda stativare runt 4-5 lappar borde fungera. Då har du ca 5000Kr över för stativ och hyllrack samt hyggliga kablar.

Detta är inte High end men presterar helt ok. Sedan kan man vid behov uppgradera kablage mm innan man ger sig på elektroniken. Min äldsta dotter har Cambridge 500 cd och integrerade tillsammans med Monitor audio Bronze vilande på sandfyllda stativ. Kablaget är billigt Audioquest. Jag blir lika förvånad varje gång jag smiter in för att lyssna på hennes hifi. Det låter riktigt bra. När jag köpte prylarna åt henne i våras gav jag 13500Kr för allt utom högtalarkablar. Jag hade ett par Audioquest midnight som låg i byrålådan till ingen nytta .

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/07/15 :  08:23:17  Show Profile Send Putteman a Private Message
Tycker det låter som en alldeles ypperlig prisklass. När jag köpte mina första seriösa grejjer så var den en Denon stärkare för typ 3800 kr, en Denon cd för 3900 kr och ett par Dali golvhögtalare för 6000 kr. Signal och högtalarkablar tror jag gick på typ 700 kr. Totalkostnad: 14400 kr.

Denna anläggningen spelade så bra så att alla ickeintresserade tyckte att det var nästan magiskt. Man blir lite färgad om man håller på för länge med Hifi. Men en anläggning för 15000 kr som är vettigt matchad tycker väldigt många låter ruskigt bra.

Alltså är svaret att det räcker väldigt långt med 15000 kr. Ett par golvare om det är någon som är lite baskåt, annars så ger nog som sagt ett par stativare i samma prisklass ännu mera glädje i form av välljud till lyssnaren.

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/07/15 :  08:27:46  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Det är en bra prisklass.

Tex en billigare Onkyostärkare och Dvd tillsammans med Canton movie 25XL.

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/07/15 :  09:03:26  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Jag gav väll runt 15 000kr för mitt system bestående av H/K3370 å 8370 med ett par MS 206 golvare och jag e nöjd med mitt ljud. Funderar iofs på att uppgradera nu när jag jobbar å har lite mer pengar än innan.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/15 :  11:43:40  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag tycker nog 15 lax är lite väl mycket. Förbättringen jämfört med ett vanligt stormarknads-skräp-plastsystem som "vanliga människor" oftast köper är stor redan vid typ 5-6 tusen, särskilt om man köper begagnat. Mitt första system (nytt) bestod av NAD 310, Philips CD500 och Paradigm Atom. Det lär väl ha kostat ca 3500:- när det begav sig och det lät faktiskt helt O.K. Jämfört med vanliga kompaktskräpanläggningar var skillnaden stor! Hade jag köpt begagnat hade jag säkert fått ännu bättre grejer för samma pengar. För övrigt tror jag det viktigaste är att man lär sig att ställa upp högtalarna vettigt, ett system för 5000 kan låta bättre än ett för 1000000 om det billiga är vettigt uppställt och det dyra är uppställt som folk vanligtvis brukar ställa upp sina anläggningar (typ en högtalare på golvet, den andra på översta hyllan i bokhyllan). En av de största förbättringar jag upplevt var när jag skaffade stativ och ställde upp mina högtalare ordentligt. Kablar och sådant tror jag att man gör bäst i att strunta i.
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/15 :  18:38:59  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Det går. Jag hade för ett år sedan sparat ihop tillräckligt mycket kulor för att börja mina första vacklande steg inom hifi världen. Jag gick rätt o slätt till HiFi Klubben och köpte ett par B&W 601:or och en Nad C730 Reciver och en NAD C521i cd-spelare. Det funkar briljant och låter jättebra. Högtalarna står på sandfyllda stativ (vilken förändring i ljudet det blev när jag fyllde dem med sand för någon månad sedan!). Jag har för mig att allt hamnade på ca. 14.000, kanske någon hundralapp mindre. Sedan dess så har jag bytt ut mina högtalarkablar till bi-wire och det lät ännu bättre. Det var som att köpa en ny stereo (kanske inte riktigt, men väldans nära). Så det går alldeles utmärkt.

Nästa steg blir förmodligen att köpa en renodlad förstärkare och sen ett par nya högtalare. Har funderat på om jag ska ta ett par 603:or som en sorts mellanlandning eller köpa ett par Nautilus 604:or direkt. Time will tell....

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!

Edited by - Smörgåskillen on 2003/07/15 18:39:54
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:12:46  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag anser nog att man kan sitta ganska nöjd med grejjer för 15´...

Jag har följande anläggning som låter alldeles fantastiskt och dessutom lämnar ett glapp i den tänkte budgeten för den viktiga mjukvaran.

Högtalare: Sonab OA12.2 - en mycket kompetent och välljudande högtalare. Mitt par har kostat ca 3000 in alles. Gåt troligen att skaffa ett renoverat par för runt 2000.
Förstärkare: Musical Fidelity X-A1 - En spelglad krabat som köptes begagnad för 2500.
Cd: Harman/Kardon 760 - en cd som är bra men kanske lite tråkig. köptes ny för 4000.
Signalkabel: En diy gjord av forumets AVR7000, mycket bra jämfört med mina andra kablar. kostnad gratis.
högtalarkablar: Diy Svalanderflätor. billiga...

In alles blir det ca 10´lusidoler. således blir det 5000 över i budgeten att köpa antingen bättre kablar eller att helt enkelt frossa ordentligt i skivor för. Eller varför inte en vinylsvarv?

Visst, det finns förbättringar att göra, ny cd, vinylspelare och bättre högtalarkablar står på tur, men det finns som så ofta andra saker som kräver en massa pengar.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:36:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Svar ja. En en Linn Classik plus nån stativhögtalare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/15 :  19:43:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tack för alla svar gott folk och "Magnuz", jag håller med dig i att uppställningen och förankringen av högtalarna precis som "Smörgåskillen" skriver är oerhört viktiga för ett bra slutresultat.

Bravo
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:13:57  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Förstärkare: Rotel RA-01 4500kr
CDspelare: Rotel RCD-02 6500kr
Högtalare: Quad 11L 3900kr
Totalt: 14900kr (exkl. Stativ & kablar)

Skulle låta snuskigt bra.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2

Edited by - RotelPower on 2003/07/15 20:14:24
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/16 :  00:36:19  Show Profile Send divander a Private Message
Vill man inte köpa begagnat kanske man ändå kan tänka sig att köpa demoex. Dessa har alltid garanti och en butik man kan vända sig till om något strular. Man slipper även göra läskiga hembesök hos främmande människor. I stället kan man titta på grejerna i den neutrala och offentliga miljö som en butik erbjuder. Det finns kanske inte lika mycket att välja på som vid rena beg.köp. Men om man hittar en eller ett par delar till sitt nya system som demoex. har man mer pengar över till de andra delarna. Högtalare, förstärkare och kablar brukar vara de säkraste att köpa beg. eller demo.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  18:13:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nya Micromega Minum kan man få för 5000:- per del så en cd och en förstärkare samt en stativare från tex. Wharfedale Evo 10 så har man ett kanon system för runt 15000:-
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/07/18 :  23:56:05  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Mors!

Jag tror också starkt på att man kan matcha ihop ett riktigt trevligt system för ca 10 - 15 kkr.
Jag skall för övrigt hjälpa en god vän med detta i höst, så ni får gärna komma med fler roliga förslag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/07/19 :  09:36:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag sätter pengen på begagnat. Då tror jag du får mest för slantarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:53:22  Show Profile Send långhåret a Private Message
Bernt Johansson:

jomenvisst, mer för pengarna, men finns det något härligare än att packa upp nya fräscha prylar och känna den första doften, klädda det första fingeravtrycket på displayen

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:10:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
edit

Får man en "drömstereo" då spelar det ingen roll om den kommer i en plastpåse eller ny i kartong, så tänker jag iaf.

Linn Mimik 2 3500
HK 690 3500
valfria beggade Infinity med fet bas.

Edited by - yalpa on 2003/08/14 21:32:17
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:27:32  Show Profile Send Robis a Private Message
Mina 15000 balubas skulle ligga så här :

Högtalare: Chario Syntar 200 (inkl. stativ) 5100:-
CD-spelare : Denon DCD-1450AR (med DCD-1650´s kvalitéer i minne ) 4500:-
Förstärkare : Denon PMA-655 (För synergin - har även MM-steg) 3700:-

Det blir 13300:- för elektroniken - släng sen på några meter Supra Ply 3.4 med kontakter
och Supra Dual signalkabelage så har vi fortfarande slantar över till plattor

(OBS - om jag finge byta förstärkaren mot Denon PMA-1500R för 7000:- så skulle det bli ännu bättre)

/Råbis

Edit: stavfel

Edited by - Robis on 2003/08/14 20:29:47
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:22:38  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
I vårt vardagsrum har vi en liten anläggning som låter rätt bra faktiskt. Inte lika bra som den riktiga anläggningen i det dedikerade hembiorummet förstås.
Den lilla anläggningen består av:
Högtalare Audio Pro Ego 414 1800:-
Förstärkare Cambridge D500 3500:-
DVD-spelare LG (hemskt men sant!) 2000:-
Högtalarstativ JWS 600:-
Signalkabel Supra EFF-ISL 750:-
Högtalarkabel 5m Supra Ply 3,4/S 450:-
Summa 9100:-
Denna anläggning skall så småningom kompletteras med en liten sub.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:48:54  Show Profile Send brumel a Private Message
System 15000. Litet ge-bort-system för "icke audiofiler".

Cdp:Arcam cd 72 7000kr

Förstärkare:Cambridge d300 2500kr

Högtalare:Audiovector c1 5000

Kablar: nonamekablar för 2-300kr

Högtalaren kan bytas mot passande diy alternativ vilket sänker kostnaden med ett par tusen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000