Author |
Topic  |
matså
Semesterfirare
    
2705 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:01:33
|
Hej!
Jag har alltid trott att studioljudsinspelningar fick ut det bästa ljudet. Men numera har jag läst att livesinpelningar ger det bästa ljudet (om det är rätt gjort förstås). Men hur kan det bli så? Eftersom studiorum är perfekta ljudrum medans live kan allt hända vind osv kan störa. Hoppas ni förstår vad jag skriver (gör det knappt själv ) |
Min fotosida på flickr
|
|
Wintermute
Member
    
281 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:04:33
|
Ett fenomen inom studioverksamheten är att man väljer att spela in ett instrument i taget. Detta leder (kan leda) till att det blir lite dött och tråkigt ljud.
Men det var nog inte det du var ute efter |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
MartinH
Audiotrade
    
3778 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:05:47
|
Jag har en LIVE skiva som jag tycker är bättre än studioskivan..Och det är Alison Krauss + Union Station "LIVE". Den ger en betydligt bättre närhet och känsla i låtarna om man jäför med samma låtar på studioskivorna. Nu är denna skiva helt underbar i hela sin produktion och håller väldigt hög klass i inspelningen, men faktum kvarstår att den känns bättre än studioskivorna...
/Martin |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
    
2475 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:17:45
|
quote: Jag har alltid trott att studioljudsinspelningar fick ut det bästa ljudet. Men numera har jag läst att livesinpelningar ger det bästa ljudet (om det är rätt gjort förstås).
Säger vem  |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:28:55
|
Det är så att man har bättre kontroll över ljudet i studion. Högre separation mellan dom olika instrumenten. Teoretiskt sätt så bör studioljudet bli bättre än live. Men det är en annan sak som spelar in i live ljudet. Det är roligare för musikerna att spela med en publik, det ger ju en bättre feeling. Och är det så att någon gör en taskig grej så kan man alltid lägga på det i studion. Man spelar ju in på mångkanal så det är ju lätt fixat.
gcs
|
 |
|
Pinhead
Member
    
349 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:48:44
|
Wintermute
Vid liveinspelningar tankar man ljudsignalerna från respektive mikrofon/instrument (läses: kanal) till ett separat spår på en inspelningsenhet, varvid det i praktiken blir detsamma som att göra pålägg för varje instrument. Det som kan hända är att det blir ett visst läckage från t.ex. gitarrer till trummornas mikrofoner, men en bra tekniker löser det så att detta läckaget försummas med t.ex. alternativa mikrofonpositioner. Det som däremot kan spela en större roll är att vid en liveinspelning kan inte musikerna göra omtagningar, utan de missar och fel som begås hamnar på inspelningen och skulle i en studiosituation ha gjorts om tills de blev rätt. Detta kan leda till en känsla av att det låter mer mänskligt och mer levande. Vidare så är det sällan samma människor bakom rattarna i en livesituation som i en studiosituation, varvid tolkningen av metarialet självklart skiljer sig.
Ovanstående resonemang förutsätter elektrisk musik. Om man betraktar strikt akustisk musik som t.ex. en jazz trio eller en klassisk konsert, så spelar man ytterst sällan in instrumenten separat i studion, men man kan mycket väl närfälts-micka och på det sättet få en hyfsad instrumentseparation. I livesammanhang med denna typen av musik använder man sig däremot ofta av endast stereomickning, alltså endast två mikrofoner som tankas ner på en inspelningsenhet med alla ljud i lokalen, inklusive publikljud. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19764 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 11:52:44
|
Jag älskar bra liveinspelningar. Ibland blir det ett samspel mellan musiker och publik, en inspiration som kan bli helt magisk. När det blir så tycker jag att ljudkvaliteten är sekundär, även om den helst skall vara perfekt. Musik är inte bara ljud, det är ett språk och en kommunikation. Det finns artister som inte alls kommer till sin rätt på studioinspelningar men är fullständigt fantastiska live. Bruce Springsteen är ett exempel. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
vecc
Member
    
458 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 12:17:08
|
Wintermute: Vem säger att man väljer att spela in alla instrument var för sig, bara för man är i studio?
Jag har gjort flertal studioinspelningar "live" så att säga. Det enda som en livekonsert har på plussidan är publiken, vilken kan få en musiker att prestera "över" sin förmåga. :)
/Vecc
|
Edited by - vecc on 2003/08/13 12:56:15 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 13:37:09
|
Jag har varit med om att lägga om t.ex kontrabas på en live inspelning. Det går att lägga om alla instrument som inte läcker in för mycket på andra spår. En live inspelning görs i de flesta fall med mångkanalare om det inte är klassisk musik. Någon gång har jag hört inspelningar som var gjorda i studio där man kunde höra att sångaren har sjungit samtidigt som man spelar in bakgrunden. Sedan har man gjort ett nytt sångpålägg.
gcs
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19764 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 14:13:34
|
huzze: Zappa hörde också till dessa live-genier. Jag såg fyra konserter med honom på 80-talet. Hans gittarsolon var ju rena orgier i improvisation och spelglädje. Och ett så väldrillat band har jag bara sett maken till i symfoniorkestrar. "Roxy and elsewhere" är en live-klassiker. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/13 14:16:31 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
    
10180 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 14:27:16
|
Off-topic: Bernt! Jag tillhör en yngre ( ) generation (född -73) och upptäckte Zappa för sent. Det var med stor sorg   jag läste i DN i slutet av 90-talet att jag aldrig skulle få se eller framförallt höra honom "live-live". Nu får man nöja sig med albumen (vilka oftast är live). Håller med om att hans band var för ***vla tajta. (Diggar "The best band you never heard in your life"-dubbeln.) 
Edit: Steve Vai: stunt-guitar  |
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
Edited by - huzze on 2003/08/13 14:28:27 |
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 14:42:58
|
Har någon av er lyssnat på zappas föregångare? Spike Jones. Lyssna på Spike Jones och lyssna sedan på Povel Ramels tidigaste inspelningar. Det här handlar om inspelningar som är gjorda på vaxtiden alltså på 40-talet och tidigt 50-tal. Allt sitter som en smäck i en tagning.
gcs
|
 |
|
vecc
Member
    
458 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:26:08
|
gcs, absolut! Spike Jones var en oerhört skicklig orkesterledare och helt klart 40-talet's Zappa. Jag tror många har hört Spike Jones utan att veta vem han är. Allra störst chans är det nog att man hört "Hawaiian War Chant (Ta-Hu-Wa-Hu-Wai)". Det är den där låten nån "gurglar" på ett vansinnigt roligt sätt. Låten finns med på: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS80308130646&sql=A5z861vkjzzpa
/Vecc
|
 |
|
vecc
Member
    
458 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 16:31:36
|
Bernt, o du lycklige man!! Ack om jag själv ändå fått se Zappa live någon gång.:( Själv har jag nog nästan alla plattor (iaf över 50)han gjort, och anser nog att han är i klass med gamla mästare som Mozart m.fl. Ett geni helt enkelt. Han är en av få som skapat musik som antagligen 99% av jordens befolkning kan uppskatta. Då menar jag naturligtvis inte hela plattor, men iaf enstaka låtar. Se bara på mainstream-mästerverket Bobby Brown. :)
/Vecc
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19764 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:34:39
|
Visst är jag glad att ha sett Zappa, oförglömligt. (Satt på fjärde raden en gång, ett par kompisar tältade vid biljettkassan) Johnny Winter har jag också sett - fantastisk - jag rekommenderar "Live in NYC 97" En annan artist med fin livekänsla är Taj Mahal, rekommenderar "Shoutin´ in key - Taj Mahal & The Phantom Blues Band Live" Spike Jones funkade bra då vi busringde till diverse personer... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/13 22:36:22 |
 |
|
Hepcat
Member
    
1103 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:43:04
|
apropå inspelnings tekníker det finns de som spelar in med en mikrofon i studion på en kanal i mono på en rör rullbandare alla instrument på en gång än idag. Bara placerar micken där det blir bra och kör.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 22:53:40
|
Jasså! Ja det är nog ingen riktig tekniker i så fall. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2003/08/13 : 23:00:34
|
Hejsan,
Jag sätter mina pengar på qcs ide om att samverkan mellan publik och musiker ger ett tillskott. Stort tillskott, tror jag! Får man dessutom med lite "publik" på (i?) inspelningen blir det ännu bättre.
Live kanske musikerna hellre "öser på"* än att sitta och fila till perfektion i en studio.
*) Ni såg väll hur Norah Jones öste på??? ;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
Bravo
Member
    
5320 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 00:08:21
|
Live, det hörs nästan på namnet ger ett mera levande intryck då du får med lokalen, publiken, samspelet artist(er) och publik, alla småfel osv. Allt detta ger nog en stämning som studioinspelningen saknar,den blir lite mer "klinisk", lite för perfekt för att uppfattas som helt naturlig. Jag pratar här givetvis om något immateriellt och känslomässigt, inte något tekniskt mätbart. |
Bravo  |
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 00:40:59
|
Bravo! Jag håller med Bravo att live lyfter musikerna i håret mot oanade höjder. Man kan köpa en sämre tekniskkvalitet om man får den rätta feelingen i utbyte. Men idag ska man ju inte behöva sänka den heller om man spelar in på en mångkanalbandare för att sedan slutmixa i en bra studio.
gcs |
 |
|
yak52
Member
   
164 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 00:44:10
|
Live kan vara bättre eller sämre än studioinspelningar. Bra musik som är är bra inspelad är alltid bra. Under åren har det nog också gått lite mode i hur detta ska göras tillsammans med utvecklingen av de tekniska möjligheterna. Förr fanns det inte så mycket att krångla med men musikerna, musiken och lokalen gav resultatet. Nu finns alla möjligheter att manupulera ljudet.
Det kan delas in i hur ljudet tas upp, hur det spelas in och situationen för musikerna. När jag för många år sedan var i studio med bandet spelades alla instrument in var för sig i döddämpade rum. Hur hårt trummisen än slog på trumman i trumbåset sa det bara plopp. Efter inspelningen skapades ljudbilden av teknikern/producenten som med eko och andra effekter ordade en "stereobild". De instrument som blev dåliga gjordes om. Praktiskt, i synnerhet om samma musiker vill spela flera olika instrument, men en aning konstgjort.
Vid bra liveinspelningar är jag övertygad om att musikerna kan ge mer tillsammans med publiken, man får också med atmosfären från tillfället. Med många närmikrofoner och separata kanaler går det att påverka mycket efteråt och om man vill få live att låta studio, om man skulle vilja så.
Vissa inspelningar t.ex. Stones med få mikrofoner och mycket inspelat vid samma tillfälle tillsammans blir även i studio av livekaraktär med mer värme och intensitet. Ljudet kan ibland upplevas som sämre och det blir mer som det blir.
När jag höll på förr fick en kompis åka till Tyskland och lägga på gitarr på BoneyM inspelningar, sedan sjöng tjejerna in sin del i England, men de fick han aldrig träffa. Resultatet är lite av tysk precision men inte särskilt mycket slammer och rock&roll, vilket väl det inte heller skulle vara.
Live/studion är mycket en smaksak tycker jag, men går att göra bra på olika sätt.
/Martin |
Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem...... |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19764 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 08:15:35
|
Förresten, jag glömde en rekommendabel liveplatta: John Mayalls Bluesbreakers, Live in Germany 1987. Där var det schysst sväng! Eric Clapton´s Live Dubbel-CD är inte dum heller. Från 2002? Frugan såg Eric Clapton i Jerusalem 1985, lyckliga hon. Sen finns ju Zappa in New York...Jisses! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/14 08:20:00 |
 |
|
brumel
Member
    
2568 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 08:32:45
|
Skillnaden blir ju ibland ganska hårfin, mellan studio o live alltså. Det går ju att spela in live i studion. Med eller utan publik. Men det gäller kanske mindre sättningar och företradesvis jazz o klassisk kammarmusik. När det gäller klassisk musik så är skillnaden att publiken är borta men lokalen är ju ofta "levande" i sig självt.  |
Hifiarkeologen |
 |
|
gcs
Member
    
5273 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 10:20:11
|
Det finns studios i England och USA som är tillräckligt stora för att kunna spela in live med publik. I Sverige så sänder ju SR klassisk- musik live flera gånger i veckan. Personligen tycker jag inte om klassiska live inspelningar. Jag tycker att man störs av alla hostningar som hörs så tydligt i dom glesa partierna.
gcs |
 |
|
Topic  |
|