HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Psykadelia med tibetansk strupsång
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:23:06  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har ryktesvis fått höra att något psykadeliskt eller experimentellt rockband under 60- eller 70-talet hade med tibetansk strupsång på sina skivor. Är det någon som har koll på vad det här bandet kan heta? Att det skulle finnas flera olika tror jag inte riktigt.

Om någon undrar hur tibetansk strupsång låter finns singeln "Emaho" med det svenska rockbandet "Facer". Eftersom jag råkar vara bekant till sångerskan där (jodå, hon är "äkta" och kommer från Tibet) är jag lite nyfiken på de här bitarna.

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/14 :  12:39:08  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Det var inte The Facer som gjorde Emaho, det var Speaker...

Låten återfinns på albumet Trace My Track (537 997-2 Stockholm Records) och sångerskan i fråga heter Chime Topygal. Året var 1999.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/14 :  13:09:48  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jag kallade förresten Trace My Track för sommarens album, när det begav sig :

Det var med stor misstänksamhet jag satte tänderna i Speakers uppföljare till den tre år gamla debuten "Well Come Closer", det kändes liksom inte särskilt angeläget med ännu en platta från ännu ett Wannadies-wannabe band... Men i brist på annat så tog jag ändå chansen att kolla om det möjligen fanns något mer spännande att upptäcka än den udda singelpärlan "Emaho". Redan i inledande "Joking" får jag ett rungande svar på tal - löjligt bra helt enkelt -och med ett gitarriff som sitter som en måsskit på tältduken lär man ge The Facers kommande singel "Good Vibrations" en match om epitetet sommarens svenska indiehit! Om man snabbt prånglar ut den som andrasingel, vill säga... Och det finns fler lysande stunder.

Exempelvis den alldeles makalösa "Always hold your hand", där man låter som ett skenande Ultravox i 90-talskostym. Men detta är inte bara ett album fyllt av presumtiva indiepop-hits, man har helt klart lagt ner mycket arbete på att variera sig och man flirtar vilt med ex. drum´n bass. Resultatet är bitvis lyckat, men bitvis också tämligen ointressant. Kanske att man borde ha hållit sig på sin powerpop-kant? För det är när man eldar på med oemotståndliga poplåtar som man är som allra bäst, influenserna märks visserligen tydligt men jag störs då inte av vare sig deras Kent-komplex (Going nowhere) eller Manic Street Preachers-plagierande (Trainstations). Ja, i titelspåret lyckas man rentutav med att låta som ett "Smashing Pumpkins-light" - utan att göra bort sig. En bedrift av rang, bara det.

Speaker seglar upp som ett av de stora, svenska, alternativa popbanden med detta album. För trots ett par halvtrista ballader så är detta ett mycket bra album. Det är också ett spännande och varierande album, med fler fyndiga och anmärkningsvärda trick än Tibetanskan Chime Topygals sensationella sånginsats på "Emaho". Lyssna bara på avslutande "Samsara", där österländska tongångar blandas med traditionell popmusik på ett så begåvat sätt att fåntrattar som Kula Shaker framstår som totalt obegåvade vid en jämförelse. Det är således bara att gratulera Speaker till en - minst sagt - överraskande uppryckning. Och varför inte gratulera även er som älskar högkvalitativ popmusik? Här har ni tågluffningens/bilsemesterns självklara soundtrack. Sommarens album!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/14 :  14:56:50  Show Profile Send JesseX a Private Message
Ajdå, jag slarvade visst lite där. Jo "Speaker" ska det absolut vara.
Hursomhelst är det ganska ointressant. Jag vill ha koll på den här äldre musiken, om det nu finns någon sådan. Allt folk säger måste ju inte alls vara sant.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/14 :  15:04:00  Show Profile Send JesseX a Private Message
Om någon nu är intresserad kan jag nämna att Chime Topygal numera är gift och har bytt efternamn. Hon heter visst Yangyamling eller något i den stilen. Hennes man är också tibetan.

Hon har själv berättat att hon träffat Tomas Ledin och pratat med honom om att de kanske skulle hitta på något gemensamt. Personligen tycker jag att kombinationen av Tomas Ledin och tibetansk strupsång känns rätt udda.

Annars har ju Tomas Ledin tydligen engagerat sig i Tibet-frågan så av den anledningen kan han ju kanske ha ett intresse i det hela. Att Tomas Ledins musik känns ganska grundligt utslätat och totalt ointressant behöver väl knappast tilläggas.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:42:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Rätt udda"

Du måste skämta! Jag tror inte något KAN vara mer udda än kombinationen Ledin - strupsång.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/15 :  07:59:24  Show Profile Send JesseX a Private Message
Nä, det är verkligen sant. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på att det säkert skulle bli en rätt intressant (lustig, om inte annat) kombination.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000