Jag har fått en fråga. Alias cdspelare spelar inte alla skivor. Här berättar han själv
"Yo, HifiMats. En snabb fråga. Jag har en bit över 1000 CD-skivor. Av dessa har jag problem med kanske 5. Alltid är det under sista spåret (och oftast en bra bit in i spåret) som spelaren inte vill vara med längre. Problemskivorna är alltid långa (drygt 60 min åtminstone), men jag har många andra långa skivor som funkar finfint. Spelaren är bra men sju år gammal. Samtliga problemskivor spelar bra i min billiga bärbara spelare. Vad är felet och vad ska jag göra? Hjälper linsrengöring? "
Har läst någon gång att gamla spelare kan ha svårt med skivor längre än 74 min ( som ju är orginallängd). Så det är nog förmodligen bara att skaffa en nyare spelare.
Men det kanske även kan vara något mekaniskt (damm, utslitet servo etc.) som gör att linsen inte går "ända ut".
Har för mig att exempelvis TEAC VRDS-10 hade den defekten?
Dvs det verkar vara slitage/skräp eller nåt som gör att den inte klarar längre skivor när den blir till åren. Ska kunna gå att åtgärda om det är det som är problemet