Standard S/PDIF digitalkabel är på 75 ohm. 130 Ohm anänvds väl enbart vi balanserad koppling? Eller? Grejen med en digitalkabel är väl annars att den inte har någon ljudkaraktär, poängen med en bra kabel är ju endast att överföra gitarna med så få¨fel som möjligt.
Ja 110 ohm AES EBU är ju till för vanlig bal koppling. Jag vet inte varför man skulle köra digitalsignaler ballat dock men det är ju upp till cd-tillverkaren att motivera. 130 ohms kabeln vet jag inte vad den är ämnad för? När det gäller karaktär ställer jag mig frågande varför man skulle vilja ha en färgning av digitalsignalen? Så mitt råd är: satsa på 75 ohm. Stensäkert.
Finns det nån som är 130 Ohm, jag har aldrig hört talas om det i alla fall...
Men visst kan en XLR kabel fungera bättre än en RCA, men det är skillnader mellan olika spelare och d/a omvandlare. Så det finns inga regler i detta fall...
Jag tror inte att det finns 130 ohms kablar. Det ska vara 110 ohm när man kör balanserat. Balanserat kör man för att kunna ha långa kablar. Dock ej lika långa som när man kör analogt.
Hej, Balanserad digitalöverföring är inte så dumt, det blir bl.a. högre nivå på signalen (lite immunare mot instrålad störning). Man hör skillnad faktiskt. Är det obalanserade kontakter i apparaterna skall kabel & kontakt vara 75 ohm, annars 110. /Kristian