HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitalkabel 75/130 Ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:04:08  Show Profile Send snaben a Private Message
Jag skall köpa två stycken digitalkablar som jag skall ha mellan CD och DSP saamt mellan DSP och CD:ns DAC.

Jag har varit på min lokala HIFIkiosk och där fick jag låna dels en 130 ohm´s och dels en "vanlig 75 ohm´s.

Handlaren kunde tyvärr inte ge någon ledtråd till om det finns någon skillnad mellan de två med avseende på ljudet eller ljudkaraktären.

Finns det någon som kan hjälpa mig???

OED

Edited by - snaben on 2003/08/13 18:20:02

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:06:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Standard S/PDIF digitalkabel är på 75 ohm. 130 Ohm anänvds väl enbart vi balanserad koppling? Eller?
Grejen med en digitalkabel är väl annars att den inte har någon ljudkaraktär, poängen med en bra kabel är ju endast att överföra gitarna med så få¨fel som möjligt.
Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:10:28  Show Profile Send snaben a Private Message
Jo principen med att inte ha någon ljudkaraktär låter OK, men det är väl i princip detsamma med analogkablar...

Det där med balanserat, förstår jag inte riktigt med en digitalkabel...

OED
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/12 :  19:31:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja 110 ohm AES EBU är ju till för vanlig bal koppling. Jag vet inte varför man skulle köra digitalsignaler ballat dock men det är ju upp till cd-tillverkaren att motivera. 130 ohms kabeln vet jag inte vad den är ämnad för?
När det gäller karaktär ställer jag mig frågande varför man skulle vilja ha en färgning av digitalsignalen?
Så mitt råd är: satsa på 75 ohm. Stensäkert.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:34:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Finns det nån som är 130 Ohm, jag har aldrig hört talas om det i alla fall...

Men visst kan en XLR kabel fungera bättre än en RCA, men det är skillnader mellan olika spelare och d/a omvandlare. Så det finns inga regler i detta fall...

Så ta den som verkar fungera bäst !!!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:11:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror inte att det finns 130 ohms kablar. Det ska vara 110 ohm när
man kör balanserat. Balanserat kör man för att kunna ha långa kablar.
Dock ej lika långa som när man kör analogt.

gcs
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:38:18  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej,
Balanserad digitalöverföring är inte så dumt, det blir bl.a. högre nivå på signalen (lite immunare mot instrålad störning). Man hör skillnad faktiskt.
Är det obalanserade kontakter i apparaterna skall kabel & kontakt vara 75 ohm, annars 110.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000