Author |
Topic  |
|
alexandar
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 20:43:53
|
Det var en hel del snack tidigare i veckan om en Krell Kav-300i som påstods vara en bluff, att säljaren skulle vara oseriös och att Krellen troligtsvis var söndermoddad och de flesta här avrådde bestämt från köp.
För er kännedom kan jag meddela att jag köpte den krellen idag för det otroligt facila priset av 8 000 kr 
Min erfarenhet var dessutom att säljaren verkade seriös och var ytterst hjälpsam.
De moddningar som var gjorda var:
1. Normalt drivs försteget och slutsteget av en enda trafo. Krellen hade nu enligt uppgift moddats av Harmony design vilket jag efter att ha tittat inuti inte hade anledning att betvivla och där satt en nyinsatt separat ringkärnetrafo av hög kvalitet till uppgift att mata försteget med ström.
2. Orginalpreouten som är av RCA hade ersatts av balanserade dito.
3. Det fanns förutom orginalen extra förbättrade operationsförstärkare. Lyssnade på båda varianterna och de extra moddade lät mkt bättre. Ett klart lyft alltså. Enkelt att byta tbx om man så önskar.
Detta steg ska jag använda till att driva mina surroundhögtalare Infinity Modulus (inte de nya om de gamla Modulussystemet från 1991 som fortfarande är helt outstanding).
Jämförde Krell Kav-300i med mitt Krell KSA-100 slutsteg och försteget Pam-1 och Kav-300i stod sig väldigt bra. Ljudbilden var utmärkt men Kav-300i hade givetvis inte samma kontroll, lugna och varma klang som KSA-100 och Pam-1 men det måste ändå vara den bästa integrerade förstärkaren jag lyssnat på 
Vad jag vill ha sagt är att Krellen var bättre än original och att man inte skall lyssna på för mycket löst snack som baseras på gissningar på nätet om oseriösa säljare och produkter.
Kan bara säga till Sirväs att du gjorde en riktig kalasmiss som inte köpte denna Krellen men det får väl jag vara glad för.
Nu väntar en trevlig kväll med mkt pillande, musiklyssnande och filmtittande . Kanske t.o.m ett kramkalas med Krellen inatt 
|
|
Atlas
Member

173 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 20:49:49
|
HeHe då får jag väl gratulera till köpet |
Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
|
 |
|
primere
Member

447 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 20:59:21
|
Ja Grattis 
Det får man säga men som någon har ett fint citat av, lögnen färdas runt jorden medans sanningen letar efter sina sandaler! Ber om ursäkt om det är lite fel citerat men ett bra ordspråk är det iaf!
|
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 21:03:47
|
Grattis! Alltid kul att göra fynd.  Tur att moderatorerna raderade det som sirväs skrivit då. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 21:09:40
|
Brukar inte utala mig om liknande saker. Men "Vad jag vill ha sagt är att Krellen var bättre än original och att man inte skall lyssna på för mycket löst snack som baseras på gissningar på nätet om oseriösa säljare och produkter" Detta var inget om gissningar - den ev. köparen ville veta vilken modifieringar som var gjorde och säljaren ville inte öppna förstärkaren.
Man får väl gratulera till köpet och hoppas att de egna moddarna fungerar.
Ps. För att vara så ny på forumet så är du ordentligt insatt i i ämnet.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 21:25:45
|
Grattis!
Håller helt med dig om att man skall bilda sig en egen uppfattning. Men, man kan ju alltid väga in vänskapliga råd om de är välgrundade.
Vänligen, P
P.S Blir det inte hårt att kramas med en metall-klump??? Ta du tag i frugan i stället... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 22:40:15
|
Bra jobbat Alexandar! Länge leve fördomsfria beslut. Kunskap regerar Åttatusen, man kan ju börja svettas för mindre. Otroligt vad man kan hitta begagnat för en billig peng. Hur skall hifi-branschen överleva  |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 00:33:28
|
Bra med denna information om hur saken låg till. Verkar som du gjort ett klipp  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 04:58:28
|
Grattulerar, jag hoppas att du får dina förväntnigar infriade.  |
Bravo  |
 |
|
sirväs
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 11:15:49
|
Kan bara säga att jag INTE ångra mig en sekund att jag inte köpte den. Har aldrig kännt mig mer nöjd faktiskt. Mycket glad att jag slapp ha ngn mer med den där "säljaren" att göra. Han är INTE "stabil", det är en sak som är klar. Min uppfattning var också som du säger seriös och trevlig, men plötsligt fick jag se en helt annan sida av honom. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX/sladdX
Grattis i alla fall om du är nöjd. Det är ju huvudsaken. Den låter ju bra, jag lyssnade på den. Sedan kanske skicket inte är 100%, men jag är ganska petig av mig också. Men som sagt, jag ångrar mig INTE. Håller på att leta efter en 500i nu istället faktiskt. För det blir nog en krell i alla fall, skulle jag aldrig kunna tro för en månad sedan, men nu vet jag. Grattis igen!!!!  
|
 |
|
alexandar
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:11:50
|
Tråkigt att du fick den uppfattningen av säljaren men det är din uppfattning och det är i princip omöjligt för utomstående att bedöma vem som betedde sig galet i era relationer så den diskussionen borde upphöra för den blir meningslös och leder ingenstans.
Sen tycker jag dock att du uttalar dig om säljaren på ett väl oseriöst och närmast förolämpande sätt som är olämpligt och oacceptabelt och du borde tänka över hur du skall agera i likande situationer på nätet i fortsättningen.
Sen hoppas jag verkligen att du hittar en förstärkare som du kommer att bli nöjd med. Att vara nöjd med såväl själva köpet som varan är ändå det viktigaste.
P.S Fridefors, vill bara berätta att PD-95:an jag köpte av dig för nåt år sen trivs i mitt hem och blir väl omhändertagen.
|
Edited by - alexandar on 2003/08/15 12:13:06 |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:19:57
|
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX/sladd.
Ja sedan finns det diagnoser på kunder.... Typ Tjatus, Misstänksamus Lyssnus obefintligus osv. Tror själv att jag i de flesta fall blir bemött som jag förtjänar. Undantag finns naturligtvis, har bla pratat på telefon med en "expert" Diagnosen Det skiten du har kan inte spela hifi finns inte en chans i världen. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:29:49
|
Den roligaste säljaren jag stött på på sistone är han som skulle sälja sina mono-block utan pris. Då jag frågade vad han hoppats få för dom, blev svaret: Endast seriösa spekulanter, tack. Sedan dess har jag handlat hifi för XX XXX kronor... 
Alexandar: vad kul att min gamla fina PD-95 lever och har hälsan, älskad och ompysslad i ett nytt hem!  |
Edited by - Hotspur on 2003/08/15 12:31:19 |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:35:49
|
Alla på Forumet har väl handlat hifi för XX XXX kr... |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:40:53
|
Visst, men detta var alltså ngn månad sedan. |
 |
|
sirväs
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:16:48
|
fattar inte varför alla hackar på mig nu. Det var ändå säljaren som betedde sig MYCKET oseriöst. Sedan att han hade en lättsam och trevlig sida också, det var inget snack om det, för han hade ju aldrig fått sålt ngn om han visat sitt rätta jag, det kan jag lova er. Inte ens en krell för 8kkr.
Men men, är det så som ni vill ha det så kan jag lägga ner att deltaga i hififorum... tråkigt kanske men, majoriteten skall alltid bestämma tycker jag. Hifi är inte allt för mig även om det är kul ibland. Jag har i alla fall inte gjort ngt fel, hade de flesta som känt till hela historien kunnat intyga om. Men ibland så segrar inte alltid rättvisan. ni bestämmer |
 |
|
sirväs
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:24:50
|
Dessutom så ångrar jag inget som jag skrivit. Har varit helt befogat tycker jag. Ville ju bara vara snäll och varna er andra som ev kunde bli lurade. Om det nu inte var så i detta fallet utan produkten ändå var ok, fattar jag ännu mindre av säljarens agerande. Han var ju den enda som i slutändan förlorade på sitt eget beteende ju. Tycker snarare det stärker mina teorier i ett av de sista inläggen.... |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:36:01
|
Alla på Forumet har väl handlat hifi för XX XXX kr...
För att inte tala om dem som köpt för XXX XXX kr  |
Låter det?? BRA! |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:36:35
|
Sirväs:
Det är ingen som vill ha bort dig på forumet. Men vissa uttryck kan man inte skriva....
I sakfrågan är det omöjligt att veta vem som hade rätt i denna affär. Bara för att en annan deltagare är jättenöjd gör ju inte att din historia är falsk? Det är i alla fall så du uppfattat den och om det kan ingen annan säga något. Men i det offentliga rummet (med mig som ansvarig utgivare....) så stryker vi några delar i din story.
mvh
. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
alexandar
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:50:47
|
Sirväs: Det är väl ingen som har sagt att du inte skall stanna kvar här på forumet. Glöm denna trätan och stanna kvar men jag tycker att du skall ta åt dig kritiken när det gäller hur du uttalat dig om säljarens person. Personangrepp och förtal är inget jag iaf tycker om oavsett om det finns grund för detta.
Vad är det föresten för rättvisa du vill ha?
För det första är detta ett forum och ingen domstol. Det finns inget heller att tvista om eftersom det inte blev någon affär mellan er. Skulle du verkligen må bättre om alla höll med dig och tyckte att säljaren gjorde fel och du gjorde rätt?
Glöm inte heller att det är Säljaren som är BOSS och bestämmer villkoren. Sen kan man ju tycka både det ena och det andra och visst finns det många kufar som agerar konstigt och dissar en men jag ser det som deras förlust.
En annan sak är om man gör en affär och säljaren lurat dig.
Sen är det mkt upp till en själv som köpare hur man agerar och personkemin spelar också väldigt stor roll.
Det kanske är så att säljaren inte betedde sig helt korrekt mot dig det är sånt som händer hela tiden och det kanske eveuntellt finns anledning för dig själv att undra om du själv inte har del av ansvaret i detta. Omöjlig fråga för oss övriga att bedöma.
Det enda jag kan intyga är att varan var helt felfri och kanon.
Man får inte glömma att det viktagaste för säljaren är att få sina pengar. Om säljaren börjar undra om man dels har förmåga att betala dels överhuvudtaget ät tveksamt att man kommer att köpa oavsett hur hjälpsam eller tillmötesgående han är brukar de flesta säljare tappa tålamodet.
Det kanske var så enkelt att han tappade tålamodet av någon anledning och när du sedan ville titta under locket -vilket iof var en rimlig begäran och något jag fick göra -så gav du honom en anledning att vägra och därmed backa ur från affären. |
 |
|
sirväs
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:51:52
|
Jag vet att jag kanske varit "vass" när jag beskrivit vissa delar i den här historien. Men jag tycker inte det finns ngt bättre sätt att göra det på i skrift om man nu verkligen vill få fram känslorna för den här historien i sin helhet. Ibland är verkligheten den bästa sanningen, trots att man kanske skall försköna den lite för att inte göra sig allt för obekväm i "offentliga sammanhang". Skulle, när jag tänker efter, kanske ha beskrivet händelsen i mer gennerella termer, utan att nämna namn mm, men då hade jag tummat på huvudsyftet med inlägget, nämligen att varna er andra för en specifik produkt. Men jag förstår er om ni reagerar, särskillt administratörerna. Man vill ju alltid bli bemött som man bemöter andra, och jag försöker alltid vara 100% seriös, ärlig och verkligen hålla vad jag lovar, till skillnad från vissa andra tydligen. Har jag fått lära mig nu. men ngn gång skall också vara den första ju. Trodde inte ulvar i fårkälder existerade... Hur var det nu med den där snömannen föresten. hmmmmmm hahahahahaahha  
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:57:09
|
quote: Alla på Forumet har väl handlat hifi för XX XXX kr...
För att inte tala om dem som köpt för XXX XXX kr
Japp, Svettigt värre. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
sirväs
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:04:27
|
ngn förmåga att betala skulle jag inte ha det minsta problem med, tror jag han förstod också, så detta var det definitivt inte.
Ställde absolut inga krav på ngt sätt heller på honom. Det vara hela tiden han som var så mån om att komma och visa upp sin krell. Han till och med bad om att få ta med sig sin cd för att se om jag tyckte den var bra, vilket han också gjorde vid besöket. Bestämde mig mycket snabbt, dagen efter han vist upp den, utan att direkt pruta till och med. Det var faktiskt han själv som gick ner i pris (helt självmant) eftersom han fått så bra inbytespris på sin advantage förstärkare... Så detta var det definitivt inte heller.
Så min ytterst enkla förfrågan om att visa var op amparna satt kan vaä inte heller varit det som gjorde att dr Jekyll trädde fram.
Ni försår nog. Jag fattade ingenting. Tror tom med fridefors kan intyga om att jag inte är svår på ngt sätt utan tvärtom, mycket lättsam att ha och göra med.
Man det hade kanske hänt ngt annat för säljaren under dagen, rent privat, som föranledde utspelet. Inte vet jag och jag orkar faktiskt inte bry mig heller längre. Huvudsaken är att inte ngn annan blev lurad, vilket ju var syftet från min sida.
Nu lägger vi ner detta ämne tycker jag, om ni vill ha mig kva`r här?????
|
 |
|
alexandar
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:12:14
|
Vi kan konstatera att det blev fel mellan er och det var tråkigt oavsett vems "felet" var.
Punkt slut i rutan fr.o.m NU för denna historien så stanna kvar Sirväs.
Nuu ägnar vi oss istället energin åt trevligare saker som att prata HIFI  |
 |
|
sirväs
Member

82 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:19:08
|
Låter betydligt roligare!!!!    |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:24:44
|
quote: Tror tom med fridefors kan intyga om att jag inte är svår på ngt sätt utan tvärtom, mycket lättsam att ha och göra med.
Det kan jag absolut göra! Coola ned personangreppen i denna fråga bara så..  |
 |
|
|
Topic  |
|