Author |
Topic  |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 11:00:35
|
Master Snake One heter en kabel som Ljudmakarn säljer, någon här som har den eller kan rekommendera någon annan sladd?
Den här kabeln har vi lagt ner MYCKET tid på. Målet var att konstruera en nätkabel som verkligen förbättrar ljudet i en anläggning utan att kosta skjortan. Vi har gjort många lyssningstester med olika kombinationer av kablar och kontakter. Vi upptäckte att det inte var speciellt svårt att bygga en bra nätkabel om priset inte spelade någon roll. Nu har vi dock hittat rätt. Receptet är en Tysk kabel, Dansk apparatkontakt (där samtliga skruvar är utbytta mot icke-magnetiska), samt en Tysk Shuko-plugg utvecklad för läkemedelsindustrin. Även i Shuko-pluggen är samtliga skruvar (utom de som håller ihop kontakten) utbytta mot icke-magnetiska.
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 11:38:50
|
Finns det verkligen ingen som har nåt att säga om denna strömkabel, eller om strömkablar i allmänhet? Jag kanske borde sagt att jag funderade på en JPC (vilket jag inte gör)...  |
 |
|
Mr.Älg
Member

489 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 11:47:50
|
Jag har en del att säga om strömkablar i allmänhet, men det har redan blivit sagt här på forumet ett antal gånger av olika personer... |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 11:51:37
|
Okej, får väl söka i arkivet då. Men när det gäller just denna kabel då?  |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:01:26
|
Jag har JPC 2.5 till både min förstärkare och signalkälla och jag märker att bruset har minskat och att det blivit en klart tystare bakgrund. Speciellt när jag har lyssnat i lurar. |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:11:50
|
Kul, crion skrev följande i en tidigare tråd:
Jag har jämfört Ljudmakarns nätkabel (som sägs vara bättre än JPC 2.5) med Harmonic Tech Pro AC11 och HT kabeln är bättre, framförallt i basen och pondus. Den kostar också tre gånger så mycket ;-) Ljudmakarns kabel har dock väldigt bra kontakter och måste sägas är ett kap för 800kr. Känns kvick och neutral.
Just vad jag ville höra, nu skall det bara införskaffas en sån där elfix oxå (till att kolla fasen)... |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:43:41
|
quote: Jag har jämfört Ljudmakarns nätkabel (som sägs vara bättre än JPC 2.5)
Säger vem...Ljudmakarens säljare Nååågot oklart uttalande 
quote: Ljudmakarns kabel har dock väldigt bra kontakter och måste sägas är ett kap för 800kr
Kanske inte ska gå enbart på om en kabel har bra kontakter eller inte...
Fridefors- låna hem ett gäng och lyssna...du bor ju i Göteborg, så det måste finnas en del intressanta butiker. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:14:04
|
quote: Säger vem
Ja, inte verkar det vara ngn av Jormas polare iaf... quote: enbart på om en kabel har bra kontakter
Inte enbart, nej. Det verkar heller inte crion ha gjort? quote: låna hem ett gäng och lyssna
Nä nä, så roligt skall jag inte ha... 
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:24:12
|
quote: Nä nä, så roligt skall jag inte ha...
Köper du alla grejerna olyssnade? Kan vara ett skäl till att du får lägga ut XX XXX :-  |
 |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:30:22
|
Fridefors> ring upp till ljudmakarn och be att få köpa den på öppet köp. |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 13:40:19
|
Ljudmarkerns kabel - absolut umagnetisk ochså skruerne! Jormas kabel - absolut magnetisk (hvilket han siger det SKAL väre).

|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:07:19
|
Jag har personligen haft möjlighet att testa ljudmakarns nätkabel med och utan omagnetiska skruvar och det är till fördel med omagnetiska skruvar osv. Men det är bara min personliga åsikt. Ska tillägga att jag har jobbat extra lite på ljudmakarn och att jag inte får någon som helst provision på att säga varken bu eller bä.
|
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:10:54
|
Ibnland undrar man ju över var gränsen går för denna hobby, men jag är ganska så säker på att här går min gräns. 
-------------------------------------------------- ORDERBEKRÄFTELSE FRÅN LJUDMAKARN -------------------------------------------------- DIN BESTÄLLNING Master Snake One (2,5m) 2 st á 895 kr, summa: 1790 kr FRAKT: 0 kr ATT BETALA: 1790 kr -------------------------------------------------- Tack för din beställning och välkommen åter! Med vänliga hälsningar, HiFi-killarna på Ljudmakarn
Sanoj: Jepp, i min nuvarande anläggning har jag köpt allt - utom XA7ES - olyssnat. Det är risken man får ta när man är ute och fyndar. Jag har på detta vis kommit över prylar med riktpriser på 100 000:- till en kostnad av 30 000:-, alltså har jag på dessa två hifi-shoppingmånader skaffat mig en kanonstereo och dessutom "sparat" (nåja!) 70 000:-... Om jag vore tvungen att både provlyssna och jämföra allt jag köpt, mot annat, så hade knappast en enda av dessa prylar stått i mitt vardagsrum nu. Verkar det korkat i dina öron så är det helt okej för mig. jag är iaf helt nöjd och har inte gjort ett enda felköp, hittills. 
PS: Accuphasen "kunde" jag dessutom sen innan (då jag ägt E-210 tidigare) och likadant med QLN Splitfield HD II (jag har haft Signatur HD II tidigare). |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:40:32
|
quote: jag är iaf helt nöjd och har inte gjort ett enda felköp, hittills.
Nej vi har sett det på "säljes"... |
 |
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 14:51:22
|
Vart vill du komma, Sanoj?
Ett felköp är, som jag ser det, när man köper en pryl som man sedan inte är nöjd med och tvingas sälja den med förlust. Jag har inte förlorat en enda krona på någon av mina "hifi-affärer" i sommar.
Vad som istället skett är att jag snabbt blivt sugen på ännu bättre prylar än ex. Proton, Sony och Dynaudio. Eftersom jag då köpt dessa ohörda till rätt priser så har jag i lugn och ro kunnat sälja dom när jag väl bestämt mig för det, utan att förlora någonting alls.
Fattar inte varför jag går i klinch med dig, men detta var garanterat sista gången. Du får kivas med någon annan och predika ditt "stöd den lokale hifi-handlaren" bäst du vill hädanefter.  |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 15:01:23
|
quote: Ett felköp är, som jag ser det, när man köper en pryl som man sedan inte är nöjd med och tvingas sälja den med förlust.
Är inte ett felköp när man inte är nöjd med produkten, sen spelar det väl ingen roll om man gör vinst eller inte utan får se det som en bonus om man inte förlorar några pengar 
quote: Du får kivas med någon annan och predika ditt "stöd den lokale hifi-handlaren" bäst du vill hädanefter.

/Pastor Pehrsson |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 15:02:25
|
Jag håller med dig "fridefors", det kan vara svårt att handla begagnat och lyssna samtidigt, ibland måste man ta en rövare och hoppas att det fungerar om man vill ha produkten, men oftast har man ju en aning om vad det är för prylar man är ute efter. Jag har handlat begagnat genom handlare och därmed haft större "lyssnings"marginaler, men det är klart att det blir lite dyrare.
Sedan må jag ju säga att det är var och ens ensak om man vill handla nytt eller begagnat, beroende på smak och plånbok.
Jag kan starkt rekommendera HT kabeln, ibland finns den begagnad till salu.  |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/08/15 15:04:04 |
 |
|
|
Topic  |
|