Jag ska antagligen köpa en Arcam 75 plus stärkare och en Arcam 72t cd-spelare från England. Fast nu har jag kommit på att dels spänningen (240 V) och strömkontakterna skiljer sig från de i Sverige... Kommer ljudet att påverkas av spänningsskillnaden och av att jag själv ger mig i kast med att byta ut strömkontakterna?
Spänningen skiljer sig inte speciellt mycket så det brukar inte vara något problem, den verkliga spänningen i våra 230V-uttag kan variera både uppåt och nedåt en hel del så alla väldesignade nätdelar ska klara variationer på 10V utan problem (det är ju dessutom inte så många år sedan vi hade 220 V i uttagen i Sverige). Jag tvivlar dessutom starkt på att någon tillverkare säljer elektronik med speciell "Engelsk" nätdel. Det brukar finnas ett amerikansk och ett Europeisk läge, inte mer.
Byte av kontakterna borde inte heller påverka ljudet om det görs på rätt sätt.
Sverige hade 220VAC, 50Hz (liksom många andra i Europa), det stora imperiet på andra sidan kanalen (GB alltså) körde såklart med 240VAC, (50Hz tror jag).
Det "fantastiska" EU kompromissade ihop det med att nu skall alla ha 230VAC, 50Hz i EU, så fick det bli.
Spänningen i våra uttag har tveklöst höjts sen för, inte bara ett värde m.a.o.