HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätspänning till förstärkare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bboyjojje
Semester på egen begäran

36 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:18:46  Show Profile Send bboyjojje a Private Message
Hej på er!

Jag ska antagligen köpa en Arcam 75 plus stärkare och en Arcam 72t cd-spelare från England. Fast nu har jag kommit på att dels spänningen (240 V) och strömkontakterna skiljer sig från de i Sverige... Kommer ljudet att påverkas av spänningsskillnaden och av att jag själv ger mig i kast med att byta ut strömkontakterna?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:53:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Spänningen skiljer sig inte speciellt mycket så det brukar inte vara något problem, den verkliga spänningen i våra 230V-uttag kan variera både uppåt och nedåt en hel del så alla väldesignade nätdelar ska klara variationer på 10V utan problem (det är ju dessutom inte så många år sedan vi hade 220 V i uttagen i Sverige). Jag tvivlar dessutom starkt på att någon tillverkare säljer elektronik med speciell "Engelsk" nätdel. Det brukar finnas ett amerikansk och ett Europeisk läge, inte mer.

Byte av kontakterna borde inte heller påverka ljudet om det görs på rätt sätt.
Go to Top of Page

Kakan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/08/15 :  10:26:21  Show Profile Send Kakan a Private Message
Var det inte så att steget från 220V till 230V i sverige mer var en fråga om sätt att ange värdet än en skillnad i vad man fick ut ur uttaget?

Kakan - kan ibland
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/15 :  10:50:21  Show Profile Send Lelle a Private Message
Sverige hade 220VAC, 50Hz (liksom många andra i Europa), det stora imperiet på andra sidan kanalen (GB alltså) körde såklart med 240VAC, (50Hz tror jag).

Det "fantastiska" EU kompromissade ihop det med att nu skall alla ha 230VAC, 50Hz i EU, så fick det bli.

Spänningen i våra uttag har tveklöst höjts sen för, inte bara ett värde m.a.o.

Think different.

Go to Top of Page

Kakan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:17:35  Show Profile Send Kakan a Private Message
Hej Lelle,

Tackar för beskedet. Där ser man hur man missuppfattar den bistra verkligheten ibland. :-)

Kakan - kan ibland
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:18:13  Show Profile Send J-son a Private Message
Du kommer inte höra någon skillnad på 220-240 v!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000