Author |
Topic  |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:26:08
|
& vilken underbar känsla det är att koppla in något nytt i anläggningen.
Måste säga att jag var ruggit tveksam om det skulle bli någon skillnad. Men döm om min förvånig & lycka att nu var bruset som bortblåst i högtalarna när slusteget är på.
Kan iofs inte påstå att jag hör någon skillnad på ljudet men vad gör det då jag slipper bruset 
Det sura är att nu måste man ju byta ut ALLA snören som är kopplade till elnätet  |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:00:07
|
Jisses då! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:01:50
|
Nä men Bernt, Kan du inte vara snäll? Dimitri |
 |
|
SubZer0
Member

132 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:08:14
|
Vad var det för kabel som du kopplat in? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:28:48
|
Kul med så handfasta förbättringar. Mindre brus i högtalarna med ny nätkabel? har inte hänt mig men om det hänt dig så har du skaffat dig mer avstånd ned till brusgolvet, får bättre (upplevd) dynamik, kan lyssna på lägre volym med behållning och det hela torde bli mer avslappnat att lyssna på.
Du kanske borde prova Bernt?
adm/sladd |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:47:04
|
Som sagt, nätsladden haaar betydelse!  |
Bravo  |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:01:18
|
stor betydelse till och med =) |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:14:19
|
Det fanns inte en tillstymmelse till brus i Bernts system. Dimitri |
 |
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:57:46
|
Ja, vad vore en stereo utan nätsladd?  |
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 23:01:15
|
Ganska tyst utan sladd.
OK, så ryst hade brus som försvann. Det var ju jättebra! Det var inte alls menat som någon elakhet egentligen det jag skrev, det är bara det att man hör i mitt tycke alltför mycket om nätkablar som ett undermedel. Jag har själv ferritringar runt alla kablar kring digitalelektroniken i mitt system, det gav lugnare ljud tyckte jag. Jag testade med ferritring runt kabeln till slutsteget också men tappade en aning basåtergivning då. Det kan jag inte förklara. Varför CD-floppy ger en skillnad kan jag inte heller förklara. Så jag är inte främmande för att saker kan hända.
Men vad jag vet ger mångdubbelt större effekt är att laborera med högtalarplacering, rumsdämpning och liknande. Man kan också experimentera med kretslösningar och arbetspunkter i förstärkaren osv, men detta hör ju hemma i DIY-avdelningen. Jag tror inte på några stora mirakel pga nätsladdar, det är mer subtilt än så. Jag får instämma i ryst signatur:
"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense. Buddha" |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
CC
Member

3984 Posts |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 09:27:34
|
Subtilt= hårfint. Det betyder mer än så att använda bra nätsladdar till anläggningen. Och att ställa upp högtalarna rätt istället för att byta nätsladdar är inget alternativ. Bägge åtgärderna är en del av det som ska till för att få ut allt ur en anläggning. Nätsladdar ersätter inte någon annan åtgärd som att fixa rum, skaffa en tjock matta, en dämpande soffa osv. Det är en del av helheten.
Ryst, du är inte den första som har blivit av med brus eller brum i anläggningen med bättre nätsladdar. Jag har fått en hel del mejl om detta från nätkabelköpare. Men nätkablar är inte ett botemedel mot allt brus och brum som kan finnas i en anläggning. Det kan vara orsakat av annat än nätströmmen också.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 09:34:54
|
För mig var det högtalarnätsladden som gav största förbättringen (elektrostater) även om det också blev bättre på resten också. Jorma har helt rätt i sitt resonemang om att man inte kan bygga bort rena fel, utan man förbättrar var parameter för sig.  |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:36:28
|
quote: Och att ställa upp högtalarna rätt istället för att byta nätsladdar är inget alternativ. Bägge åtgärderna är en del av det som ska till för att få ut allt ur en anläggning. Nätsladdar ersätter inte någon annan åtgärd som att fixa rum, skaffa en tjock matta, en dämpande soffa osv. Det är en del av helheten.
Jag menade inte heller att högtalarplacering skulle vara substitut för något. Det är dock värt att poängtera exakt det du skriver Jorma. Ifall någon tänker som så att "Något är fel med ljudet, det är nog nätkabeln då för det diskuteras så mycket på forumet..." och den här personen inte har ägnat en tanke åt hur han placerat högtalarna till exempel - ja, då kommer han inte att lyckas åstadkomma det han vill. Min åsikt är att man måste ställa upp grejorna rätt först och främst, först därefter är det dags att över huvud taget tänka på finputsningen med kabelval osv. Jag tror egentligen att vi är överens om det mesta här. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:39:42
|
Nätkablar gör ofta RUSKIGT stor skillnad i de flesta anläggningar. Bara att plugga in och använda öronen.. inte svårare än så!  
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:37:28
|
Ja, utan nätkabel lär inte mycket hända. Som sagt. Vi är överens om det mesta! |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 15:31:21
|
Dole:
Vad var det som blev så mycket bättre när du bytte nätkabel till dina elektrostater. Att jag frågar beror på att jag har ett par Martin Logan Ascent och är lite intresserad av byta kabel. |
 |
|
|
Topic  |
|