Author |
Topic  |
|
Micke
Member

103 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 12:52:26
|
Vilken placering är att föredra om man bara ser till sidoreflexer?
Placering A: Diffusera/dämpa reflexpunkten på högerväggen så att den får samma "egenskaper" som fönstersidan.
Placering B: Låta sidoreflexen från höger högtalare studsa in i köket å försöka dämpa/diffusera fönstersidan så mycket som möjligt.
A,B: Alternativa högtalarplaceringar L: Lyssningsplats -: Fönster med tjocka gardiner
xxxx---------xxxxxxx
x A B x
x x
x L x
x
x A B x
xxx xxxx x
x x
x kök x
x x
xxxxxxxxxxxx
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:31:41
|
Det här är högtalarna som Micke har, nu slipper nån annan fråga om det. Lite knepigt rum.

Jag skulle nog satsa på alternativ "B" till att börja med. Kompletera det med kraftiga gardiner för fönstret, kanske tillsammans med träpersienner. Lite kraftigare modell där också. Tacksamt med lösningar som man inte behöver förklara så fort någon kommer och hälsar på också.
Ett draperi in mot köket kanske också kan vara en framtida lösning. Antingen då en ren tygvariant eller eventuellt en kombination med ett tätskikt (tyg/plast/tyg). Annars så är nog den enda möjligheten att få till ett symetriskt rum att du sitter på/i hörnet och spelar på diagonalen. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:52:06
|
Aha, det är en kuggfråga ser jag!!
Genom att högtalarna är dipoler så strålar de i princip nästan inget ljud i +/- 90 graders riktning, samt mindre än vanligt i "framåtlooben". Då kan man vinkla dem så att man kraftigt minskar "bestrålningen" av sidoväggen. T ex bör de då invinklas något mer än vanligt mot lyssningsplatsen, t ex så att de skärningspunkten korsar en bit framför lyssningsplats.
Med ovanstående arrangemang så kan det funka med både A- eller B-placering. Fast med A-placeringen bör nog lyssningsplatsen flyttas bakåt också. Själv hade jag nog vänt på det hela och gjort ett live ene/dead end-lyssningsrum, dvs absorberat bakom högtalarna (och även bredvid) (högtalarna vid L alltså).
/JOhan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:59:34
|
Dom är inte dipoler från ca:1500hz och uppåt.
 |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:59:37
|
Hur du än gör så blir det inte bra med en öppen väg. Det bästa är att vända på steken.
Mvh dole |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:05:05
|
Knoppen> lnvinkling så att skärningspunkten blir framför lyssnings positionen funkar absolut inte med dipoler det låter boll gurka om det. Jag har provat med ett klart negativt resultat det blir bara gröt av allt. På eller förbi lyssnings pos är det som funkar bäst.
Mvh dole |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Micke
Member

103 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:17:45
|
tack för svaren, flyttar i helgen, därav min fråga.
Fastän dipoler strålar väldigt lite i sidled så upplevde jag en rätt stor förbättring då högtalarna placerades lika långt från sidoväggen i min nuvarande lägenhet, upplevde inte lika stora problem på de quadar å martinlogan jag kört tidigare. Kan det beror på att diskanten är sluten å mellanregistret är dipol, eller har man inga dipoleffekter i de högre frekvenserna?
Vill inte vinkla in högtalarna alltför mycket, upplever det bäst med skärningen bakom lyssningsplatsen för bäst resultat.
Sitter inte längre från högtalarna än de är separerade från varandra, funkat bäst på alla dipoler jag lyssnat på.
Vända på steken kan blir svårt, tror högtalarna kommer blockera dörren till hallen då. jaja får se i helgen då grejorna börjar komma på plats.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:38:50
|
Tja dole!
Med DINA högtalare funkar det mycket riktigt inte så bra, för de är så breda att de mer eller mindre är en plan våg som kommer ur dem, även i horisontella strålningvinklar. Med högtalare som sprider bättre åt sidorna så funkar trixet bättre, t ex Quad ESL63, ESL989. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:42:58
|
Tja Dahlberg!
Visst tusan, de är inte dipoler i diskantregistret. Då kan det nog vara bra med absorbenter på sidoväggarna.
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:51:44
|
Knoppen> Ok kan inte uttala mig om quad 
mvh dole |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 15:21:00
|
Som sagt, "vänd på steken", sätt högtalarna inne i vinkeln istället så får du bättre ljud. Annars lär du få bråttas med problemen.
|
 |
|
|
Topic  |
|