HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hyllvärmare (inte för evigt?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:24:34  Show Profile Send hal a Private Message
Vad har ni för hyllvärmare hemma ?
Ni vet, man har blivit rekommenderad en skiva eller läst om den.
Glad i hågen hivar man in den i spelaren och så blir allt så fel. Vad är det här, tänker man !!!
För höga förväntningar eller kanske bara dålig timing gör att skivan förvisas till evig arkivering som dammsamlare. Enda hoppet är att en nitisk arkeolog gräver upp den om 1000 år...
Exempel på hyllvärmare som jag har (är säkert värda ett bättre öde):

1.Tori Amos Boys for pele
2.Pogues Peace and Love
3.Roger Waters The Pros and Cons of hitchhiking
(jag gillar ju Pink Floyd)

Du som gillar ngn av dessa skivor ge mig "nyckeln" att uppskatta dem.
Tipsa mig om vad som är bra med dom så skall jag damma av dom och ge dom en ärlig chans på min nya cd-spelare.
Vad har Ni själva för erfarenheter av s.k missförstådda hyllvärmare.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/08/14 19:25:48

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:37:29  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kul ämne! Ska försöka komma på något...tänka...tänka...jo just det, Mercury Rev som var så hypade för några år sedan. Jag köpte skivan billigt på Ginza, men insåg snabbt att musiken är trist och sångaren usel. Tror knappt jag lyssnat igenom den faktiskt. Sedan har jag ju köpt någon Prince-skiva eftersom han sägs vara ett geni, något som jag haft lite svårt att upptäcka.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:25:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag får väl sticka ut hakan här. Visserligen så har jag bara kopierat skivan av en kompis men ändå:
U2 - The Joshua Tree har jag ALDRIG ens lyssnat igenom förutom en snabbspolning genom varje spår!

(Med det menar jag inte att det är min enda hyllvärmare...jag har många när jag tänker efter men denna är känd och ganska hyllad vad jag vet?)

edit: Tillägg

Edited by - Roq on 2003/08/15 00:07:55
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/15 :  01:26:08  Show Profile Send ekman a Private Message
U2 joshua tree här också

och pixies bossanova

känner sig någon på forumet träffad? =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  03:56:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Blir inte de flesta det efter hand, det kommer in nya skivor.
Det är väl endast ett fåtal skivor man återvänder till tämligen regelbundet, ca. 10-20 st. för min del.

Dock finns det en del skräp som man ibland köpt på rea, som man inte ens orkar igenom och undrar varför man egentligen var så korkad att man köpte dem.

Bravo
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/15 :  07:56:55  Show Profile Send JesseX a Private Message
Ofta har man ju någon period då några specifika band är det som gäller. När perioden väl är över kan man förstås återvända till de skivorna lite då och då. Oftast brukar det dock bli kanske 20-30% av skivorna som man alls lyssnar på senare. De övriga brukar ofta bli förpassade till kategorin hyllvärmare.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/15 :  08:55:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Joshua hyllvärmare

Det är nog en av de skivor jag lyssnat mest på.

Edit: Mwahahaaaahaaaa, över tusen poster, utan att jag ens märkte det.

Edited by - Magnuz on 2003/08/15 08:57:33
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/15 :  09:00:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Hyllvärmare blir det gott om. Det kommer mycket bra musik. Men dom riktigt bra skivorna är sällsynta. Ja dom där jag kan ta fram om 10 år och bara tycka att det är så jävla bra! Dom omistliga för mig brukar bli 3-5 per år. Har kollat bakåt i tiden, och det stämmer.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:31:45  Show Profile Send JesseX a Private Message
Själv handlar jag en hel del billiga skivor på Ginza och på skivbörser. Fyndlådorna brukar kunna innehålla en del bra saker. En förutsättning är förstås att man har lite smått "eklektisk" musiksmak och är öppen för att pröva mer udda saker.

Även om många av dessa skivor är bra och hjälper till att vidga det musikaliska spektrat går det ju inte att komma ifrån att de ofta kommer att samla damm efter ett tag. Många "halvsmala" skivor som floppat kommersiellt är ju trevliga att lyssna på emellanåt men det är sällan som de placerar sig bland de skivor som man verkligen lyssnar mycket på.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:09:13  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Tori Amos "Boy for Pele" värmer hyllan här också. Spelad en gång. Bra låtar, kanske, men tyvärr inspelad med en Bösendorfer flygel. Låter som en riktig flygel som någon tryckt in ett par rullar gullfiber i.

U2s joshua tree står fint i hyllan. 2 bra låtar och resten mög. Riktigt uselt ljud också vilket gör att man gärna stänger av om man provar att spela den.

Sen har jag en massa andra plattor också som bara står. Bland annat Thom Rotellas CD 460 på DMP. Bra ljud men musiken är ju så trist att klockorna stannar. Lika dant med en shffield lab - platta som jag till all lycka förträngt vem som gjort. Bra ljud och skitmusik är det.

Edited by - Mr.Älg on 2003/08/15 15:11:12
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/08/15 :  18:02:09  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Tool - Aenima

Alla säger att den är så bra, men jag har inte ens orkat igenom den en gång. Märkligt nog så gillar jag Undertow och även till viss del Lateralus, men Aenima går inte.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:25:50  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"3.Roger Waters The Pros and Cons of hitchhiking
(jag gillar ju Pink Floyd)"

Tycker inte att det är en av RW:s bästa!
Testa samlingen "Flickering Flames" (tyvärr kopieringsskyddad!) eller "Radio Kaos",
sedan kan du gå tillbaka till "Pros and cons..." och testa igen

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:42:44  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för tipset SZR !
Skall kolla Radio Kaos först, det jag hört, har varit lovande.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/16 :  14:08:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"U2s joshua tree står fint i hyllan. 2 bra låtar och resten mög. Riktigt uselt ljud också vilket gör att man gärna stänger av om man provar att spela den."

Ljudet är onödigt komprimerat, men bortsett från det låter det väl inte så illa? Ljudet skiljer sig för övrigt ganska mycket mellan de olika låtarna. Själv gillar jag Eno/Lanois produktion och vad låtarna anbelangar är väl några lite sönderspelade men bortsett från det finns det gott om bra material på den skivan t.ex. In Gods Country, Red Hill Mining Town, One Tree Hill och Running to Stand Still. Trummorna på Still Haven't Found... måste ju för övrigt vara något av det bästa. Nu är ju jag närmast fanatiker, men jag tycker nog att ni ska ge Joshua... några chanser till.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/08/16 :  17:52:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tori Amos Boys for pele

Typisk platta som riskerar att bli hyllvärmare.
Synd.
Den gör motstånd till en början.
Men ger man den lite tid så riskerar den att bli sönderspelad.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:08:10  Show Profile Send hal a Private Message
Hej Björn-Ola!
Jag misstänker som du säger att Amos har kvaliteér. Kan Du beskriva vad som gör den sönderspelad hos dig så skall jag ge den en chans.
Jag vill "dyrka upp" den.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/08/16 :  18:14:33  Show Profile Send srv a Private Message
Apropå Roger W. Har själv Pros...., Radio.... samt Amused to death. Senast nämda är en av mina favoplattor när det gäller Hifi. Ligger många nivåer över hans två andra alster.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:33:11  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Tori Amos - Boys for Pele

Här är nyckeln.

Börja med att lyssna på låtarna

Mr Zebra
Hey Jupiter
Putting the damage on

När du gjort det en gång varje dag i en vecka lägger du till

Horses
Father Lucifer
Marianne
Caught a little sneeze
Little Amsterdam
In the springstime of his voodo

När du klarar av de låtarna är det dags att sträcklyssna hela plattan.

Har själv sett henne spela de flesta låtarna live. "Caught a little sneeze" solo piano version var en intensiv konsertupplevelse.

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:55:04  Show Profile Send hal a Private Message
Fisher King, thank you !
Hon skall få en seriös chans. Många gånger är det ju skivorna med hög tröskel som ger mest långvarig njutning.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:09:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hej Hal.
Fisherkings råd är bra.
Jag gillade inte skivan alls första gången.
På vissa ställen provocerar hon också vilket kan verka frånstötande.
Men på andra ställen sjunger hon ju helt förföriskt.
Rösten och hennes fina melodier är hennes stora styrka och det kommer bäst fram i dom lungna låtar där hon sitter ensam med sin flygel.
Boys for Pele är hennes mest avskalade platta. Men hur många artister kan ro iland en platta med så enkla arrangemang och så få instrument?
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:08:21  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Hade själv jätteproblem med Boys for pele när den kom. Det verkar som om Tori själv gillar den för hon spelar ofta de låtarna. Min väg till plattan var just genom de två första Tori konserterna jag såg i England 2001. Laddade sedan ned en massa Live MP3or och upptäckte att många av låtarna jag gillade kom från just den plattan så sedan var det ju bara att lyssna in sig på studioversionerna.

Min egen hyllvärmare är annars Michael Bolton - Timeless, the classics. Försök att få mig att lyssna på den om ni kan
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:51:11  Show Profile Send hal a Private Message
Bolton är ingen missförstådd hyllvärmare utan en välförtjänt hyllvärmare
Tuggar Amos i bilen just nu, jag ger mig inte, vissa låtar börjar komma nu, kör lite hörlurar, lyssnar på texten, börjar njuta, sliter, "zebra", den var kort, horses mmmmm, inte illa, vad gör hon nu ? pedaler hmmmm. Resan fortsätter...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:01:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mr. Älgs kommentar om "Boys for Pele" är det klart coolaste musikkritk jag har sett på detta forum
Att ogilla en skiva pga att den är inspelad på en Bösendorfer tyder på att man är djupt ned i hifi-träsket....
Hade Steinway varit bättre?

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/19 :  20:48:21  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Min eviga hyllvärmare är Cradle Of Filth - Cruelty & The Beast (har för mig att den heter så). Köpte den i ett svagt ögonblick efter att ha umgåtts alldeles för mycket med svartrockare..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/20 :  02:30:53  Show Profile Send ekman a Private Message
akhenaton vad ska du ha för den? =)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/20 :  05:51:00  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
pixies bossanova

Fan ekman, och jag som trodde vi skulle kunna umgås på samma forum...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000