Author |
Topic  |
|
Lelle
Member

324 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 21:34:56
|
Vet inte om detta är rätt ställe för detta men...
Kan man inte ha någon typ av listor över hifi prylars egenheter (oftast "dåliga" sådana) som en slags service eller uppslagsverk till oss alla hifinördar här på forumet?
Nått som retar upp mig när jag provar t.ex. en CD-spelare är att mekaniken (hanteringen) är otroligt långsam eller låter som ett tröskverk. Eller att displayen är grötig etc.
Eller att slutsteget brummar (ännu värre om det dessutom brummar ut i högtalaren) (eller att det finns fläktar som stör).
Eller när fjärrkontrollen ser ut som till en Proson fast den skall vara till ett highend pryl för >50kkr.
Eller när det inte finns en fjärr... (t. cd´n el. försteget framförallt).
Ja, ni fattar vad jag är ute efter  finns väl tusentals exempel.
Svårigheten är väl förstås vem som hanterar denna lista eller vad som får vara med etc.
Skall vara en egenhet som en produkt har som är generellt för den modellen och inte för ett enstaka produktionsfel osv. osv.
Visst en del prylar kanske blir helt osäljbara bara för att de finns med på listan så handlarna kanske inte blir glada (vi blir som Plus-Jerker eller Råd&Rön).
Listan skall gälla både nya såväl som gamla prylar.
Bra eller dålig idé  Idén kan förstås utvecklas av oss alla.
    |
Think different.
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 22:09:34
|
Generellt så är det bättre att vara kritisk och noggrann själv när man letar efter en ny produkt. Listor med "Facit" över en produkts egenheter kan nog 50 personer göra på 50 olika sätt. De kommer heller inte att vara överens... bäddat för bekymmer med andra ord.
Dåliga produkter får sitt rykte i alla fall med tiden.
mvh
. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 08:58:24
|
Instämmer med Sladd. De dåliga eller sämre konstruerade produkterna får ändå dålig publicitet och rykten om sig att inte vara särskilt lyckade, så behovet är ganska litet. Det gäller ju att lägga ner mycket tid på sitt letande precis som Sladd skriver. Mvh Kristofer |
 |
|
Lelle
Member

324 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 12:05:12
|
Ingen bra idé alltså      
Iofs håller jag med sladd o whiskyman i det stora hela men jag tror att för vissa prylar finns behovet ändå.
Ta t.ex. sunfire subben (OK ingen HighEnd sub men detta skall även gälla low- och mid End s.a.s.) denna såldes tydligen hyfsat bra verkar det som TROTS behovet av t.e.x. en trafo (som står o brummar kanske) för att få den att fungera (subben kom i 110V utförande enbart), plus säkert en del andra egenheter.
Kanske inte viktigt för en del medans en hel del andra inte vill ha det så. Alla som kanske är intresserade av en sådan beg. kanske inte vet om denna lilla extra "egenhet". Då kan man kanske kolla detta innan man blir intresserad av en sån begagnad och kanske slipper lägga ned tid på den om man tycker att en extra trafo är dåligt.
(Jag har ingen sunfire sub, har inte haft och kommer antagligen inte att skaffa en heller.)
Bara ett exempel där om sunfire subben.
Men visst det kan bli svårt att hålla en objektiv nivå.
T.ex. en fin, dyr, säkert mkt. välljudande cdspelare kanske har en otroligt långsam hantering men får ändå jättebra recension i nån hifi tidning. Vissa personer tycker inte detta spelar nån roll, den låter ju fantastiskt, medans för oss speedade stockholmare som sitter i bilköer tre timmar om dagen, och en timme i kö på ica för att köpa en liter mjölk, får spelet om den inte hoppar till nästa låt på 0,0001 sekund, (stå till höger i rulltrappan!!!)      |
Think different.
|
 |
|
|
Topic  |
|
|
|