HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strömmar i chassie,,,
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:14:47  Show Profile Send Jodå a Private Message
Jag har problem... Hur jag än vänder och vrider på mina nätkontakter så har jag fortfarande problem med spänningspotential i chassiet på mina burkar. Funderar på om det finns någon lösning på detta. Vinner man t.ex. något på att jorda hela systemet? (det är tämligen ojordat tack vare europluggar)

Mvh.
//J

Fram för mer dynamik i popmusik!

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:19:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad mäter du spänningen relativt? Nätjord?

Edited by - f95toli on 2003/08/14 23:20:07
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:22:53  Show Profile Send Jodå a Private Message
Nja... det är väl mest en "känslig mätning"... Om jag känner på ex. cd spelaren så finns det en spänning i chassiet. dvs. det kittlar i fingrarna.

/J

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/14 :  23:57:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu är det här ju inget hembioforum men jag tänker trots det fråga: Du har inte av en händelse stereon kopplad till TVn på något sätt? Inom hembiosammanhang är detta mycket vanligt och beror på att antennkabeln och nätet inte ligger på samma jord.

Det kan ju iofs vara så att du har oturen att bo i ett hus där det finns en ordentlig spänningskillnad mellan nolla och jord och det är det du känner. När du säger att du "känner" det, gäller det jämt eller endast när du är jordad (=händer samma sak om du står på något isolerande)?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/15 :  00:05:14  Show Profile Send Roq a Private Message
Jodå: Nja, det är väl så att med vissa apparater blir man inte helt av med chassi-spänningarna. Med vissa kan man känna en tydlig allt-eller-inget-kittling när man vänder kontakten men när man känner den oavsett kontaktens position så får man använda sig av den kontaktposition som ger minst chassi-spänning.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/15 :  00:13:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menas med "chassi-spänning"? Relativt vad? Den "normala" referensen är ju nätjord för apparaten men om inte apparaten ELLER NÅGONTING APPARATEN ÄR KOPPLAD TILL (viktigt) är jordad så spelar det ingen som helst roll vad spänningen relativt nätjorden är; strömmar får du ju först när du har en potentialskillnad.

Att det "kittlar" när du rör ett metallchassi beror oftast på att du är laddad med statisk elektricitet, det är inte alls ovanligt med flera tusen volt relativt jord (du märker ingenting om spänningen är lägre än runt 300V) och det "kittlar" (kan till och med blixtra) när man rör ett metallföremål.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/15 :  00:26:03  Show Profile Send Roq a Private Message
Borde inte statisk elektricitet ladda ur ganska snabbt om man tar i chassit då?
http://www.jorma.info/ kolla in "hifitips" och "rätt fas i eluttaget"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/15 :  00:54:02  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jodå,

Vissa apparater har så pass höga läckströmmar att man faktiskt kan känna dem ibland. Det kan vara lite obehagligt men knappast farligt

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/08/15 :  08:25:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är väl helt normalt att du har en spänningspotential i chassiet om du inte jordar.
Det du ska se till är att minimera den genom att vända kontakten rätt i väggen.
Har du jordat uttag kan du inte kolla om du har fasen rätt på detta viset.
I så fall bör man först reda ut detta i ett ojordat uttag.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/15 :  09:01:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, statiskt elektrisitet laddar ur sig väldigt snabbt men det "kittlar" till i fingrarna en kort stund (vid högre spänningar så får man an etöt). Jag menade inte att det var fallet här (vilket det kunde tolkas som, skrev lite dumt), ville bara påpeka det eftersom det är ganska vanligt att folk tror att det är något fel på deras elektriska utrustning när det händer; det är ju inte helt självklart att man faktiskt kan bli uppladdad till tuesntals volt.

Men som påpekats ovan, spänningar i chassit hos ojordad utrustning är ingen ovanligt och inte farligt, däremot kan man få problem om man "oavsiktligt" råkar jorda apparaten via ex. en signalkabel till någon jordad utrusning (ex. kabel till TV, datorns ljudkort eller liknande) vilket kan ge upphov till störningar.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/15 :  09:11:51  Show Profile Send Aton a Private Message
Du kan lätt få ner chassispänningen till noll genom en hemmagjord jord från chassi till element. Hur lämpligt detta är ur elsäkerhets- och hifi-synpunkt får andra uttala sig om men spänningen blir du åtminstone av med .
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/15 :  09:41:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Om jag inte är helt ute och cyklar, så är det väl så att det man känner vid lätt beröring är frekvensen på växelspänningen, dvs 50Hz.

Eller minns jag fel

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:28:35  Show Profile Send Lelle a Private Message
Ibland om man kommer åt med t.ex. underarmens baksida mot ett chassi så kan jag känna lite killekill (inte statisk urladdning - finns kvar "hela tiden").

Jag har en stereo video ansluten till TV-antenn, videon är också ansluten med line out (audio) t. försteget.

Är det så då att en ev. spänning fr. antennsladden (dess jord s.a.s.) fortplantar sig (via videons chassi) upp via neg. ledaren (i audiokablarna) fr. videon t. försteget

Think different.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:13:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
har för mig att elbolagen brukar garantera att spänningen ligger mellan 210 och 250 V i uttaget (230V vid huvudtrafon), det kan alltså variera rätt mycket. Det är också variationer över tid eftersom spänningen sjunker vid högt uttag, spänningen på natten skulle alltså kunna vara något högre eftersom konsumtionen då sjunker.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:32:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Koppla ur alla anslutningar så ska ni se att "killet" finns kvar.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/15 :  19:38:04  Show Profile Send Jodå a Private Message
vilka fina spekulationer :) Jag har inte apparaterna kopplade till TV eller annat konstigt. Beträffande vilken potential det gäller så menar jag nätjorden. Den har samma potential som betongplattan. På betongen ligger nu parkett. Står man på denna verkar det som att man blir relativt "jordad".
Det låter ju troligt att det är nolla och jord som har lite väl stor potentialskillnad här i huset. Finns det några gränsvärden för hur stor skillnad det får vara dem emellan? Skall nog gå och mäta lite...

/J

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000