HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Perspektiv på flerkanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/15 :  23:20:58  Show Profile Send lasselite a Private Message
Vi andra försöker inte övertyga Bravo om sitta i käften på folk. Du däremot; "Bravo: Så när du är på konsert, sitter du då ensam, längst fra på parkett varenda gång?" därför blev du undantagen. För jag är inte säker på vart dina preferenser ligger;)

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/15 :  23:33:41  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Lasselite, vem skriver du till?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/16 :  00:34:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
de vet du
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/16 :  02:02:53  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
/me licks Bravo ;)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/16 :  03:05:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om jag "vecc" skulle sitta längst fram på parkett skulle jag likväl utan tvivel ha orkestern/artisterna framför mig. Jag sitter fortfarande inte mitt ibland dem, men visst är det tänkbart att man skulle kunna sitta mitt i smeten och ersätta exempelvis en violonist och därmed få ett annat perspektiv, men jag är inte säker på att det skulle gynna helheten i musiken.
Den optimala platsen för att lyssna på en symfoniorkester lär vara på dirigentens plats, dvs omedelbart framför musikerna, en plats som jag tyvärr aldrig varit på. Däremot ändrar det inte på perspektivet det heller, man har fortfarande musikerna framför sig men på idealavstånd.

"f95toli" har en poäng med dubbelkonserter det kan inte förnekas, men hur många flerkanalinspelningar uttnyttjas på detta eminenta sätt?
(Och hur många dubbelkonserter har vi? )

Jag citerar mig själv:
quote:
Använder man däremot bakkanalerna till att fånga upp konsertsalens ambiens och ge ökad närvarokänsla är det ett steg framåt.

Det är precis vad jag skulle vilja, istället för att bli omfluten av instrument i orimliga positioner.
Däremot tycker jag att kyrkolokalen går fram alldeles utmärkt i tvåkanal, men skulle givetvis kunna ges en ännu mer realistisk känsla med en rättanvänd multikanalinspelning, där är vi nog ense.

Jag har en känsla av att flerkanal har mycket av nyhetens behag över sig, men att man kommer att tröttna på effekterna efter ett tag om man inte börjar göra nya bra genomtänkta inspelningar. Upphottade gamla stenkakor, slentrianmässigt gjorda nyinspelningar eller feltänkta sådana motiverar inte nyheten annat än för hårdvarutillverkarnas räknenissar.

Vid bio med sina effekter är flerkanal en stor tillgång, jag får nästan en känsla att musikproducenterna tror att det är idealet även vid musiklyssning.

Troligtvis rättar nog detta till sig när formatet etablerat sig, i annat fall kommer jag nog att tänka på hystereo i sammanhanget.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/16 03:13:14
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000