HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kraftwerk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/15 :  19:11:41  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Lyssnar lite deras nya. Inte ett dugg nyskapande. Men bra. Ett gjutet köp.

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:09:35  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kul, jag ska skaffa skivan själv. Kollade lite på den på Åhléns idag och blev sugen. Men jag köper på nätet, billigare.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/08/16 :  00:33:47  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag får väl hålla med till viss del men visst har även Kraftwerk utvecklats. Lägg på electric café och jämför så är det ju ganska uppenbart att det är ett klart modernare sound på nya tour de france. Tyvärr så får jag väl stämma in i kören som gnäller på att de inte längre är nyskapande utan att de verkar ha sneglat ganska mycket på annan modern electronica.

Men det spelar ju ingen roll det är ju en ny Kraftwerkskiva!!! 17 års väntan över!! (jag räknar inte mixplattan).

Speciellt gillar jag Aéro dynamik och Titanium där samma tema varieras på bästa Trance Europa Express sätt och Vitamin som är härligt Mensch Machine doftande. Den Computer Welt ljudande Chrono är väl också ganska kul även om det inte är det bästa spåret på plattan. La forme är irriterande eftersom den påminner mig om en annan låt men jag kan inte komma på vilken.

Är det föressten någon som har den som dubbelvinyl? jag skulle vilja veta hur spåren är lagda på den det skulle ju vara illa om Étape 1,2 och 3 inte låg på samma vinylsida de är ju lite av en enhet att sträcklyssna på.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/16 :  04:03:11  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja min jobbar kompis går å trudiluttar på en låt som går "tutitutiituutitui" sen håller han för händerna framför munnen å säger kalcium, låter som gamla kraftwerk

jjaja får lyssna på den nån dag.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/16 :  09:27:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ohhh, har det kommit en ny Kraftwerk skiva Hade ingen aning om detta så det får väl bli att springa iväg till skivaffären idag

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:37:20  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
de verkar ha sneglat ganska mycket på annan modern electronica

...och denna moderna electronica hade knappast existerat utan Kraftwerk!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:43:49  Show Profile Send JesseX a Private Message
Ett hett tips är skivan "Possessed" med Balanescu quartet. Deras tolkningar av Kraftwerks klassiska låtar är riktigt bra. Även deras övriga material är riktigt bra.

Jag antar att alla riktiga Kraftwerk-fans redan har koll på de tre skivorna med Neu! från tidigt 70-tal. En av dem har jag en dublett på om någon nu inte skulle ha dem redan.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:55:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Ja min jobbarkompis går å trudiluttar på en låt som går "tutitutiituutitui" sen håller han för händerna framför munnen å säger kalcium"

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:53:42  Show Profile Send Melker a Private Message
"Ja min jobbarkompis går å trudiluttar på en låt som går "tutitutiituutitui" sen håller han för händerna framför munnen å säger kalcium"

det måste vara Vitamin han nynnar på då. och fridefors visst har de varit stilbildande och influerat många men de har inte varit helt ensamma på electronica fronten. Tangerine Dream tex de har ju också gjort en del plattor som inte bara innehåller "ambient". Modern electronica hade kanske inte låtit riktigt likadant om inte Kraftwerk hade funnits men det hade nog inte Hip Hop heller gjort. Jag tänker då tex på Africa Bambaata eller Grandmaster Flash mfl som ofta hade kraftverkslingor i sina tidiga verk, Bowies skiva Low hade antagligen inte låtit lika elektronisk och så vidare i all evighet.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:57:14  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon mer än jag som gillar Señor Coconut "El Baile Alemán"? Kraftwerkcovers i "cha-cha"takt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:47:23  Show Profile Send Melker a Private Message
divander: Señor Coconut!!! helt lysande!! du vet väl att han har släppt en ny skiva (i våras). Det är visserligen inte med Kraftwerk låtar utan andra klassiker.

http://www.emperornorton.com/mod/artistpage.php3?artist=senor_coconut

här kan man lyssna på Smoke on the water, Riders of the storm och Beat it.

Have Fun

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:53:06  Show Profile Send divander a Private Message
Ja då var det förmodligen hans version av Smoke On The Water som jag hörde på radion för ett tag sedan. Den var riktigt bra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/18 :  12:55:39  Show Profile Send divander a Private Message
De spelade Showroom Dummies (med Coconut) i bakgrunden av förra avsnittet av Sommartorpet. Programmet växte en hel del utav detta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:34:15  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Gillar du Uwe Shmidt = Señor Coconut kan jag rekomendera att kolla in några av hans andra projekt - Atom™, Atomheart, Flanger, Geez'n'Gosh, Ongaku, Lisa Carbon Trio mfl mfl. En del är brilliant och en del är... nja.

http://music.hyperreal.org/artists/atom_heart/

/Peter
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:24:06  Show Profile Send divander a Private Message
Då måste jag kolla lite mer efter hans grejer.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/08/19 :  10:26:02  Show Profile Send chg a Private Message
Nyskapande eller inte, Kraftwerk soundet är omisskännligt. Att det kommit ett nytt fullängdsalbum är lika oväntat som kul. Jag tror inte det går att vara så totalt banbrytanade idag som man var på 70-talet och början av 80-talet.
För er som inte redan köpt, lyssna här..

http://www.kraftwerk.com/info/default.htm
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/19 :  14:11:30  Show Profile Send divander a Private Message
"Electro Cardiogramm" är riktig, riktigt bra. Helt klart i klass med deras tidigare bästa låtar. Bästa låten på skivan efter första lyssningarna. Kanske växer någon annan om efter ett tag.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000