Author |
Topic  |
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 20:49:23
|
Hejsan Vilket tycker ni är det vackraste klassiska stycket? Jag är inte speciellt bevandrad innom den klassiska musiken så jag känner bara till de mer välkännda styckena. De som jag tycker är klart vackrast är för tillfället:
Tomaso Albinoni - Adagio J.S. Bach - Air
När jag lyssnar på dessa så är det gåshud och nästan en liten tår i ögat som gäller.
Så vilka tycker ni är vackrast?
/Ola |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 22:09:24
|
Har inte lyssnat så mycket på klassiskt men håller med om att Air är fin.
Har ni några tips på klassisk musik för "nybörjare"? |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/06/24 : 22:46:00
|
Att närma sig den klassiska musiken kan kännas övermäktigt. Det finns ju hur mycket som helst. Ungefär som om man legat i coma sedan 1950 och sedan börja gå igenom rock och pop historian. Ett bra sätt är att skaffa ett vettigt musik lexicon, mitt förslag Musikens Värld går att hitta på antikvariat för 150-200 pix. Det är en tegelsten på över 1000 sidor men mycket bra upplagd. Sedan är det bara att läsa på om kompositörer, deras verk osv. Jag tycker det blir mycket roligare och mer njutbart med klassik musiklyssning när jag kan lite om personerna bakom det hela. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 02:42:27
|
För den som gillar stämningsfull och långsamt spelad pianomusik så var B peters förslag från 3 bästa CD-tråden en suverän skiva! Jag lyssnade på den idag. Den heter: Wilhelm Kempff: Beethovens piano sonater. Inspelad på 60-talet så det brusar lite men det är mycket vackert. Bör även passa alla "nybörjare" som inte lyssnat så mycket på klassisk musik förut. |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 08:13:43
|
Ett bra tips för nybörjare är någon av Naxos samlingar, "klassiska favoriter", här är ett exempel: http://www.naxos.se/cd_presentation_template.asp?prodID=208
Brukar ligga runt hundralappen för en box med 3 CD, med musik som alla känner igen från filmer/TV etc. Man kan hitta boxarna nästan överallt där det säljs skivor.
Ljudkvaliteten är blandad, men man kan hitta den musik man gillar och då köpa bättre inspelningar.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 08:35:22
|
Man ska ha klart för sig att det är den personliga musiksmaken som kommer att styra vad man kommer att uppskatta, inte nödvändigtvis vad experterna anser vara bäst. Så därför är det rätt oförutsägbart vad det blir man kommer att uppskatta mest. Jag kan bara jämföra med mina kompisar. Vi är inte överens om någonting. Skall jag plocka ut någonting så kan det vara Mussorgskys förspel till operan Khovanshchina eller "Det gamla slottet" ur Tavlor på en utställning. Jag faller som en fura för den typen av lite vemodiga melodier. |
 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 13:59:19
|
Ofta är det intressant att höra vilka stycken som verkligen fick upp folks ögon för klassisk musik -- för egen del var det till stor del Schuberts pianotrio i E dur D929, Op. 100 (det som är med i Kubricks "Barry Lyndon") |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 14:50:17
|
Barber-Adagio for strings ligger högt på vackrast-listan Annars kanske Beethoven-Sonata nr 3 i C major, måste skriva en fet 10itop. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 15:03:19
|
Jag satsar en slant på largot i Dvoraks 9:e symfoni. Långsamt är vackert . |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 15:28:37
|
En av de vackraste jag vet är Mozarts "Clarinet Concerto in A major, K622".
Jensevik, jag har skapat en lista på verk för nybörjare, uppdelat i A-listan, B-listan och C-listan.
Hittas här
A-listan har länkar till allclassical.com för mer info om verket och kompositören.
|
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 16:50:22
|
Här har man ju fått en massa tips. Så nu är det bara till att börja leta. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 16:52:21
|
Lite pianomusik
Chopin: Nocturne Opus 9.1 och 9.2 Debussy: Clair de Lune |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/06/25 : 18:24:16
|
Bach: Första stycket (koralen) ur första kantaten ur Juloratoriet...
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Jalk
Member

85 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 00:06:13
|
Jag tillhör också dem som inte är så väl bevandrade med den klassisiska musiken, hur som helst så gick jag iväg på "sommarmusik" i kyrkan igår där det bjöds på orgelmusik. Det som bland annat spelades var Toccata och Fuga d-moll av J.S Bach (den inhandlades idag på cd) men det spelades också flera Duke Ellington låtar bla. Heaven, Allmighty God & Freedom vilket förmodligen är betydligt ovanligare att det spelas på kyrkorgel. Hur som helst så var det en mäktig upplevelse och fler kyrkobesök med "Sommarmusik" lär det bli eftersom det är varje onsdag under sommaren, att det dessutom är gratis gör ju inte saken sämre.
Skivan jag köpte idag är J.S Bach - The Great Organ Works (Naxos) 69:-
/Janne |
"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..." |
 |
|
Farbror Barbro
Member

95 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 11:43:46
|
Tifosi - Tomaso Albinoni - Adagio, visst är det "In sol dimore" (eller något sådant) den brukar kalls? vet du någon bra inspelning på den? Jag har två olika, men de är riktigt dåliga. (Musiken dock även min favorit.) |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/06/27 : 16:02:54
|
die moldau så klart :P |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 11:19:04
|
Jag har också 2 inspelningar av Adagio. Båda är från samlingsskivor och är ganska hyfsade. Den ena finns på Klassiska musikstunder - Sinnesfrid. Där står det att det är Scottish Baroque Ensamble som spelar. Den andra har jag på en samling som kallas Classic Romance. Där är det Academy of St.Martin in the fields som spelar. Inspelningen är från 1959 så den brusar lite men bruset gör den nog lite mysigare. Jag letar också efter en riktigt suverän inspelning. |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 13:42:27
|
KC! Vad är det skillnad mellan A-, B- och C-listor? Är det svårighetsgraden på musiken eller något annat?
Mycket imponerande och ytterst hedersvärd att du har mödat så mycket att ge råd för alla som inte behärskar klassisk musik så bra. Jag har själv ett par böcker och ganska många skivor, men lyssnar lite periodvis.
Det är nästan omöjligt att bara ge ett svar på vad som är det vackraste stycket då det finns så oerhört många som är fina. För oss som kommer ursprungligen från det vackra grannlandet från öster är ju Finlandia ett nationalepos och det käraste klassiska stycket som finns. Det väcker oerhört starka känslor varje gång man lyssnar på det … :,( Inte konstigt att det har valts för nationalsång i flera länder!
Fast Jean Sibelius producerade inte så mycket under sin livstid så anses han ändå vara den främsta kompositör som kommer från Norden. Har man inte hans skivor i skivhyllan så är det inte någon vidare samling … |
Edited by - pick-me-up on 2003/06/28 13:45:16 |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/06/28 : 15:52:30
|
pick-me-up, listorna är klassade så att musik från A-listan är lite mer "lättlyssnad" än de i B-listan, osv. utan att för den delen vara tråkiga eller mindre viktiga ur musikhistoriskt perspektiv. Samtidigt anser jag att kompositionerna i A-listan är "must-haves", så att säga. Lite svårt att förklara det hela, men tanken är att man börjar med A-listan och får ett litet provsmak från flera kompositörer, som förhopningsvis leder till B och C-listan och vidare ut i världen :) |
 |
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 02:08:15
|
Finns hur mycket som helst med "ståpälsfaktor" men vill ändå slå ett slag för vår egen Lars-Erik Larsson med Pastoralvit och En vintersaga. Något av det bästa som komponerats i Sverige när det gäller vacker och lättillgänglig musik. Måste finnas i varje musikälskares samling. Mvh |
geldis |
 |
|
Björn-Ola

7950 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 10:57:27
|
Håller med Geldis. En mycket bra början om man skall börja lyssna på klassisk musik. Musik som verkligen ger mersmak.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 16:11:53
|
Nordiskt är aldrig fel. Så jag passar på och påminner om vårt stolta grannland Finland. Titanen Sean Sibelius. Det enkla nationalistiska stycket Finlandia. Eller Tuonelas svan ur Lämmenkäinen legenderna. Ja det finns fruktansvät många vackra klassiska stycken. Wagner. Ouvertyren till Tristan och Isolde. Eller varför inte ouvertyren till Tannhäuser. Eller Bachs triosonater för orgel bwv 525-527. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Yve
Member

88 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 17:38:35
|
Det är inget fel på nordiskt vemod men för de som gillar lite mer sydländska tongångar, rekommenderar jag Joaquin Rodrigo. Den vanligaste förekommande är adagiot in ”Concierto de Aranjuez”, som finns på de flesta samlingar t.ex. på Naxos samlingen som är rekommenderad ovan. Jag tycker däremot att den toppas av hans adagiot ”Españoleta” ur ”Fantasía para un gentilhombre”. Vår världsgitarrist Göran Söllscher har gjort en bra inspelning av de båda på CD:n DG 429 232-2 som jag rekommenderar varmt. |
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
 |
|
Björn-Ola

7950 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 18:11:10
|
Apropå Wagner. Förspelet till Lohengrin. Rys-vacker!
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/06/29 : 19:08:29
|
quote: För den som gillar stämningsfull och långsamt spelad pianomusik så var B peters förslag från 3 bästa CD-tråden en suverän skiva!
Visst är den fin! Jag har jämfört med andra inspelningar av sonaterna, en del har bättre ljud men ingen slår Kempff på fingrarna!
Mycket av den klassiska musiken bygger på att det ska vara smäktande vackert, alltså inte bara njutbart (njutbart kan vara mäktighet, energi, flerstämmigt mm utan att vara "vackert").
Här är några exempel på sånt som, liksom Beethovens pianosonater, definitivt är vackert (åt det smäktande hållet):
Grieg: Morgonstämning Haydn: Pianotrios nr 37 i F-dur Händel: Lascia ch'io pianga (Yoshikazu Mera på BIS) Rachmaninov: Vocalise (samma skiva som ovan) Franz Schubert: Ständchen (fiol och piano, eller fiol och gitarr) Gregorio Allegri: Miserere (körverk)
|
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/06/30 : 23:32:44
|
W.A. Mozart, "Requiem"
|
 |
|