Author |
Topic  |
|
JesseX
Member

327 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 16:03:17
|
Kan man säga något generellt om de skivbolag som ger ut klassisk musik? Finns det några skivbolag som är särskilt bra på vissa typer av musik? Är vissa skivbolag mer "audiofil-inriktade" än andra? Jag tänker då inte i termer av SACD etc. utan enbart vad gäller vanliga CD-skivor
Jag är absolut inte särskilt insatt i det här ämnet. De skivbolag jag har "testat" är:
Naxos BIS Deutsche grammophon EMI classics (+ diverse lågprisjox)
De skivor jag känner starkast för (av dem jag har) är absolut de som är utgivna på BIS. Skivorna med Deutsche grammophon och EMI classics är bra även om skivorna från BIS känns fräschare och mer engagerande. Att de inspelningar jag har på de bolagen är äldre än de på BIS kan förstås till viss del bidra till att BIS-skivorna känns roligare.
Av de övriga är det bara Naxos som jag har ett större antal av. De känns lite ojämna även om vissa skivor är riktigt bra. Vissa av Naxos skivor är ju inspelade av kända artister och de är ju inte sämre än motsvarande artisters skivor på andra bolag.
Telarc är ett bolag som nämnts av flera på det här forumet. Är deras utgivningar "generellt bra"? Jag vill utforska ny musik utan att göra några felköp. Kan jag chansa på någon Telarc-skiva som ser trevlig ut och kallt räkna med att tolkningen av verket i fråga hör till de bättre som givits ut? |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 18:12:58
|
Min enda BIS-skiva med solopiano låter mycket mycket bra ! BIS kanske har bra ljudkvalité överlag? |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/08/14 : 22:07:52
|
Alternativa bolag brukar ge mycket musik och ljudkvalite för pengarna. Då tänker jag på Harmonia mundi, Telarc, Teldec, Hyperion, CPO, ECM, ASV. Bolag som ägs av de stora drakarna kan ha sina stunder också men vilar på gamla lagrar. Philips o DG och Decca ligger under megajätten Universal numera.
Ett annat kvalitetsbolag Erato går under Warner music men ägarförhållandena behöver inte betyda så mycket. Virgin och EMI är generellt bra på det mesta. Oftast bra pris på återutgivningar.
När det gäller nordiska bolag gillar jag finska Finlandia, BIS och Ondine. Ja det finns fler.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/08/16 08:48:35 |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 09:34:34
|
Det är svårt att hitta de rätta inspelningarna som passar just en själv inom klassis musik. Jag brukar själv utgå från 'telefonkatalogerna' : The Penguin Guide to excellence in recorded music, editerad av Ivan March och Gramophone Good Classical CD Guide av Gramophone. Dessa kan köpas t.ex. på Amazon. Saken är tyvärr den att dessa böcker koncentrerar sig mest på det viktigare kvalitetskravet hur bra utförandet är och mindre på hur audiofil ljudkvaliteten är. Vill man ha audiofilinspelningar får man pröva sig fram eller läsa hifitidningars recensioner.
För övrigt tycker jag att det är ganska säkert att köpa 'dyra' skivor från t.ex. Chandos och Hyperion om man inte vill skaffa luntorna jag nämde.
Martin |
 |
|
illbatting
Member

83 Posts |
Posted - 2003/08/15 : 11:34:26
|
Archiv har bra ljud på sina skivor tycker jag,spelade just bethovens 5:A o 6:a som dom har producerat o den låter kalas |
oops did i do that!?!? |
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:01:29
|
Harmonia Mundi har mycket bra konstnärlig kvalitet och utsökt ljudkvalitet på sina skivor. Jag tror att de mest har äldre musik (1400 - 1750), men jag har en Harmonia Mundiskiva med musik av Arvo Pärt, så de har tydligen en del nyare också. Kan verkligen rekommenderas. Deras inspelningar tillhör de absolut bästa jag någonsin hört!
|
 |
|
Nemo
Member

157 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:03:59
|
P.S.
Är det förresten någon som vet någon bra och billig webbutik, som säljer Harmonia Mundiskivor?
D.S.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:44:12
|
Flera finns, franska "Opus 111" och "Pierre Verany", ett audiofilmärke liksom spanska "Pneuma". De senare har riktig audiofilkvalitet på sina inspelningar men begränsar sitt utbud i stort sett till spansk, spansk/morisk medeltid. Ett stort projekt är utgivningen av Alfonso el Sabio "Las Cantigas de Santa Maria". En stor samling profana och religiösa pilgrimssånger från ca. 1250.
se: http://www.cdmail.fr/napv.asp och se: http://www.ctv.es/USERS/pneuma/ |
Bravo  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 17:31:51
|
Harmunia Mundi säljs mest överallt, men för att hitta rätt bör du ha en katalog till hands för att kunna söka, på svenska sidor ex. skivhugget och cdon. På vissa utländska sidor ex. amazon och alapage kan du skriva Harmonia Mundi så listas tillgängliga skivor. |
Bravo  |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 23:50:21
|
Opus3 har en del klassisk musik med ypperlig ljudkvalitet. |
Oops! I did it again |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 02:05:55
|
Andra tillgängliga skivbolag med god kvalitet är: Alia Vox Auvidis (Astrée, Valois, Fontalis) Glossa Hyperion Gimell |
Bravo  |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 11:16:01
|
De mesta av de stora drakarna som släpper ut klassisk musik låter ju bra idag. Sattsa på framförandet istället. T.o.m. Philips har bra ljud nuförtiden ( sedan 3 år tillbaka )
Chandos släpper ut intressant musik som kan vara värd att lyssna på.
Sen har du ju alltid Hyperion. Dorian , Telarc samt LSO-live ( budget label med 24 bits teknik )
sen kan du ju alltid köpa Musiken för musiken egen skull istället för ljudkvalitens skull.
Ha det så bra. |
 |
|
|
Topic  |
|