Author |
Topic  |
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 17:21:10
|
Och så klagar skivbranchen när det finns dom som köper skivor för 9000kr i veckan  |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 19:28:49
|
cornfed, dahlberg: Nog har man kokat en del plattor men till slut sätter man stopp: Det är ingen mening med att lägga skivor på hög man inte lyssnar på. Jag har en hel del skivor och behöver inte ha så många fler tycker jag. Numera kan man luta sig tillbaka och bara njuta av livet :)
Nu stiftas nya lagar för upphovsskyddad musik. Det är snart förbjudet att tanka musik från filbytartjänsterna, om den är copyrightskyddad. Ett slag i luften men ändå, lag är lag, och de är till för att följas. Jag vet dock inte vilket datum de kommer att träda i kraft. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 20:06:48
|
quote: Om det är ens egen samling så har man väl full koll på vart alla skivor står eller? Har man som nån här 2000 skivor måste man ju ha ett bra system för det annars får man ju leta en vecka efter skivan man vill lyssna på.
Jag har alla mina skivor i bokstavsordning. Då hittar jag dom snabbt. Men ibland när man skall plocka fram en skiva så hittar man något annat trevligt. Ofta bläddrar jag bara runt på måfå för att hitta något som jag blir sugen på. Plastficke/bläddersystemet har inte bara fördelar, men detta är en av de fördelar det har.
En nackdel är att det är lite dyrt. Men eftersom det går åt mindre med hyllor så blir det inte lika dyrt som det först verkar. De fickor jag använder är en ficka man viker ut. på ena sidan har man framsidan/"häftet" och på den andra "baksidepappret" och skivan som är skyddad med "pappersfoder". I andra fickor jag har sett går det inte att få plats med "baksidepappret" eller så får man riva av "ryggbiten". Mina fickor kostade 50:- för tio stycken. Någon kanske vet var man kan få tag på liknande för mindre pengar.
|
Oops! I did it again |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 21:13:43
|
Dahlberg - Ungefär hur många skivor får du plats med i hyllan med de måtten du anger? |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 21:25:04
|
1 skiva tar 1cm på bredden så det är ganska lätt att räkna ut. Hur många hyllplan man vill ha begränsas ju bara av takhöjden  |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 23:58:21
|
Kero: Det tyska skåpet med trädörrar var en riktig skönhet! Några av den andra skåpen på sidan var riktigt fula men det där var läckert. Synd att det kostar 400 Euro. Kan du läsa hur många skivor det tar?
 |
Edited by - Aton on 2003/08/20 23:59:39 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 00:51:42
|
Oj, både Mondrian och Rietveld inspirerat. Mycket snyggt! Dimitri |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
|
huzze

10180 Posts |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 09:53:05
|
Nikon: Den har jag byggt själv, det fanns en liknande hylla på designtorget i Stockholm tidigare som jag lånade själva ideén ifrån. Men jag tycker min hylla blev snyggare! Björk, aluminium och betong! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 10:09:55
|
divander: Läs mina inlägg under denna tråd så ser du fickor som kostar 60 öre (inkl frakt!) istället för 5 kronor styck... Om du vill ha ännu exklusivare fickor än de jag kör med (lite overkill alltså) så föreslår jag en titt hos CD IN CASE:
www.cdincase.se
vidrigt ful hemsida, dåliga produktbilder, men de är satans billiga. Dock bör man undvika deras allra billigaste plastfickor som kostar runt 50 öre för de är definitivt inte av samma typ som Gidana Mr.Platinum! De saknar foder och de repar alltså skivorna. Inte kul. Visst vill man vårda sina små ägodelar ömt? :) |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 11:59:58
|
gardd: De ser lite annorlunda ut än mina. Är de tvådelade som man viker ut? Får man in bak och framsidan jfrån fodralet? Finns dom att köpa i någon butik? |
Oops! I did it again |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 12:02:42
|
De jag har liknar ganska mycket "juwel case". Man viker upp den och där ligger skivan och man ser baksidan på "häftet". De fickor som du har ser ut att vara som den bakre delen av mina. |
Oops! I did it again |
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 14:28:23
|
divander: om du läser under den här tråden så ser du länken till butiken där du kan köpa dem. man kan inte "vika ut något" från dem utan man stoppar i skivan + eventuellt texthäfte direkt i plastöppningen. naturligtvis bör man låta data-sidan av skivan vara placerad mot vadderingen...
de ser likadana ut på båda sidor d v s man får plats med 2 st skivor på varje sida. därför tar de bara upp 1/4 yta jämfört med en konventionell jewel case. som jag skrivit tidigare säljer clas ohlson nästan likadana men de är mkt sämre , och inte billigare heller. 0,6 kr är rätt okej ändå va? :)) |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 18:21:57
|
gardd: Nu först såg jag länken till dom där Platinum fickorna.  Så dom är alltså bra. Kan man ha text häfte och baksida i dom ? Finns dom inte och köpa nånstans i sverige ?
|
 |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 19:01:03
|
kero:
ang. cdincase: ingen aning. de är billiga och de har alla möjliga fodral både exklusiva och dåliga.
ang mr platinum: de säljs bara i danmark vad jag vet. om du läser mitt inlägg så ser du att jag skrev att man kan lägga i häftet, så svaret på din fråga är JA. |
 |
|
huzze

10180 Posts |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 21:26:27
|
Det finns en lagringsrobot som man kopplar till datorn, där man knappar in titel så levereras skivan till en. Kommer inte ihåg vad den heter, men den går att byga ut som ett mudulsystem. Någon som vet vad jag menar?
Jag har försökt att katalogisera mina skivor efter bokstavsordning, genre, kronologisk effter inköpsdatum. Men det håller bara i ett år eller så (och när jag flyttar), det är inte bara jag som spelar skivor, sedan är det bara att avsätta ett par dagar till att städa bland skivorna. Jag har ca 3000 LP och 1000 CD så det tar lite tid, och nu även ett par hundra DVD. Problemet är att jag har en del dubletter och hur skall man katalogisera när man har både CD och LP från samma artist. Använder ett gammalt Dbase program som jag har snickrat själv, men det är nog dags att titta vad som finns på marknaden. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/08/21 21:27:00 |
 |
|
Kero
Member

431 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 21:42:26
|
huzze: Jo det stämmer att man måste köpa allt separat. Jag tycker det är för mycket pengar för ett CD ställ... för mig ialla fall så jag är inte speciellt intresserad av att köpa ett, tycker bara den verkar jäkla snygg. |
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 22:30:12
|
Nu hittade jag länken till CD Organizer: http://www.direktronik.se/prod/prod36.ASP "Upp till 9500 skivor i samma system CD-organizer rymmer 75 skivor, men med hjälp av USB-hubbar kan ett CD-Organizer-system bestå av 127 enheter dvs totalt 9525 skivor!"
Borde räcka ett tag! |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/08/21 22:32:07 |
 |
|
Saim
Member

464 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 10:57:25
|
Ledzepp: Lätt det snyggaste & praktiskaste cd-skåpet jag sett!!! Sugen på att bygga ett sådant själv. |
 |
|
Topic  |
|