HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Allt Bättre kvalitet på Kazaa..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/08/20 :  00:52:39  Show Profile Send Björn N a Private Message
Får väl börja med att säga att jag oftast laddar ner musik för att se om ngn viss skiva är värd att köpa...

Hursomhelst, på sista tiden har det börjat dyka upp gott om filer med 320 Kbs, för ngt år sedan var man glad om man hittade en 160 kbs...
Med 320 kbs börjar kvalite´n bli riktigt bra! Tänk om kvaliten har fördubblats ytterligare en gång inom ett år...

Skivbolagen får det knappast lättare i framtiden, för vad kan de göra? Varenda tonåring idag har datorn fullproppad med mp3 filer, och för de flesta spelar inte ljudkvalite´n så stor roll som för oss ljudioter För all del är ju inte medelkvaliten på nyinspelningar idag nått man hoppar högt av heller:)
Skivbolagen kanske blir tvingade att verkligen anstränga sig för att göra så bra inspelningar som möjligt för att ha en chans framöver!? Och halvera priset på skivor!

Optimist. punkt slut.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:07:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Snart är det väl bara skivbolagen som inte inser att de är ute och cyklar, i mörkret, med blinglasögon och öronproppar.

Höga priser, usel kvalitet, ingen marknadskontroll och noll i nytänkande har i längden aldrig varit någon bra affärsidé.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:10:07  Show Profile Send gardd a Private Message
Brav: jag är HELT på din sida!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:54:45  Show Profile Send mag a Private Message
Efter nyår blir det väl olagligt att ladda ner ?

Frågan är hur det ska kunna kontrolleras i större skala, men några stackare kommer kanske att åka dit.

Annars gillar och delar jag Iron Maidens hållning till nerladdning av musik.

dvs ladda ner lyssna tycker du att det är värt att köpa skivan gör det, annars lyssna vidare och var glad. Lite skillnad mot tex metalicas inställning :-D

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:47:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Det har väl aldrig varit direkt lagligt att ladda ner musik=)
Jag hörde att dem riktar in sig på de som laddar upp musik, på sätt o vis är de ju dem som är de verkliga bovarna.
Vidare är det kanske inte så smart att ladda ner vartenda album en grupp eller artist har släppt..

Personligen är jag så egoistisk att det aldrig skulle falla mig in att ladda upp en skiva som jag köpt för dyra pengar!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/20 :  22:51:29  Show Profile Send divander a Private Message
Ett bidrag till att kbs:en har blivit högre är nog att hårdiskarna har blivit större och uppkopplingarna snabbare. Fortsätter utvecklingen likadant så behöver man ju inte komprimera musiken längre.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:04:25  Show Profile Send gardd a Private Message
Av de skivor jag har brännt musik på är 99% musik från originalkopiera d v s inte mp3.
jaja, inte för att jag är så himla bra o dutti, men ett tips är att man kan låna mkt skivor av polare och kopiera. Då blir även kvaliten högre. De album man absolut inte får tag i, kan man ju dra som mp3. :) Nackdelen är såkart att det inte ryms lika mycket skivor, men det gör inget för jag lyssnar i alla fall på det jag kopierar. En del sitter med miljontals mp3-låtar och de lyssnar inte ens på hälften av dem!

jag kör
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:05:41  Show Profile Send gardd a Private Message
speakerpro: Det har väl aldrig varit direkt OLAGLIGT att tanka musik från nätet?

jag kör
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/21 :  12:13:44  Show Profile Send divander a Private Message
Man kan även låna skivor från biblioteket. En del bibliotek har väldigt mycket och bra skivor. Dessutom är det helt lagligt enligt en bibliotikare som jag pratade med. Man får ju även kopiera sidor i böcker på biblioteket. Det får man inte av kompisar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/08/21 :  14:33:52  Show Profile Send BigD a Private Message
Men klart att man ska komprimera musiken, dock ska man givetvis inte använda "lossy compression" man bör ju använda typ shn eller nåt annat lossless format.
Och vaddå snart?
kazaa är väl inte enda stället att hämta musik på (eller ens ett bra ställe)
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/08/21 :  19:09:11  Show Profile Send Björn N a Private Message
Är det inte?? Puuh då kan man kanske pusta ut!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2003/08/30 :  01:30:26  Show Profile Send mrmix a Private Message
tanka, lyssna, å dumpa låtarna inom 24 timmar säger väl lagen? lr har ja fel?
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/30 :  10:10:03  Show Profile Send ésm a Private Message
Hmm, är jag helt ute och cyklar om jag fått för mig att man FÅR göra en kopia till sina nära vänner?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/30 :  12:29:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Ja, du är ute och cyklar. Du får göra en kopia åt dig själv, däremot.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/31 :  02:46:09  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Vad jag har hört så får man göra kopior så länge kopian stannar inom husets väggar.
Man får även ladda hem musik som man har på originalskiva (det gör man ju ofta...)
Tänk om det kom nån bra artist som sålde mkt skivor som inte var så girig som alla är i branchen.
Men det är klart, när Robbie williams får 1 miljard för att skriva på ett skivkontrakt så kostar ju skivorna därefter.

-Ja just det ja, det finns mer på kazaa som låter bättre idag.
Och bättre kommer det nog att bli!

/Mikaell.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/31 :  05:31:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns ju en annan sida också, skall artisterna spela måste de få betalt, dock icke 1 miljard dock, kan det vara sant?

Skall alla ladda ned oavsett kvalitet bara för det är grattis dör ju hifibranshen och kvalitativ audio i synnerhet.

Mitt recept mot de usla bolagen är att stödja små och seriösa bolag, dvs. om man värdesätter bra kvalitet.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000