För ett par veckor sedan köpte jag en DVD "Tito Puento Live in Montreal". Det är en inspelning från 1983 med i mitt tycke ganska dålig bild och ljudet är inte det heller så jäkla bra. När man har spelat c:a 41´in med 5.1 så händer det att plötsligt försvinner ljudet men bilden är kvar. Jag spelade sedan av samma ställe i vanlig stereo och då var allt ok så det var ju bra det. Har någon annan av er stött på liknande problem? Min Puente skiva är bara 59´ så det borde inte vara något problem med layer byten. Om man nu gillar latin då måste man nog köpa den här DVD´n och om man inte gillar metal,pop & dansband så är det inte så lätt att få tag på bra musik dvd´n med hög kvalitet. Diana Krall live in Paris är nog den DVD´n som har den bästa bilden och ljudet av dom som jag stött på hitintills. Har någon av er tänkt på hur det kan komma sig att DVD´n med Diana Krall kostar lika mycket som CD´n trots att den har både bild och längre speltid än CD´n. Konstigt tycker jag.
Är inte helt säker men jag läste någonstans att "Live in Paris" CDn och DVDn är två helt olika produktioner, så det finns flera skillnader mellan dem. Därvav skillnad i speltid osv.
Fast jag håller med om att priset är underligt men detta gäller väl rätt många DVD/CD?
Samma sak gäller Neil Youngs DVD Rust never sleeps som enligt recensionerna fått en "fantastiskt" ljudpolering genom DTS spår och DD spår, men i verkligheten är ljudet riktigt skramlande dåligt och jag känner Neil Youngs musik väl för att kunna uttala mig om detta. Ett exempel på bra ljud är på albumet WELD (undrar om den kommer på DVD så småningom) eller DVDn friends & relatives.
Jo, åtminstone den elektriska delen av Rust... har väl alltid låtit ganska illa. Jag brukar faktiskt använda den som exempel på dåligt ljud när jag testar grejer.