HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Oordning med plattorna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:50:08  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Finns det andra ”tokar” här som har en dålig vana att ha tiotals skivor liggande på bordet som inte gärna vill bli placerade i sina ordinarie platser i skivhyllan efter avslutat lyssningssession?

Man liksom ids inte skiljas av sina trogna vänner …
Sen är det är himla jobb till sist när man inser att man MÅSTE iordningsställa plattorna igen. Då brukar jag ha så mycket diverse tidningar och böcker på bordet så bordsbenen nästan ger vika *s*

Alla som har lite större skivsamling vet att man måste ha de i en viss ordning, annars kommer man aldrig att hitta just de plattor man vill för tillfället.
Jag kör i regel alfabetisk ordning, men med den skillnad att soloartister på lp-sidan är separerade från grupper. På cd-sidan är det alfabetisk ordning rakt igenom som gäller, med undantag att jazz, blues, samt andra mer udda genrer ligger separat, liksom klassisk musik och diverse samlingar också gör.

Det vore kul att höra hur ni har det i hemmets lugna vrår …

Stay cool!
JJ

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:57:53  Show Profile Send Texianen a Private Message
jag kör med stilen "alla-skivor-i-en-hög-på-golvet-och-på-förstärkaren" ingen lyckad metod för pedanten, och funkar inte så bra för icke-pedanten heller...
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:15:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bra Texianen!
Då är jag inte ensam alla fall …

Tack för resten för alla fina tips om musik som du har lagt ut här på forumet! Det är det bästa med hela sajten tycker jag. Samt möjligheten att skriva enskild till någon medlem, så att alla andra blir inte störda av det som jag skriver.
/JJ
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/23 :  21:32:36  Show Profile Send matså a Private Message
He he, då är inte heller jag ensam. Trodde alla här var extrem pedanter.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:13:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Alfabetisk ordning, och sen inbördes kronologisk ordning för varje artist. Har kört så sen jag köpte min första CD (eller andra snarare, första kan man väl påstå var sorterad på alla möjliga vis som man kan komma på), kan inte tänka mig något annat

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:19:38  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Kan inte göra annat än att hålla med Ayn, kör oxå med den ordningen... och det funkar bra.
Inte för att jag har för många skivor, men så pass många att det är svårt att hitta det man letar efter, ifall det inte är sorterat.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/08/24 :  00:33:37  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Kör helt på känsla i skivsamlingarna, både vinyl och cd.
dvs. jag vet exakt var jag har plattorna sålänge ingen är där och "kladdar" med dem
Med ca: 1000 lp och nästan lika många cd blir det onekligen en del att känna sig till.
Men det funkar, och som med allting som har med musik att göra så är det enligt mitt tycke som så att; om man tycker att det funkar, så gör det det också.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/24 :  04:54:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det finns såååå många bra ställen för skivor som:

hyllor, bakom hyllorna, lådor, bord, ovanpå böcker, under böcker, i kassar, i sängen, på mattan och och och......

Bravo
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/24 :  22:37:13  Show Profile Send Texianen a Private Message
Det roliga med oordning är att man stöter på guldkorn då man letar efter något som man kommer på att man vill lyssna på, vet man var alla skivor är försvinner tjusningen i botaniserandet i skivdjungeln. Det finns en viss charm med oordning också =)

mVh Texi a ne n
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/25 :  08:21:02  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har skivorna i (ungefär) den ordning jag köpt dem. De börjar dock bli lite för många för att det ska vara helt lätt att hitta.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/25 :  08:45:02  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har ett antal benno-hyllor och alla skivorna är sorterade i kategori-ordning. Inom varje kategori ligger varje artist för sig. Någon bestämd ordning på skivorna i övrigt har jag inte.

Nackdelen med den här metoden är att det är svårt när en kategori växer. Att möblera om i alla skivställen och "flytta ned" mindre prioriterade kategorier/artistgrupperingar kan ta lång tid.

En bra grej är dock att det går snabbt att flytta ned hela kategorier i lådor. Att köpa fler skivställ känns inte riktigt aktuellt. Det finns ju ändå en gräns för hur många skivor man kan hålla ordning på samtidigt.

När man är inne i en viss period kan vissa av lådorna komma fram ur garderoben. Allteftersom kan lådorna bytas ut och varieras.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/08/25 :  08:56:34  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Sex kategorier:

1) Klassisk musik
2) Klassiska samlingsskivor
3) Filmmusik
4) Pop (inkl. jazz, hårdrock, synth...)
5) Pop; samlingsskivor
6) Singlar (sånna som är i tunna fodral)
Bokstavordning inom varje kategori. Kronologisk
ordning för varje artist.

Ordning och reda...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/08/25 :  10:54:26  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Alla skivor är numrerade, sedan inmatade i Music Label 2003, suveränt program. Utskrifterna från detta program gör det busenkelt att hitta i skivsamlingen.
www.codeaero.com
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:09:47  Show Profile Send JesseX a Private Message
Något så tydligt system som Wintermute använder har jag inte lyckats få till.

Jag har sex benno-hyllor. Två jazz-hyllor, två hyllor med folkmusik, country och vissa singer/songwriters (med sådan inriktning) samt två hyllor med pop/rock. Singlar och samlingar har jag nästan inga så de behöver jag inte hålla ordning på.

Att hålla bokstavsordning är ju krångligt. Skivorna som jag lyssnat på nyligen hamnar mest i en stor hög som ständigt växer. Om jag ska ställa tillbaka en skiva efter varje lyssning blir det ju väl omständigt.

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/25 :  14:12:22  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Kör med bokstavsordning. Hyllorna fylls ju tyvärr snabbt i Bennopelarna, så det blir ett par fack för "senast inköpta" som hamnar i bokstavsordning. Sedan sorteras allt om när man har lust. Lyckligtvis har jag flyttat regelbundet, så det har alltid funnits en anledning att sortera skivorna. För så väldans roligt är det inte...

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000