HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Blake Aaron - Mjuk gitarrjazz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:10:58  Show Profile Send KC a Private Message
Varning för hissmusik!

Hörde på radion igår en låt med en ny gitarrist som heter Blake Aaron. Lite i samma stil som Ritenour, Montgomery, osv. Kanske liiite smörigare, men jag tyckte det lät riktigt bra. Ta och lyssna på lite snippets på hans site.
Klicka på Music länken.

Men som sagt, det är "smooth jazz", eller "cool jazz", alltså det många kallar för hissmusik.

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/24 :  13:04:55  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Tyvärr verkar den inte funka med min browser (Kör Linux). Men jag kan hålla med om att sån musik kan vara ytterst behaglig att lyssna på ibland. Jag har en del med Ritenour som jag verkligen gillar.

/Vecc
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/24 :  19:10:46  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Larry Carlton är en till "hissgitarrist" ... stämningsfullt och som fungerar vid vissa tillfällen ...

Vid George Benson har min gräns passerats, men min musiksmak kanske skiljer sig från er

Någorlunda närbesläktat har vi Toninho Horta ... en brasiliansk gitarrist som bl a diggas av Pat Metheny (musikmässigt ganska likt en del av PMG's latininspirerade skivor). Lite mera "tuggmotstånd" än de två andra.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/24 :  19:25:26  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Eller varför inte Chuck Loeb? Gitarristen från bl.a Metro. Musiken är väldigt lätt att ta till sig, men är kanske precis som övriga musiker nämnda i denna tråden lite väl smörigt i längden.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/24 :  19:49:26  Show Profile Send Aton a Private Message
Ja smörigt var det ju, men inte desto mindre rätt stämningsskapande och fint. Hur det känns att lyssna på ett helt album med det här är svårt att säga i förväg. Kanske som tårta, bäst i lagom dos . Men enligt pricerunner finns denna artist inte i svenska butiker.
Charlie Haden och Pat Metheny har en skiva som går i en liknande men betydligt mer "sofistikerad" stil. Den heter Beyond the Missouri sky. Jag köpte den för en vecka sedan. Klockren njutning.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/08/25 :  09:59:11  Show Profile Send KC a Private Message
Aton, tycker som du. Bäst i små doser. Men det är ganska avkopplande ibland

mikethebike, angående George Benson. På 70-talet fastnade han i smörjan som han producerar änn idag. Men innan dess var det en helt annan story. Testa t.ex.
The George Benson Cookbook från 66 med Lonnie Smith på orgel, eller kanske The New Boss Guitar från 64 med Jack McDuff på orgel. På den tiden kallades han för "den nya Wes Montgomery"

Jag tittade på en nyligen inspelad DVD med GB och han körde några av sine gitarrakrobatiklåtar. Herre jävlar vad han kan spela om han vill!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000