HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Voighthorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/24 :  01:53:54  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Närvaro- och konsertkänslan i ett par VH-1or som jag nyligen har byggt är mycket bra. När det gäller låtar med väldigt få instrument med mindre komplexa vågformer så låter de mycket bra, men så fort det blir mer komplexitet i ljudet så låter det skränigt. Jag har ingen aning om det är resonanser eller om det helt enkelt är elementen som är dåliga. Jag är ju nybörjare på området.

VH1orna är trots allt mycket billiga att bygga och jag har billig utrustning till dem, en gammal goding till förstärkare, en NAD 3020 och en CD, NAD 512.

Vad kan den här skrikigheten bero på? Jag upplever det som inte några små detaljer som kan rättas till med att byta CD eller dylikt (det har jag provat), utan det behövs en markant förändring.

www.valutronic.se (Information om VH-1orna finns här)

Eftersom jag som nybörjare är ganska facinerad av voighthornets förmåga att förstora ljudet så att rummet känns större - det finns inget bättre när man kollar på film - så skulle jag vilja ha ett par voighthorn-högtalare som inte har den här skrikigheten. Det skulle vara intressant att själv konstruera ett par, men än så länge har jag inte kunskapen att göra det. Det får vänta.

Finns det något bra och väldokumenterat DIY-voighthorn-bygge som ger samma härliga konsertkänsla, fast eventuellt med bättre element så att ljudet blir "RENT"?

PS: Just nu håller jag på att bygga ett par proac-kloner. Jag har aldrig lyssnat på dem, men är rätt så säker på att ljudet blir renare, dock tror jag de inte ger samma konsertkänsla? Det återstår att se. Hur det än går så är jag fortfarande intresserad av att bygga ett par bättre voighthorn... Förslag?

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/08/24 :  02:13:03  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Vilka element använder du?
Är de anpassade till varandra och lådan?
Är de inspelade eller fortfarande råa?
Kan man göra ngt åt delningsfiltret?
Enligt min uppfattning är delningsfiltret en av de största "bovarna" eftersom
det innehåller en hel del möjligheter att göra fel.
Högtalaren i sig är säkert OK, börja med att leta upp eventuella fel enligt ovan.
Låt den "koka" in i flera månader innan du förkastar den.
Lycka till!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/24 :  02:35:20  Show Profile Send Fred_J a Private Message
De är inspelade mer än 200 timmar, ett halvår har jag haft dem. Hur är det med dämpningen av lådorna, kan jag ha gjort fel där? Jag har köpt vanligt nålfiltsmatta som Stefan rekommenderade.

Nyligen läste jag igenom en artikel om rumsakustik. Men jag tror inte rummet är hela boven i dramat. Visst, det hjälper till mycket med att skapa resonanser eftersom jag inte har några bra ljudabsorbenter, men den här skrikigheten verkar även komma direkt från högtalarna. Det märks när jag närmar mig dem och lyssnar riktigt noga.

Jag har hört andra som också klagar på att diskanten är vass och skrikig. Men jag tycker nästan det låter direkt illa när man vrider upp volymen ordentligt. Man blir trött i örat efter bara ett litet tag. Det kan i och för sig bero väldigt mycket på rummet. Det är dock väldigt rent ljud när det är få instrument, som till exempel fingerspel på en akustisk gitarr med sång. Men så fort det blir distade elgitarrer eller så kallade mer "komplexa" ljud så låter det illa.

Jag har ingen aning om man kan göra något åt delningsfiltret. Jag har inte gjort något annorlunda än de instruktioner som finns i ritningen på delningsfiltret, och samtliga komponenter är beställda från Valutronic.

Akkustakki: Har du själv VH-1orna?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/08/24 :  03:00:48  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nej, jag har inte VH-1:orna.
Har dock hört en konstruktion som lät bra.
När jag konstruerar och säljer en högtalare (det lät pretantiöst:D])
så rekommenderar jag en inspelningstid på ca;500 h.
Det är mycket, jag vet det.
Om det inte infinner sig förbättringar efter 200h är det ngt som är tokigt. Bra blir det först efter 500.
Det kan för all del bero på signalkällorna, men också på så väldigt många andra faktorer. T.ex. rumsakustik. En många gånger glömd "felkälla". Där har jag inga råd eftersom varje rum är unikt.

Närmast kan jag föreslå dig att prova dämpa diskanten med motsånd i signalvägen. Kanske inte den ultimata lösningen, men defenitift inte den sämsta.

Testa att lägga ett 12 ohms motsånd parallelt och ett 3 ohms i serie med minuspolen. Alltså från filtret till diskanten.
Dvs. från filtret räknat 3 först på minussladden och sedan 12 parallelt.


Om inte det funkar, tja då låter Valutronics konstruktion illa helt enkelt, eller var jag elak och fördomsfull nu?
Förmodligen eftersom jag aldrig hört just dina burkar.

edit; tog bort de värsta dumheterna.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/08/24 03:24:19
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/24 :  17:26:30  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej,
jag här helt inne på akktustakki's linje, dämpa diskanten och se om du gillar ljudet bättre. Jag (byggde) och hade själv VH-1 men de åkte ut rätt kvickt. Trots att jag är "hornfreak" tyckte jag inte att de lät bra.
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/24 :  17:33:58  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag är väldigt inne på horn också, men jag har inte så mycket att jämföra med. Karaktären i ljudet som VH-1:orna leverar gillar jag. Det låter luftigt samtidigt som instrumenten är väldigt väl separerade. Musiken känns levande, som om den är i rummet. Däremot saknar jag både basen och renheten. Så de blir inte långvariga hemma hos mig heller. Nu är det proac response som är på G. Vi får se om jag gillar dem bättre.

Jag skulle vilja, i framtiden då jag är påläst och fått bort min tumme som sitter mitt i handen, bygga ett par lådor med veckade exponentialhorn. Finns det några väldokumenterade sådana DIY-projekt på nätet? Annars vore det skoj att göra något helt eget också.


Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/24 :  19:15:52  Show Profile Send Parasite a Private Message
Försök ta reda på var skrikigheten kommer ifrån, är det diskanten så är det den som ska bytas är det elementet så får du fråga nån som är duktigare än mig om just det (delningsfilter kan fixa det hela ifall basen går för högt och inte klarar av det), är det själva "hornet" som gör skrikigheten så läste jag nånstans att sån där halvkass dämpmaterial va det nu heter (finns att köpa på jysk på påse eller brl eller va typ som helst, finns även i dunjackor ;D ) och prova att sprida ut det fluffigt i hornet (läste nånstans att nån tweakade voighthornet på detta sätt)
Lycka till

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:49:24  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har byggt många varianter på Voight horn dock inga VH-1or. Min erfarenhet är att lådorna är känsliga för hur man dämpar "pipan" och även vliket material som används. Har för mig att det skall vara långhårig fårull, annars går det bra med ett material som heter "Akustilux" eller något liknande, kommer inte ihåg var man kan köpa det.
Börja med att fylla den översa delen med dämpmaterial och sedan stämma av med dämpmaterial i öppningen.
Det finns nog en del tips om detta på nätet, har tyvärr inte länkarna till dessa på den datorn jag sitter på nu.
Återkommer senare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:55:27  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Tack för tipsen!
Jag ska prova förslaget med dämpningen innan jag ger mig på delningsfiltret. :)
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/25 :  01:30:47  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Sperrlings Horn är något av det bästa som jag lyssnat på, just nu har jag på nåder fått ta upp dom från replokalen och in i vårt 39 kvm vardagsrum men snart åker dom ner igen :(, men iaf. säga vad man vill om Roger Sperrling och hans demos som brukar spelas lite högre än nödvändigt men fifasiken va bra hans Hornhögtalare låter, den versionen som jag har sitter det en EV T350 i också vilket inte gör saken sämre :)
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/25 :  09:17:37  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
VH-1:an har ingen avskärning uppåt i basen, delningsfiltret är bara en konding i diskanten eftersom Monacorelementet som Valutronic rekommenderar och säljer skall köras utan:
quote:
Induktansen hos den ingående bashögtalaren gör att seriespole till bashögtalaren inte skall användas.

Bas/mellanregisterhögtalaren har ett strukturerat polypropylenmembran vilket ger hög ljudkvalitet långt upp i mellanregistret och stabil pulsåtergivning, vilket bidrar till Voigthornets luftiga, lättlyssnade ljud. Elementets totala Q-faktor (Qts) är 1,00 (!)





/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2003/08/25 :  10:26:24  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Det minimala delningsfiltret är ett problem för de flesta diskant element.
1.Dels skär det bara 6 dB/ockav
2. Dels skär det ingeting vid elementets egenresonans om den inte är mycket väldämpad.
Ett första steg är att behålla 6 db filtret men att dubbla kondingen och sätta ett motstånd med samma resistans som diskanten paralellt med elementet. Detta motstånd kommer att minska resistanstoppen vid diskantens egen resonans frekvens runt 1 kHz eller så och förbättra funtionen för kondensatorn.

Hjälper inte detta får man ge sig ut på djupare vatten och pilla på delningsfiltret på allvar
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:32:38  Show Profile Send Fred_J a Private Message
DrBoar: Hmm, det låter intressant. Jag ska testa det om jag får tid någon dag =)
Go to Top of Page

CeGe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:25:33  Show Profile Send CeGe a Private Message
Har också byggt ett par VH-1:or med original element från Valutronic.
Dämpningen av lådan har gjorts enl. byggbeskrivning. Rummet är nu även
försedd med hörnabsorbenter enl. tidigare beskrivning i detta forum.
Tillsammans med Linn Classic låter dom alldeles utmärkt. Ljudet är luftigt och klart. Jag har inte märkt någon "skrikighet" i ljudet, i varje fall vid måttliga ljudnivåer.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/09/16 :  20:37:39  Show Profile Send Jodå a Private Message
Jag kan hålla med om att de kan upplevas lite "skrikiga" när det är komplexa ljud som skall omvandlas till lufttryck... Tror det beror på att elementen inte klarar av detta. Det är ju billigaste Monacor som sitter i dem. (Om men bygger efter Valutronics tips och råd)

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

CeGe
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:58:53  Show Profile Send CeGe a Private Message
Hejsan!

Finns det någon som vet känslighet för ingående element i VH-1 satsen
från Valutronic? Jag misstänker nämligen att diskanten har högre känslighet jmf med bas/mellan högtalaren. Det kan kanske förklara en viss "vasshet" i ljudet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000