HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Voighthorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/24 :  01:53:54  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Närvaro- och konsertkänslan i ett par VH-1or som jag nyligen har byggt är mycket bra. När det gäller låtar med väldigt få instrument med mindre komplexa vågformer så låter de mycket bra, men så fort det blir mer komplexitet i ljudet så låter det skränigt. Jag har ingen aning om det är resonanser eller om det helt enkelt är elementen som är dåliga. Jag är ju nybörjare på området.

VH1orna är trots allt mycket billiga att bygga och jag har billig utrustning till dem, en gammal goding till förstärkare, en NAD 3020 och en CD, NAD 512.

Vad kan den här skrikigheten bero på? Jag upplever det som inte några små detaljer som kan rättas till med att byta CD eller dylikt (det har jag provat), utan det behövs en markant förändring.

www.valutronic.se (Information om VH-1orna finns här)

Eftersom jag som nybörjare är ganska facinerad av voighthornets förmåga att förstora ljudet så att rummet känns större - det finns inget bättre när man kollar på film - så skulle jag vilja ha ett par voighthorn-högtalare som inte har den här skrikigheten. Det skulle vara intressant att själv konstruera ett par, men än så länge har jag inte kunskapen att göra det. Det får vänta.

Finns det något bra och väldokumenterat DIY-voighthorn-bygge som ger samma härliga konsertkänsla, fast eventuellt med bättre element så att ljudet blir "RENT"?