HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ang avfasad front..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:09:39  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Det verkar som att jag måste ta tillbaka en del påståenden om avfasning på frontbaffeln. Jag hade som grundidé att det inte hade så stor betydelse men det verkar som jag hade fel
Läser som sagt den här High Performance Loudspeakers boken och här visar det sig att lådan med avfasade hörn kommer väldigt nära sfären i diffraktion..
I vilket fall får den en jämnare diffraktion än en vanlig fyrkantig låda.
Tom en fasad låda med centrerat element ser rätt bra ut. bättre än vanlig låda.

Så ja jag hade fel! Slå mig inte..

edit: vilket fall är det ju bara bra efter som det är lätt att göra och det är rät snyggt tycker jag iaf..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Edited by - Kraniet on 2003/09/28 23:10:20

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:15:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Ja, men då måste faserna vara jättestora. Om man ska ha mer rimlig storlek på fasningen så visar i alla fall mina simuleringar att "stört är inte alltid bäst". En fas på 15 mm gav vid den aktuella baffeln och elementplacingen mindre diffraktioner än en på 20. Vid 10 mm fas blev det sämre. Så 15mm verade vara ett slags idéalvärde på just den baffelformen med dom elementen. Enligt en datorsimulering, alltså. Vid ca 50 mm minskade dock diffraktionerna drastiskt.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:36:36  Show Profile Send Kraniet a Private Message
hur menar du då? den är alltså 15mm bred och 15mm djup? hur är det med faser som är djupare eller grundare än dom är djup och vise versa?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:57:55  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Japp, 15mm och 45 graders vinkel. Hur det är med faser som inte är 45 grader har jag ingen aning om.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:11:36  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Min fasning är som mest 170 mm.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:55:45  Show Profile Send henricsson a Private Message




Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:57:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
Mina simuleringar (DiffractionLossSimulator) visar på stora varianser vid fasning med olika storlek o vinkel.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/09/29 01:58:08
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/29 :  06:48:27  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja i den här boken är det också efter den där olson. Men dom har med mycket fler varianter.. det står dock inte(kanske det gör har bara läst diagrammet än..) hur det är avfasat så jag vet inte hur mycket och vilken vinkel..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:03:23  Show Profile Send luminous a Private Message
Kraniet: Lite frågor om High Performance Loudspeakers! Är det den senaste utgåvan som du läser? Skulle du rekommendera boken? Skillnader mot Loudspeaker design cookbook? Hur avancerad är den?

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:30:56  Show Profile Send Kraniet a Private Message
det är femte utgåvan.. ja jag har inte läst så mycket än..
vill man bara ha tips så man kan göra egna högtalare så är ju kokboken bättre. Denna går mer på djupet. Inget man egentligen behöver för att åstadkomma en ordentlig högtalare.. Men har man intresset och vill veta mer hur det fungerar så är den väldigt intressant..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:48:49  Show Profile Send luminous a Private Message
Låter intressant... Den blir jag tvungen att läsa.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000