HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den legenderariska konstruktören på Marantz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:39:32  Show Profile Send matså a Private Message
Kommer inte ihåg vad han heter. Men han var säker på att Sacd och Dvd audio inte kommer att slå (låter illavarslande). Han sa också att Sacd låter bättre än dvd audio. Vad säger ni om detta??

Min fotosida på flickr

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:54:44  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Ken Ishiwata...
Njae, vete tusan. Sjukt att det blir ett formatkrig igen, att dom inte lärt säg från hemvideohistorien- Puckon!
Vi har ju levt med CD i typ 20 år (perfect sound forever) och nu först börjar det låta bra... Och vinyl har fått ett rejält uppsving- särskilt utomlands (England/ USA). Lyckas man inte enas om formatet är nog DVD/A & SACD dömda att gå under, alltför många kunder avvaktar fortfarande så volymen är nog relativt sett liten ännu. Så har vi mjukvaran- SACD har ju funnits i några år nu, men var är skivorna?? Samma med DVD/A..
Jag säger som Doktor Dängroth "äääähhhh, jag är scheptisk"
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:02:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag läste också artikkeln, i Hi-Fi & musik , tror jag det var. Vad han menade med att Sacd och Dvd audio inte kommer att slå, är nog att musik och bild kommer att "streamas" (med tillräcklig hög bandbredd självklart) ut i framtiden, dvs att vi inte fysiskt behöver ha ett media hemma. Vilket jag okså tror, se bara på "video on demand" det börjar bli verklighet nu.
Tanka hem filmen eller låten med tidsförskjutning och spela upp den i en DA omvandlare lokalt, hellst placerad ända ute i/vid högtalarna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2003/08/27 13:04:34
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:23:38  Show Profile Send matså a Private Message
Men jag vill ha media hemma!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:33:16  Show Profile Send gardd a Private Message
gemini: gäller streamingen de som bor i glesbygd också?

matså: idag finns CD och vinyl och behovet för de flesta är inte så stort av att hoppa på sacd/dvd-a IDAG.
imorgon kommer nog de flesta mediaspelare klara av både sacd/dvd-a/cd . således spelar det ingen roll vem som "vinner" formatkriget.
Redan idag finns en MÄNGD spelare ute som klarar både sacd/dvd-a/cd.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:42:27  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Redan idag finns en MÄNGD spelare ute som klarar både sacd/dvd-a/cd

...som inte håller måttet som rena CD-spelare för samma pengar!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:52:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Matså,å andra sidan så bör man även tänka på vem det är som uttalat sig. KI är ju konstruktör på Marantz som i sin tur är knutet till Philips som försöker att lansera SACD stort. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:56:49  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Marantz har väl inget med Philips att göra längre..?!?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:58:50  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ingenting kommer att slå. Folk bryr sig inte längre om musik på samma sätt som man gjorde under 70-80-90 talet. Alla stora band är snart borta, de som kan fylla Ullevi är artister som har hållit på i 20-30år. Musik är och kommer vara nånting som spelas i bakgrunden, då behövs det knappast någon sacd och dvd-a osv. Formaten kommer att slå enbart om de ersätter cd helt utan någon prishöjning. Det är så jag ser på det.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:02:37  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Gardd: Det dröjer nog ett tag, och kräver med dagens teknik fiber till alla hushållen (för HDTV kvalitet på). Och det går att streama CD kvalitet på koppar i dag. Men vi pratade om framtiden eller...
Jag tror att vi är där om 5-7 år (2 Mbps till alla hushållen), kanske inte 100% täckning, men runt 97%-98%.

Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:06:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Alla stora band är snart borta

Vore kul om du får rätt, de är ju knappast de stora elefanterna
som leder musikutvecklingen i nya spännande riktingar.
OK, Radiohead försöker men fastnar i kvasi-Pink Floyd-land...
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:09:58  Show Profile Send gardd a Private Message
yalpa: jag håller inte med dig.

Jag ser en trend att folk mer och mer bryr sig om vilka de umgås med, hur de interagerar med Jorden och naturen. Kalla det new age, gröna vågen, vadsomhelst, men syftet är gott: Nämligen att man själv och andra skall leva lyckligare i större harmoni! Jag tror att musiken fyller en viktig plats här, och eftersom den gör det, så kommer den inte dö ut, snarare öka i betydelse. Musik kan ju som alla vet förstärka känslor och få kroppen att tänka i nya banor osv osv. Så med allt gott musiken innebär, känner jag att den är här för att både stanna OCH växa i betydelse.

Det här är mina egna tankar. Säkert är det många som inte håller med för 5 öre, men flama mig inte, för det biter inte på mig :)
Skriv istället vad ni själva anser i så fall. Seså, sätt igång och sluta arbeta, slå på stereon istället!

jag kör
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:10:58  Show Profile Send matså a Private Message
Fridefors, tala för dig själv, men jag vet att både Pioneer 565 och 656 har fått bra betyg när det gäller cdspelning. I alla fall är de nog bättre än min gamla Jvc för tusen spänn.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/08/27 14:24:55
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:22:22  Show Profile Send hal a Private Message
Tro det eller ej, 2-kanal är framtiden!
I en tid med 112 TV-kanaler, en dator som måste uppdateras varje dag/vecka, mobiltelefoner ringer oanbrutet, bärbara enheter skall laddas kontinuerligt. Utbrändhet och stress breder ut sig.
Informationsflödet och alla "måsten" breder ut sig. Nya format väller ut på marknaden, produkter är gamla innan man hunnit transportera hem dom. Börsens uppgång/nedgång mäts i minuter.
Mer apparater, mer versioner, mer uppdateringar, kompabilitet börjar bli sällsynt.
Vår hjärna är fysiologiskt fortfarande en stenåldershjärna, tror sjutton att det blir en härdsmälta.
Den nya trenden kommer succesivt att bli back to basic. Det blir trendigt att inte ha mobiltelefon exempelvis.
När backslashen kommer (sanna mina ord) kommer 2-kanal och framförallt vinyl att bli stort.
Likt stenåldersmänniskorna satt framför lägerelden kommer vi åter att sitta framför vår stereo.
En oas i dagens överhettade, kortsiktiga samhälle.
Det är min reflektion...

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/08/27 14:25:19
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:24:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Får hålla med Fridefors här. För motsvarande kostnad så får man en sämre cdspelande produkt när man väljer en dvdspelare än om man väljer en ren cdspelare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:27:59  Show Profile Send matså a Private Message
Stämmer ju inte eftersom Philips (den har visserligen bara Sacd) kan konkurrera med rena cd spelare i samma prisklass. Det har ju många sagt både här och där och jag tror inte alla ljuger, hoppas jag.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:50:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Min erfarenhet vid de tester jag utfört visade att nästan alla CD- och DVD-spelare lät olika. Men det fanns inget samband i förhållande till pris. Det kunde vara en smula för "dovt" ljud i en biilig apparat och en smula för "vasst" i en dyrare. Men vilket är bättre än det andra? Ska den dyrare anses vara bäst bara för den låter för vasst? Liknande samband fanns mellan de olika produkttyperna CD- resp DVD-spelare. Bara för att det stod DVD på fronten på den ena så kunde man inte entydigt säga att den var sämre än en apparat som det stod CD på som kostade lika mycket. De lät ändå olika nästan allihop!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:59:31  Show Profile Send gardd a Private Message
Knoppen: Intressant inlägg. Vågar man fråga om det var blindtest du/ni körde när ni jämförde cdspelare? Ingen kritik alltså, jag är bara nyfiken.

jag kör
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:00:08  Show Profile Send matså a Private Message
Tror nog att dagens dvd apparater är snäppet bättre när det gäller två kanals när det gäller budget apparaterna(obs ovanför 1500 strecket)än vad de var förr.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:42:20  Show Profile Send ekman a Private Message
Rydberg: radiohead blir bara bättre och bättre för varje år som går, men jag tror knappast dom går ut för att bli ett "storband"
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:21:01  Show Profile Send iffe a Private Message
Lite OT kanske, men jag förstår hur man kan se storband som fyller Ullevi som ett ideal. Att folk lyssnar på hundra olika musikstilar tycker jag är positivt, kvalitet för mig är inte att alla måste välja mellan Beatles och Stones. Det finns otroligt mycket bra musik idag, men man hör den troligtvis inte på NRJ. För egen del hoppas jag även att de stora skivbolagen dör en plågsam död så att mindre bolag får en chans igen, där inte skivsläppen baseras enbart på ekonomiska kalkyler. Det är en av de bästa sidorna med MP3:or, det underminerar storbolagens makt och öppnar för nya artister med lite egenart.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:51:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Risken med att allt skall kunna tankas hem med bredband, om det blir så, är ju att det bara kommer att finnas ett litet antal storsäljande artister, inte kommer smala artister och stilar att finnas kvar, de lönar sig inte.

Skall en bred musikmarknad finas kvar måste det finnas kanaler för detta och den heter nog fortfarande ett hemburit media som kan säljas utan stora investeringar.

Dessutom tror inte jag heller att flera konkurrerande format kommer att överleva då det för massan inte spelar någon roll, och för de musikintresserade är en kombimaskin med 3 eller 20? format inte kvalitativt nöjaktigt.

Beta/VHS-cirkusen kommer sanna mina ord i repris och i slutändan kan det vara ett helt nytt format man kommer att enas om.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/27 17:34:11
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:11:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Bravo: Vad menar du: "Risken med att allt skall kunna tankas hem med bredband, om der blir så, är ju att set bara kommer att finnas ett litet antal storsäljande artister, inte kommer smala artister och stilar att finnas kvar, de lönar sig inte"

Det är precis det det gör, inga dyra investeringar/lanseringar för de "små" bolagen. Inga CD:ar som skall tillverkas lagras och distribueras. Med de risker det innebär med osålda exemplar osv..
Jag tror på "streaming" som media i framtiden. Eller rent av MP3 (md eller utan komprimering), som lagras på hårddiskar/flash minnen.

Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:14:30  Show Profile Send Sudden a Private Message
Interesant Hal, jag får nog hålla med dig på ett hörn.

Sen så tror jag att DVD-a och SACD kom lite för tidigt. Om man hade gett dem en 10-20 år så tror jag att dem hade slagit bättre.
CD är ju inte dött ännu. Jag menar är CD kom så (levde inte då, så rätta mig om jag har fel) känndes det som att alla gick och väntade, det blev ett sug efter det nya.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:34:37  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Strålande iffe, precis min åsikt oxå!
quote:
För egen del hoppas jag även att de stora skivbolagen dör en plågsam död så att mindre bolag får en chans igen, där inte skivsläppen baseras enbart på ekonomiska kalkyler. Det är en av de bästa sidorna med MP3:or, det underminerar storbolagens makt och öppnar för nya artister med lite egenart.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:40:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du måste köpa plats "Gemini", du kommer i händerna återigen på ett fåtal jättar.
Dessutom om du inte har bredband, eller bor i landsända dit det inte byggs bredband (50% av ytan ungefär inte lika med 50% av befolkningen dock), när bredbandet strejkar osv, så inser man svårigheterna.

Dessutom kan det ju bli lite tröttsamt för konsumenten att betala varje gång något skall spelas. Det senare leder till en klar fördyring i längden. Det sista erkänner jag är ett argument för ett genomförande, mera pengar till bolagen, då brukar de sällan vänta med nymodigheterna.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000