Author |
Topic  |
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 18:41:33
|
Jag sattsar nog ändå på "streaming" som framtidens "media" (philips har redan lanserat en portabel CD-radio med internet streaming), sedan kommer det nog att bli Hårddisklagring/flash minnen som tilgodoser behovet att (långtids)lagra musikfilerna. Musikfilerna kommer nog även att levereras på något CD/DVD media men lagrat på skivorna i ett annat format, som varianter på MP3. Uppspelningen kommer att ske med datorer och D/A ovandlingen kommer att ske så nära högtalarna som möjligt. Eller någon ny "pryl" som sätter fart på luftmolekylerna.
Sättet att betala för detta kommer nog att bestå av olika modeller, som prenumerationer på musik (lyssna så mycket du vill för xx i månaden), microbetalningar (några kr /låt som dras från ett microbetalningkonto)(med krypterade överförningar på internet) och betalning för utnytjad kapacitet eller bandbredd. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 18:57:54
|
I mina öron "Gemeni" låter det som en perfekt grogrund för att döda de små oberoende och kvalitetsmedvetna artister och producenter som finns kvar, utbudet kommer att sjunka drastiskt, dock kanske inte lika drastiskt som priserna kommer att stiga för konsumenten, rena helvetet med andra ord. |
Bravo  |
 |
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 19:09:58
|
Små oberoende artister/producenter kan väl också streama eller lägga ut sina alster som nerladdningsbara filer på internet. Ännu billigare än det är att trycka skivor. Problemet blir antagligen samma som nu, det är de kommersiella stationerna/sidorna som når ut till folk och där behöver man pengar för att komma in. Tror dock att det betydligt lättare att slå igenom genom internet än genom traditionella medium (radio t.ex). |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 03:30:39
|
Det är just det jag är rädd för, mycket buller men lite kvalitet.
Kvalitetssidan är ju inte det som är framträdande på nätet och frågan är om det kommer att ändra sig överhuvudtaget. Nätet liknar mer av snabba klipp, strunt i kvaliteten. De som tankar ned från nätet kan ju inte heller sägas vara kvalitetsmedvetna. Okomprimerad musik lär nog vänta på sig. I det fallet kommer nog intresset för nya uppspelningsformat med kvalitet att tvärdö också.
Att synas i det bruset blir inte lätt. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/08/28 03:32:10 |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 08:52:15
|
Jag tycker oxå att utvecklingen går åt "fel" håll... Jag har förutom ett stort musikintresse även ett stort filmintresse. Jag behöver bara se på mina inköp senaste året, jag har köpt mycket mer film än musik, delvis beroende på att jag befinner mig fortfarande på "startsträckan" vad gäller DVD - dvs köpa "gamla godingar" i det nya formatet - men mest beroende på att en titt i CD-hyllorna i butiken oftast bara slutar med en suck och en promenad över till DVD-hyllorna när jag har några kronor att spendera.
Jag har tidigare varit mycket intresserad av klassisk musik, älskade att gå in på till exempel Waidele i Göteborg, kunde stå och bläddra i hyllorna samt provlyssna i timmar för att senare lämna butiken med en trevlig påse i handen. Nu finns det stort sett inga butiker kvar som har något utbud av klassiskt (kommer bara att tänka på skivhugget) - förutom Naxos då - vilket har gjort att mitt intresse svalnat eftersom det är så krångligt att få tag på skivorna. Jag vet inte ens hur mycket nytt som kommer ut idag...
Addera till detta ett formatkrig, kopieringsskyddsfajt, en alldeles för hög prisnivå samt en allmän trend med - som tidigare nämnts - en övergång till någon form av muzakunderhållning så ser det inte så roligt ut. Det var faktiskt bättre förr...
/P
|
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 12:56:58
|
Det är enklare att lägga in koierings skydd på SACD, Vilket talar för att hybrid cds kan bli vanliga. Hurvida SACD kortet kommer finnas på enkla hemma stereos från Expert a 3000 kr det är en helt annan fråga. SACD kort kommer nog finnas på exklusiva CD spelare i framtiden.
Personligen tror jag inte på DVD- Audio blir något stort. Däremot tror jag att hemma bio branchen kommer ta stora eller rättare sagt mycket stora marknads andelar från musik industrin. Här finns det en marknad för även konserer och MTV Video- DVD. Allt fler människor kommer att köpa DVD-filmer och se på dem hemma. Jag tror nog att Familjen Medel Svensson samt Familje Average Smith föredrar film framför musik numera.
Vi 2-kanals enusiaster är en samling dinosarier som snart kommer att dö ut.
Jag själv har ingen DVD och kommer inte skaffa någon på många år. Så jag kommer nog dö ut jag med förhopnings vis blir jag en rolig fosil. |
Edited by - poppen on 2003/09/08 12:02:28 |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 12:43:28
|
poppen: Du får inte glömma att det finns många som gillar musik. Förmodligen fler som lyssnar på musik än tittar på film. Tack vare hemmabion upptäcker också många hifi och musik. Så jag tror inte du blir en rolig fosil! =) |
 |
|
Topic  |
|