| Author |
Topic  |
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 08:49:06
|
Julle J.
På ett annat diskutionställe här inne på hififorumet, "Dämpninga av rum (snyggt)", så var det en som rekomenderad sängöverkast att syhiop tioll lämplig storlek på gardinerna. (ett bra tips som jag tänker ta tillvara på själv). SÅ det äär bar ta fram syslöjdskunskaperna och sy. |
Män BÖR vara kopplade! (Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 09:17:33
|
| Empress & Julle. För att i princip mumla vidare på knoppens mantra. Oavsett tygsort så är tyg ganska tunt och dämpar således bara i diskantområdet. Då ni förmodligen precis som jag bor i lägenhet/har lite rum så är det snarare mellanregistret och basen som är intressant att dämpa. Helst ska ju allt dämpas lika mycket förstås. Så om ni tänker göra något år era rum - köp isolering (knoppen, vilken sort?) och klä väggen i. Köper ni färdiga kakor är det i princip bara att ställa dom på varandra och spänna fast dom med en tråd (det är det någon här på forumet som gjort, vem det nu var). Sätt sedan precis vilket tyg som helst framför som känns billigt/snyggt. Detta blir nog billigare än att köpa massor av överkast, det blir garanterat mycket bättre och inte minst bra mycket snyggare. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 09:52:09
|
quote: Så knoppen är det du som är dum eller?
Kemppi, bespara forumet från dumma frågor tack, så blir jag snällare och svarar på kloka frågor. |
 |
|
|
Monster
Member

268 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 12:09:26
|
Tjen.
Tack för svaren. Nu blir det upp till att bearbeta där hemma så att jag kan börja spela musik ordentligt.
Mvh Jonas |
 |
|
|
Guru
Member

2780 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 12:16:45
|
Hur tusan vet man hur man ska dämpa och vilka prylar man ska ha ? rummet jag förfogar över ska tyvärr vara vardagsrum också, finns det prylar som inte "syns" ?
|
Edited by - Guru on 2003/09/01 12:18:29 |
 |
|
|
Empress

276 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 12:30:54
|
dekengren!
Jag har skrivit TJOCKsammetstyg. Tjocksamment som är nästan lika tjockt som draperiet i teatersalonger finnas att köpa i välsoterade tygaffärer. Aldrig skrivit något annatvarken här innen eller på andra forat. Och överkast kommer i olika tjocklekar.
Tyg är bara SAMLINGSnamn. Det finns OLIKA sortes tyg som det finns olika sorters hifi.Tänkt på det 
ELler tror du att tyg är enbart något tunt tunt som man syr sänglakan i eller lätta gardiner? 
P.S
Tänk på att tyget i dina jeans inte bör tvättas i högre än 60 grader. |
Män BÖR vara kopplade! (Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
Edited by - Empress on 2003/09/01 12:43:52 |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 13:40:02
|
| Om du köper 50 par armanijeans, tvättar dom på 40 grader, klipper i sär dom och sedan syr ett laptäcke som du hänger upp bakom högtarna, då ska du få se på dämpning! |
 |
|
|
Empress

276 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 13:52:53
|
| Ja, det hade ju varit något. Skulle i alla fall få Armanifreksen att sätta kaffet i halsen *asg* |
 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 14:19:46
|
Vill man göra allt själv är det inget alternativ men det finns grejer att köpa som inte kostar skjortan. http://www.diffusor.com/ Tyg absorberar bara den allra översta frekvensen,oavsett tjocklek, för att komma ner lite i frekvens och nå ett bra resultat(dämpa mängden ljudenergi i rummet) krävs en form av bredbandsabsorbent kolla länken, jag har bla absyler från svanå och de fungerar bra.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 14:34:56
|
| Adagio, jag håller med! |
 |
|
|
Monster
Member

268 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:32:13
|
Nu har jag en mycket god ide har jag ska dämpa detta "eko" rum.
Nu är det dax för följdfrågan. I och med att jag kör Magnepan (dipol) ska jag dämpa bakom högtalaren eller framför.
Jag ska naturligt vis pröva mig fram men har någon erfarenhet av just detta.
Jonas |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:37:00
|
Monster, om du sätter dämpmaterial framför högtalaren så lär det inte komma särskilt mycket ljud!! 
Eller du menade kanske något annat... |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Monster
Member

268 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:23:45
|
Menar du att man även ska ta bort skydds plasten runt??
Ja antingen bakom där du sitter eller på VÄGGEN bakom högtalarna
Cheers Jonas |
 |
|
|
Saim
Member

464 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:06:02
|
Adagio: Vad kostade abcylerna? Vilken storlek är de?
/Simon |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:14:13
|
Okej Monster då fattar jag vad du menar fast inte skrev, fast egentligen fattade jag innan vad du menade men inte skrev. ...så att säga.
Då är min åsikt att det definitivt är bättre att absorbera på väggen bakom högtalarna. Då kommer dock en del av det konstgjorda djupet i ljudbilden att kraftigt reduceras, vilket många som har såna högtalare tycks gilla/ha vant sig vid. Genom att absorbera väggen bakom högtalarna spelar musiken mindre MED ditt lyssningsrum, utan du kan då lättare uppfatta inspelningens nyanser.
T ex Dole här på forumet har satt upp absorbenter på det viset efter min inrådan. Han har Martin Logan-elektrostater. Jag förmodar att de sitter kvar fortfarande?
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:40:17
|
Mitt förslag är att du provar lite olika lösningar som har beskrivits så här långt och om du tycker att något av förslagen låter bra, bra.
Vem vet, du kanske kommer att gilla lite extra djup i den annars så platta ljudbilden . |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Topic  |
|