| Author |
Topic  |
|
|
DJ Johan
Member

163 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 00:22:46
|
hej, jag har tänkt att jag skulle skrapa ihop till en tillfällig hemmabio anläggning, detta är vad jag har tänkt mig: en nad 3100 till front, nad 302 till sub/center (lite tveksammt men ändå), och en jvc "microstereo" till surroundhögtalarna... vet att det kanske låter lite konstigt, men KAN det gå???
ja just de, jag måste ju ha en DVD med analoga utgångar... har alla DVD:er det eller är det bara de billigaste (eller äldre) som har det, har en kompis som fick en dvd när vi slota skolan, va köppt på typ coop eller nått sånnt... men den hade iaf en rca utgång till varle kanal... men finns det nyare finare förstärkare också som har sånna...???? |
|
|
DJ Johan
Member

163 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:13:27
|
jasså... ingen som hade nårra tipps....
|
 |
|
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:21:25
|
Att en DVD-spelare har analoga utgångar betyder i att den har inbyggd dekoder för DD och oftast också DTS. Detta är mycket vanligt och det finns väldigt många modeller att välja mellan. Vilken modell du väljer beror på vilka krav du har och hur mycket du är beredd att betala, i det här fallet kan till och med (jo, ibland är de faktiskt bra att ha )ställen som OnOff, Siba och elgigianten hjälpa till.
|
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:23:38
|
Jag gjorde något liknande själv. Jag lät DVD-spelaren mixa ned centerkanalen i frontkanalerna och kopplade en micro-anläggning till bakkanalerna. Visst fungerar det. Och det roligaste av allt är att man kan sitta och skratta åt alla som lägger ned tiotusentals kronor i hemmabioanläggningar. |
 |
|
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:28:28
|
Skratta? Vad menar du? Du kan väl inte på allvar mena att du får lika bra ljud som med en "riktig" anläggning? Och att inte ha en center ÄR en brist oavsett hur bra spelaren är på att mixa.
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:37:31
|
Och det roligaste av allt är att man kan sitta och skratta åt alla som lägger ned tiotusentals kronor i hemmabioanläggningar
Vad då skratta? Du borde testa en bättre hemmabioanläggning någon gång. Risken ,eller chansen snarare, är att du inser hur mycket bättre det kan bli. Mvh Kristofer |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:00:10
|
Jag har en portabel flereoskivspelare med en högtalare i locket. Om man tar ut R signalen från den inbyggda förstärkaren i skivspelaren och kopplar den till min transistorradio får man flereo då? Hur gör man om man vill höja eller sänka ljudet på båda kanalerna? Gör det något att man har olika stora högtalare?
gcs  |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:24:26
|
| Håller med dig, Björn-Ola!! |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
DJ Johan
Member

163 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:28:25
|
| okej, då bler de ett litet dvd project... hehe... men är det nån som har erfarenhet av något "bra" märke??? eller har alla lika bra bild/ljud...??? |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:33:15
|
| DJ Johan, har du ställt frågan hos prisjakt. nu s forum eller dvdforum? |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:44:29
|
| DJ Johan: T ex Samsungs DVD-spelare har bra D/A-omvandlare av fabrikat AKM, som i de tetser jag utfört brukar prestera mycket bra (DACarna alltså, i diverse olika utrustningar). En gammal apparat som DVD-811 hade mycket bra ljudkvalitet, men de tenderade till att gå sönder (laserenheten var tvungen att bytas el nå´t). De fick nästan samtliga lagas på garantin och de som finns att få tag i beggade och som funkar är troligen fixade. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 16:04:50
|
| Jag använde just en Vantas DPA s50i tidigare och anser att den var helt klart mycket bra. Låter klart bättre än de receivers som jag hört.Mvh Kristofer |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 16:17:25
|
| Björn-Ola,varför hånar du alla som har lagt ner mycket pengar på hembio? Med andra ord så skrattar du åt JMLAB och de andra som har fina bioanläggningar? |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 16:20:55
|
| Det beror på min elaka natur och att folk tar det jag skriver på allvar. |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 16:47:15
|
Ha har en liten poäng där ändå, Björn-Ola. Jag tillhör dom som har lagt ut över 100 lakan på en kobinerad hembio/musik anläggning. Men ibland så undrar jag...
Grejen är den att när man tittar på film så är man inte hälften så kritisk över ljudkvaliteten som vid musiklyssning. Hjärnan kopplar ihop ljudet med det visuella och allt smälter ihop. Man är helt enkelt inte särkilt medveten om hörselintrycken. Prova med att stänga av TVn/projektorn när ni kollar film och lyssna på bara ljudet. Det blir en helt annan upplevelse och plötsligt hör man saker man aldrig tänkt på. Men faktum är att man kommer undan med ganska billiga grejor till hembio pga detta fenomen. DD och DTS har dock mycket större dynamik än CD, men det behöver inte vara så dyrt att åstakomma med dagens strömstarka receivers och bass management.
Men det blir ändå ganska dyrt och opraktiskt att ha dubbla system, så jag håller mig till min dyrare kombinerade anläggning än så länge.
|
 |
|
|
jesse67
Member

87 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:35:54
|
DJ Johan - Ett problem är mastervolymen. Dvd-spelare med inbyggda dekodrar har sällan eller aldrig inbyggd volymkontroll för alla kanaler samtidigt. Vilket innebär att du måste vrida ner volymen på tre ställen istället för ett.
|
 |
|
| |
Topic  |
|