Har någon av er på forumet köpt och installerat en centralklocka (husklocka)som då ska styra alla digitala apparer som har en clock input. Är inte det en ganska smart idé med tanke på jitter å sånt. Lite bättre apparater har ju ofta en sådan ingång.
Hela Sverige har "husklocka" via PAL-bild, atomuret står i Kaknästornet. (ettan eller tvåan). Jag är ingen expert på gränssnitt och så, det finns ibland en ingång på apparater som kallas "black burst", "sync" el dyl. Man ska kunna använda en kompositvideosignal från t ex en gammal avdankad videobandspelare. Sedan kan du köra den igenom alla apparater in-ut osv. Men egentligen kan jag mycket lite om synkklockor och så´nt.
Jo det är rätt att Kaknäs skickar ut en sådan signal som tydligen ligger i tex-tvsignalen och ser ut som en svart kantvåg. Den här kontaketen på baksidan av videospelarna är en ingång så det går nog inte att få ut en klockpuls där. Jag snackade med mina motarbetare på jobbet och dom sa att vi har en mottagare på taket som plockar en klockpuls i från Frankfurt för att den sedan via en fördelnings-förstärkare(FF)skickas vidare till alla digatala video och ljud-apparater. Men det är ju klart att vi har det för att synka alla apparater bildmässigt med varandra. Jag tror att det finns att köpa inte alltför dyrt en låda som innehåller en quartsstyrd klocka med mycket hög nogrannhet. Man kan sedan styra alla digitala burkar som har en synk ingång. Jag har inte provat men jag har nog funderat på det eftersom jag har ett antal digitala prylar med synk input.
En riktigt bra klocka kostar en del pengar pga att den måste hållas vid konstant temperatur etc (i praktiken sitter klockan i en ugn). Det största problemet är dock att alla kablar som kommer efteråt riskerar att ställa till det eftersom de inte är tillräckligt bredbandiga, om man ex. vill ha en stigtid på klockpulsen som är runt 30 ps så behöver man runt 40 GHz bandbredd för att pulsen inte ska bli allt för avrundad och man ska få problem med moddning etc. Naturligtvis är detta ett extremfall (dock används det ibland) men min poäng är att man får tänka sig för innan man handlar, risken finns att man inte har någon nytta av grejerna i praktiken eftersom kringutrustningen inte förmår hantera den precisionen i vilket fall.