HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera AVR till bättre HIFI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2003/08/31 :  16:44:55  Show Profile Send jiha a Private Message
Hoppas någon här kan hjälpa mig med råd.
Problemet är att jag sitter med en hemmabio anläggning som funkar jättebra till just hb men inte ger mig tillräckligt bra ljud när jag spelar musik och det är ca 80-90% av vad jag använder stereon till.

Har En H/K avr 5500 med en H/K dvd 25 spelare fronthögtalarna är ett par Jamo D590. Min fråga är: vilken del i detta system ska jag uppgradera alt köpa till för bättre hifi ljud?

Har hört att man får ca 1/3 del av ljudet med avr förstärkare (värdet) jämfört med att köpa ren 2 kanals stärkare, om detta är så innebär det då att min avr 5500 skulle vara jämförbar med en 2-kanals stärkare runt 3500:-?? Och i så fall kan man koppla till en t.ex H/K 670, köra med min dvd 25 som cd spelare till den och koppla högtalar kablar direkt till de lediga kontakterna på Jamo D590 högtalarna och så att säga ha ett bättre ljud på detta sätt??
Eller ska man koppla på ett annat sätt för att uppnå ett bättre hifi ljud utan att köra 2 helt skilda system...

Jätte tacksam för hjälp och åsikter..
// Jiha

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/31 :  16:56:41  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag tror helt klart att din 5500 är en svagare länk än din 25´a.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  18:14:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var det värsta jag hört idag jag har själv en H-K 5500 och tycker att den låter bra. Men det är ju klart att jag kör ju inte
direkt utan via en DAC. Det slår mej att jag skulle kunna testa med
min grammofonavspelningsförstärkare som är en Luxman C 383.
Jag spelar annars med en Audio Pro Avantec 6 + B 39 sub och tycker själv att det låter mycket musikaliskt. Men jag har säkert fel.
Jag märker ju att små och mellan stora högtalare kan aldrig kan låta lika bra som mina stor JBL högtalare.

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  19:31:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Varför inte köpa en integrerad förstärkare som du dessutom kan använda som slutsteg till fronthögtalarna när du ser på film?
Då kan du koppla DVDn analogt (som CD) till den integrerade förstärkaren och låta digitalkabeln gå Till din 5500.

Vid ett senare tillfälle kan du sedan köpa till en separat CD-spelare, alternativt en extern DAC.

Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2003/08/31 :  19:52:38  Show Profile Send jiha a Private Message
Tack för svaren.
gcl: mina högtalare är stora.
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/sound/speakers/68435/details

F95toli: hur stor förbättring tror du de enskilda uppdateringarna ger? Alltså %uellt mellan cd och förstärkare

Är det någon som har provat att koppla så här och blev förbättringarna stora?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  20:00:07  Show Profile Send gcs a Private Message
f95toli: Jaha hur har du tänkt dig att göra när man vill titta på en film ska man då köra med den integrerade förstärkarens slutsteg till frontkanalerna och dom övriga kanlerna via H-K´s slutsteg. Det verkar lite rörigt men du kanske kan förklara så att jag förstår.

gcs
Amatör
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  20:17:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
gcs: Precis. Det finns en del integrerade förstärkare som har har speciella ingångar som göra att man kan använda dem som rena slutsteg (bla. Denons P2000), så i "filmläge" används de som rena slutsteg till frontarna.

Jag frågade på Radiolagret här i Gbg om detta men där tyckte de att det funkar med vilken integrerad som helst, pre-out på AVR till aux-in fungerar ju, å andra sidan går man ju genom två försteg men det kan nog fungera bra ändå..

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/08/31 :  20:58:48  Show Profile Send 24U a Private Message
Håller med om att behålla DVD 25:an. Kör själv så via Cambridge DAC3 till Thule IA250 B. H/K´s AVR-stärkare är hyggliga HIFI-maskiner, men inte mer. En som dock sticker ut är 8500 för 20 kkr, den är bättre. Om hembion skall vara kvar, köp en IA 250/IA 350 (dock ej IA 250 mkII!!!) och en DAC med balanserat ut. Behåll AVR som försteg till IA´n i bio-läge.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  21:06:21  Show Profile Send gcs a Private Message
f95toli: Men var styrman volymen till dom olika slutstegen. Man har väll inte flera volymkontroller?

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  21:18:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det var det som var min invändning, på Radiolagret menade de att det inte var något större problem i praktiken, man får helt enkelt prova ut vilket läge som passar till filmtittande på den integrerade förstärkaren och sedan använder man den inställningen när man vill se på film (vid filmtittande justerar man alltså volymen via recievern).
På Denon och några andra integrerade förstärkare har man inte det problemet eftersom man helt kan koppla förbi försteget, den möjligheten är naturligtvis ett plus men jag tror inte jag skulle välja förstärkare efter det om man instället kan använda "aux in".

Jag ska tillägga att jag var på Radiolagret just för att jag själv överväger att koppla en ingegrerad förstärkare till min receiver (tittade på lite Vincent-steg) på detta sätt, ska nog låna hem någonting och prova så småningom.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  21:50:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det hela verkar lite taffligt. Jag slulle nog lösa det hela med hjälp av en snörväxel om jag hade både en stereo förförstärkare och AV-Reciver. Sedan kan man ha separata slutsteg.
Man måste ju kunna ställa nivåer på ett korrekt sätt och inte hålla på som Radiolagret sa det tycker jag är oproffsigt.

gcs
Ljuddilletant
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  22:20:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Själv lutar jag åt att försöka hitta en integread stärkare där man kan koppla förbi försteget, men de är rätt ovanliga och hittar jag ingen jag gillar ljudet på så får det bli Radiolagrets lösning, jag tror faktiskt att det skulle fungera ganska bra om man har en volymkotroll på den integererade förstärkaren som är lätt att ställa in nogrant.

Alternativt är förstås att köpa ett separat slutsteg för frontarna och låta receivern stå som försteg även vid musiklyssnade. Frågan är ju förstås hur mycket av "välljudet" som ligger i försteg resp. slutsteg? Får nog låna hem och prova så småningom.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  22:57:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Men du jag har en AVR H-K 5500 som man kan separera för och slutsteg
från varandra. Jag undrar om man inte kan göra det på dom flesta AV/
förstärkarna. Men vad säjer du om min lösning annars att ha en snör växel där du kan köra både analoga och digitala signaler. Jag kör
själv med en växel på 96 hål efter som jag har 18 stycken olika apparater i min ljudanläggning. Det fungerar utmärkt.

gcs

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:15:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, jag äger en Denon-3803 som jag är väldigt nöjd med ljudmässigt även till musik. Är dock på gång att uppgradera högtalarna och jag vet inte hur det kommer bli då, det är möjligt att min 3803 då inte kommer "hålla måttet" längre och det är däför jag håller ett öga på förstärkare medan jag letar högtalare.
Jag är inte så förtjust i växlar i det här fallet, mycket beroende på att jag är rätt förtjust i flerkanalsmusik (både konsert DVD och DVD-A) och skulle därför helst se att jag kunde använda en ny förstärkare även då, jag har pre-out på alla 8 utgångarna men kommer nog ändå satsa på endera ett 2-kanals slutsteg eller en integrerad stereoförstärkare om det blir aktuellt, de övriga kanalerna klarar min 3803 av utan problem.
Jag gillar ju "Denon-ljudet" (har också en gammal 2-kanalare från Denon) så PMA2000 verkar lovande i.o.m att man kan koppla förbi försteget på den och använda den som rent slutsteg, men hittar jag något jag gillar bättre i samma prisklass så blir det ett annat märke.
Men allt detta ligger i framtiden, för tillfället är det nya högtalare som gäller och även det kommer nog dröja ett tag.
En del av det roliga med hifi är ju just att leta "rätt" utrustning och provlyssna så jag har ingen brådska
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:28:29  Show Profile Send gcs a Private Message
"En del av det roliga med hifi är ju just att leta "rätt" utrustning och provlyssna så jag har ingen brådska"

Det tycker jag låter bra så lycka till!

gcs
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:30:42  Show Profile Send Kero a Private Message
Den här lösningen ni pratar om är inte alls tafflig alls utan fungerar klockrent om man skaffar en tvåkanalre som är gjord för detta.

En är Roksan Caspian där du har en "Main In" och en "Mode" knapp på fronten. Du kopplar dom analoga utgångarna från dvd:n till en vanlig linjeingång på Roksanen i det här fallet, lämpligast CD ingången. Sen kopplar du digital utgången på dvd:n till din bio stärkare. Sen kopplar du från bio stärkarens "Pre Out Front" till dessa "Main In" på Caspian. Sen när du ska se på film trycker du bara på denna "Mode" knapp på caspian så är den ett slutsteg till frontarna och bio stärkaren bli slltså försteg så att du som vanligt kontrollerar nivån på frontarna via bio stärkaren, alltså inget konstigt alls man använder bara caspians slutsteg till frontarna istället för bio stärkarens inbyggda.
När man sen ska lyssna på CD trycker man bara igen på denna "Mode" knapp och väljer CD på caspian och vips så är den en ren tvåkanalre utan inblandning av bio stärkaren.
Helt klockrent.

Det finns en del förstärkare som har den här typen av funktion, man har dock ibland löst det på lite olika sätt. S.A.T Amplifix och den nya Advantage integrerade har oxå en sån här funktion men istället för en "Main In" ingång så kan du välja vilken vanlig linjeingång som helst och sen välja "Surround Mode" på denna ingång. Då kommer det fungera precis likadant.

Det finns säkert många fler som oxå har liknande funktioner men dessa tre vet jag säkert har det,

Edited by - Kero on 2003/08/31 23:32:40
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:45:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för tipsen Amplifixen stod redan på min "lista" men Caspian var ny.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/09/01 :  00:17:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
jiha;
Du kan INTE koppla en annan förstärkare till de "lediga" kontakterna på dina D590, den förstärkare som inte "spelar" löper STOR risk att skadas!!!!!!!

Jag har också en AVR 5500, och jag tycker den låter trevligare än 670. Dock vinner AVR:en på att kopplas till ett separat slutsteg för frontarna.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/01 :  00:38:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu när vi är åtminstone tre stycken som har H-K AVR 5500 läs detta inlägg och kom med era reaktioner.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17872

gcs
Go to Top of Page

Weiman
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/09/01 :  08:38:02  Show Profile Send Weiman a Private Message
Även på Arcam A75+ och A85 kan man koppla förbi försteget. (Vet ej hur det är med A80.)

/Johannes
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/01 :  13:35:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Weiman: Jag har nog missat den konstruktionen med knapp på fronten
men jag ska nog kolla upp det hela.

gcs
Go to Top of Page

Weiman
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:43:41  Show Profile Send Weiman a Private Message
gcs: Mer info här:
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?s=&threadid=91589

/Johannes
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:15:39  Show Profile Send jiha a Private Message
Tack för hjälpen och lektionen i "koppla förstärkare del 1" -tror att ett separat slutsteg verkar rätt för mig.. Mina högtalare har ju trots allt en netåtriktad 8" bas som säkert skulle må toppen av lite hjälp.

Stefan Z: vad rekomenderar du för separat slutsteg? och är det nu man kopplar båda stärkarna till högtalarna så kallad biampning eller är jag ute och cyklar igen?
// Jim
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:37:50  Show Profile Send niklas a Private Message
För att kunna koppla på ovan beskrivna sätt behöver Du alltså ha Pre-Out för Dina frontkanaler på AVR:en. Sen kan Du koppla dessa till vilket slutsteg eller till vilken integrerad som helst så länge den har Main-In. Har den inte Main-In funkar det ändå genom att koppla till en vanlig ingång, men då får Du två volymkontroller.

Ang. bi-ampning (att driva diskant och bas/mellanregister med separata förstärkare) så skall Du nog inte blanda in Din surroundförst. i detta. Vill Du verkligen bi-ampa så bör Du skaffa två slutsteg. En förutsättning för att kunna göra detta är dock att Dina högtalare är konstruerade för detta genom att ha dubbla kontakter.

Personligen tror jag att en hygglig integrerad för ca 6-8 k skulle göra stora skillnader för Ditt 2-kanalsljud.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:25:59  Show Profile Send jiha a Private Message
Niklas, jag har pre-out så vad jag behöver är alltså ett slutsteg som driver mina frontar från avr´n (rätt?) frontarna skall kopplas till det nya slutsteget och kommer då förmodligen ge mer bas i bio och bättre ljud i stereo... Har jag fattat?

Sen undrar jag om någon kan rekomendera ett bra slutsteg till mina behov i prisklass runt 5-6000:- (begagnat).

// Jim
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:19:22  Show Profile Send Kero a Private Message
Det är ju en som säljer två stycken Anthem steg här på forumet för 6500:-/st.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16986
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000