Author |
Topic  |
|
soren
Member

311 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 21:43:50
|
Vart köper man billiga STORA och tjocka gardiner ev. tyg för att sy till själv?
De skall fungera som mörkläggning och dämpning för en kortsida full med fönster och element.
Den behöver vara 2,4 m hög och 3.5 m bred i 2 delar. Den kommer täcka hela väggen helt och hållet. Vinröd tror jag skulle passa bäst :)
Tips på upphängning mottages tacksamt :)
Knoppens "skena" i taket var rätt smidig, men hur mycket tål en sån om man hänger upp en tung gardin.
/Sören |
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 22:09:28
|
Kika på musik(instrument)affärer efter något som går under benämningarna stage backdrop eller molton. Oftast svart, men det kan finnas i andra färger. Hittar du inte någon passande färg kanske du kan komplettera med ett yttertyg i rätt färg? |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 22:58:17
|
Kolla med PA-firmor som jobbar med ljud och ljus, det finns även grossister som säljer till teatrar osv. Dom har sånt som du vill ha, tänk på att det tyget brukar vara väldigt tungt. Det är även flamsäkert!
MVH //Mikaell. |
 |
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 23:10:14
|
Soren!
En skena i taket tål en heldel. Det man bör tänka på är att de få fästas på flera ställen i taket. Om du har tillgång till symaskin så kan ett tjockare sammetstyg var till hjälp. Inhandlas på närmstra välsoterade detaljhandel för tyg. Och så är det bara att sy. Kan du inte själv så kankse din flicka kan eller rent av morsan. De kan även var till hjälp för att få det snyggt och ha rätt infästning i taket med. |
Män BÖR vara kopplade! (Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
 |
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 01:01:53
|
Vill man komma billigt undan kan besöka någon av de alla IKEA varuhusen som finns. Själv inhandlade jag 4 stora överkast som jag sydde om till gardiner. Skall man in på den välsorterade tygaffären hoppas jag att plånboken är full.=) Är ju lika dyrt som att skaffa saker till anläggningen om man vill ha tjockt tyg.=) |
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 10:06:18
|
"Kilotex" nära f d Atlas Copco vid Sickla i Nacka är bra på billiga och framförallt MÅNGA olika tyger. För bästa absorption så ska strömningsmotståndet vara anpassat till lufts specifika impedans "rånollc" på ca 400 kg/m^2/s. Det blir ungefär rätt om man väljer tjock sammet. Det ska vara ganska "trögt" att blåsa igenom om man sätter munnen mot tyget och blåser. Då blir det rätt!
Den gardinskena jag har i taket klarar mycket hög tungd. Till andra skenor av samma sort som den du såg som jag snart ska sätta upp så har jag valt rullande hjul av metall som ska klara större tyngd. Affären jag köpte dem på på Sveavägen är på väg att flytta eller har flyttat, jag tror den heter "Gardinmagasinet" men är osäker. Jag har bara sett de skenorna där, och innan dess så letade jag efter något som passar bra med rullande hjul i skenan som ändå är kompakt och det fanns inget annat som passade mina behov. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 12:07:04
|
Än bättre finns det väldigt bra ljuddämpningsmöjligheter på "Olssons tyger och stuvar" på Sveavägen eller grossisten i Sundbyberg. Man kan ju sy en gardin i 2 lager, en baksida i tung sammet och en framsida av något fluffigt, långhårigt päls-tyg, det borde ju vara optimalt för akustikens skull! Dessutom ligger den affären som Knoppen köpt sina skenor nästan mitt emot Olssons... |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 13:48:32
|
IKEA har tjocka Manchester gardiner i många fina färger.
Lycka till
Poppen |
 |
|
soren
Member

311 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 17:30:15
|
Tack för alla tipsen .. gardiner är ju inte direkt min specialitet :)
Dedikerade textiaffärer är ju som sagt väldigt dyra. Jag kan dock inte minnas att jag sett tjocka gardintyg på IKEA, men jag skall hålla utkik. Täcke var en rätt bra ide, borde ju finnas i 2.40m.
Jag har idag fått mitt senaste inköp till hemmabion .. en reclinersoffa. Jag kommer posta lite bilder senare. Anläggningen låter mycket bättre när man sitter/halvligger skönt!!!
Tyvärr kom brorsan och hämtade mina högtalare som jag lovat att han fick köpa. Har dock ett par Mission 780 stativhögtalare i sovrummet som låter väldigt bra för storleken... de får åka in i vardagsrummet så länge.
Skall till Ingvar Öhman o Co och lyssna på hans högtalare i morgon, så blir väl lite nytt i högtalarfronten snart också.
/Sören
|
 |
|
soren
Member

311 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 17:33:15
|
Knoppen, Yoko. Ni råkar inte veta om de har nån hemsida (jag vet!!). Eller ett telefonnummer?
/Sören |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 20:16:17
|
Dom säljer särskilt mörkläggningstyg för 80kr/m på http://www.stoffochstil.se/. Gräsliga färger, men det lär väl bli mörkt till ett rimgligt pris i alla fall! |
 |
|
soren
Member

311 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 23:31:15
|
Syftar du på mörkläggningsgardin så är det nog till rullgardiner den är menad .. men intressant sida, jag har en polare som behöver göra speciella mörkläggningrullgardiner.
Den åker in i länksamlingen(väl gömd förstås .. man vill ju inte bli felaktigt bli betraktad som fjolla) :)
/Sören
|
 |
|
yoko
Member

420 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 12:52:51
|
Det är nog ingen idé att gå in på ngn. hemsida för Olssons tyger & stuvar, då deras sortiment ständigt är i förändring! |
 |
|
sprithitler
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 18:24:28
|
Ring GH-nation i Uppsala och fråga vart de köpte sina ljuddämpande gardiner till festsalen. De sänker ljudet med om inte mitt minne sviker mig ca tjugo dBa. Tel nr till förstekurator på GH är 018 666141 |
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 01:53:42
|
Dollys på norrtullsgatan (nära odenplan) är ganska billiga på tyger också (speciellt samet)
Om nån ringer förstekuratorn innan mig så lägg gärna in svaret här, så slipper han/hon svara på samma fråga flera gånger :)
Hur ser dom gardinderna ut ?
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
sprithitler
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 03:50:38
|
Svart tungt tyg. Vi har dubbla gardiner så "droparna" (Ljuddämpgardinerna) sänker vi bara ned när det ska spelas musik. |
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. |
 |
|
|
Topic  |
|