Author |
Topic  |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 15:30:14
|
Klatjoffs på er, gamla uvar!
En annan har varit saligt frånvarande från hifi-tankar ett tag nu. Semestern ägnades åt att paddla runt mälaröarna och ut till Trosa. (Hifin bestod av en liten microradio.)
Nåväl, det börjar ju bli höst. Åtminstone kalendermässigt. Hifin kanske därmed får en något framflyttad position i min prioritetslista framöver, med andra ord.
-Hur fan kan en anläggning låta rytmiskt och framkalla taktstampningssymptom? Såvitt jag kan begripa, så bör det ju handla om att elektroniken beter sej på något specifikt vis, i de anläggningar detta sägs förekomma. Med en generalisering av i vilket tonsegment rytmikinstrument brukar befinna sej, så kanske man kan "bygga in" en smärre emfas i återgivningen sålunda, att detta tonområde accentueras. Att det skulle föreligga något slags "handpåläggning av mer andlig natur" hos vissa tillverkare, för att åstadkomma ovan nämnda effekt, varken kan eller vill jag tro på.
Ovetenskapliga kommentarer undanbedes vänligt och bestämt!
Strmbrg,
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 15:53:13
|
Högtalare kan man ju tänka sig att dom iaf kan förstöra taktkänslan, skräckexemplet är väl billiga sub-basar där det bara kommer ut ett konstant muller oavsett vad man skickar in... Elektronik skulle ju vara mycket svårt att få så dåligt...
det jag menar är alltså att (nästan) alla förstärkare är lika bra på "takt" enligt min definition som är att takt endast är tidsmässig. dock kan man ju tänka sig att man får mer stampataktenkänsla om man t.ex. höjer den övre basen lite (kanske...), typ precis som du sa i ditt inlägg...
Edited by - norman on 2002/08/22 16:04:3 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:02:25
|
Jag styr rytmkänslan i mina rörbyggen med nätdelen och spänningsmatningen. Det handlar om låga frekvenser. Eftersom jag verkar vara ganska ensam om det så vill jag inte avslöja exakt hur det går till. Gör man fel så låter det dött och gör man rätt så svänger allt av bara hm....den. Jag har aldrig hört någon av dom stora grabbarna ens nämna ordet rytm. Jo det skulle vara Linn då men det har vad jag förstår mest rört deras svarv.
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:08:29
|
"And God said, let there be rythm, and there was rythm" Linns chefsingenjörer måste alla gått prästutbildning

Sorry, kunde inte låta bli.... Finns det verkligen folk som tror att vissa tillverkare använder "handpåläggning av mer andlig natur"???
 "THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING" |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:12:05
|
Takt ja. Mina teorier...
1. Det kan bero på systemets avrullning i basen och interaktion med rummet. Om basen går djupt så kan rummet ställa till det och man får bumlig bas som smetar ut i tidsdomänen. Ett system som rullar av högre upp kan då låta mer taktfast.
2. Basens transientegenskaper, dämpning av element, förstärkarens prestanda att hålla koll på konen etc. torde också spela in.
Strmbrg, jag vet att du inte gillar länkar... men följande länk på AA kanske skulle ge något ifall du är intresserad.
http://www.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=general&n=50013&highlight=PRAT&r=&session=
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:13:10
|
David A
Du kanske tyder mitt inlägg som hockus pockus men jag försäkrar att det ligger mycket nära det världsliga. Allt bygger på och går att räkna ut med gränsfrekvensformlerna. Det har inte med trolltrummor att göra. Inte med status heller.
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:16:58
|
quote:
David A
Du kanske tyder mitt inlägg som hockus pockus men jag försäkrar att det ligger mycket nära det världsliga. Allt bygger på och går att räkna ut med gränsfrekvensformlerna. Det har inte med trolltrummor att göra. Inte med status heller.
FLINT: Det var inte dig jag tänkte på, ditt inlägg kom medans jag skrev mitt... Jag syftade på det där med "handpåläggning av andlig natur"
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:27:22
|
David A
Helt OK. Tyckte dock själv att jag var lite luddig. Ville bara förtydliga.
|
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:30:49
|
Har "från säker källa" fått höra att doppler-effekter hos högtalare kan ställa till det med återgivning av rytm. Kan det stämma?
/P
Edited by - Per Berger on 2002/08/22 16:31:2 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 18:21:59
|
Puckel i högtalares frekvensområde vid 100 Hz och strax under brukar ge en trevlig "rytmkänsla". Inte för att klanka så jättemycket på Linn, men de har använt detta trick på många av sina högtalare. Andra högtalartillverkare gör också detta, även BBCs LS3/5A (i brist på lågbas kan det ge ett trevligare intryck av en kraftig och "taktfast" basåtergivning från en liten högtalare). Det är jättelätt att konstruera, speciellt med en sluten låda.
Morello, du kanske läser detta i din grav, vem vet?
|
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 18:55:25
|
Dom flesta verkar rikta in sig på just basen. Men jag upplever inte direkt att det är det som brukar vara det väsentliga. Trots att vissa dyra och bra konstruktioner har alert och mycket bra bas, så kan hela musikupplevelsen havereras av resterande register. Vissa anläggningar låter helt enkelt för jäkla tråkigt, trots superupplösning och allt vad man kan räkna upp.
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:23:50
|
Jag köper inte det där med "stampa takten apparater"!
Spela musik som jag gillar på en anläggning vars ljudideal passar mig och jag kommer att tycka att det är toppen! Så enkelt är det.

//StefanZ "Art is just short for Arthur"
Edited by - SZR on 2002/08/22 22:24:2 |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:27:04
|
alltså, usräkta mig men är det inte låten som gör att man ryck med i musiken, å inte högtalarna, man kan juh digga i takt på en usel bilstereo ju..
btw, ursäkta om jag missuppfattar allt, e lite trött....
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:42:41
|
Strmbrg: Skall försöka...
1'a ordningens filter har i alla mina lyssningstester givit spelglädje, rytm osv osv.
Stannar väll där...för teknik fick jag vänligen men bestämt inte prata om! ;-D
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 22:44:56
|
klart man får prata teknik, alla har rätt att säga vad de vill om allt, men bara nån fattar min piont...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 06:44:06
|
Jag har en gammal transistorradio hemma som jag tycker låter helkul. Den gör inte nåt rätt när det gäller hifi men är stenkul.
Lika med mina gamla Linnprylar, min dotter äger numer min gamla Mimik och mina för och slutsteg Lk1 och Lk280. Dom låter kul men oj vad det brister när man finlyssnar. Fast för tusan om det är det ljudidealet man har så är väl allt fridens...
Da |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:41:31
|
I en motkopplad förstärkare så tycks det vara så att signalen vid tidpunkt A kommer att till viss del påverka signalen vid tidpunkt B. Eftersom motkoppling tycks kunna lösas enligt varierande formler så kan jag tänka mig att detta är ett sätt att påverka signalen för en konstruktör. Vidare så kanske motkopplingen påverkar både signalens amplitud (styrka) och longitud (tidsutsträckning) och att konstruktören måste kompromissa mellan dessa två. Han kanske då kan välja att optimera för finess i tidsutsträckningen istället för finess i amplituden. Det här skulle kunna vara en delförklaring och väl att notera att örat/hjärnan är väldigt uppmärksamt (hos vissa av oss i alla fall) för mycket små tidsskillnader.
I en single end förstärkare så slipper man oroa sig för att signal A stör signal B (i signalkedjan alltså, studsandet i högtalaren är en annan historia) men å andra sidan så finns här mindre möjligheter att manipulera signalen med motkoppling. Man kan t.ex. inte använda motkoppling för att "onaturligt" accentuera start och stopp i musiken i en single end förstärkare.
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 10:49:17
|
quote:
I en motkopplad förstärkare så tycks det vara så att signalen vid tidpunkt A kommer att till viss del påverka signalen vid tidpunkt B. Eftersom motkoppling tycks kunna lösas enligt varierande formler så kan jag tänka mig att detta är ett sätt att påverka signalen för en konstruktör. Vidare så kanske motkopplingen påverkar både signalens amplitud (styrka) och longitud (tidsutsträckning) och att konstruktören måste kompromissa mellan dessa två. Han kanske då kan välja att optimera för finess i tidsutsträckningen istället för finess i amplituden. Det här skulle kunna vara en delförklaring och väl att notera att örat/hjärnan är väldigt uppmärksamt (hos vissa av oss i alla fall) för mycket små tidsskillnader.
I en single end förstärkare så slipper man oroa sig för att signal A stör signal B (i signalkedjan alltså, studsandet i högtalaren är en annan historia) men å andra sidan så finns här mindre möjligheter att manipulera signalen med motkoppling. Man kan t.ex. inte använda motkoppling för att "onaturligt" accentuera start och stopp i musiken i en single end förstärkare.
Va? Har du drogat?
/Knoppeliploppen
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 11:41:34
|
B Peter
Det skulle vara bra om du översatte ditt inlägg och samtidigt förtydligade det en aning. Kanske sitter du inne med den stora sanningen och den vill man ju inte missa.
Edited by - Flint on 2002/08/25 14:29:4 |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 12:24:15
|
Äääääh, Flint, kan vi inte besvara Knoppens fråga med ett JA (för mycket kaffe) istället?  
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 13:05:00
|
B Peter.
Självklart. Jag såg bara en chans att komplettera med någon riktig godbit ur den gamla grekiska el-mytologin. Kaffe i stora mängder och speciellt Espresso kan tror jag orsaka tidsförskjutning i plattitydplanet. Jag är ganska dåligt insatt i ämnet men har ibland upplevt verkan av det. Det räcker för mig som bevis. I det läget motkopplar jag med pannkaka och jordgubbssylt.
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 18:24:14
|
Kanske om anäggningen komprimerar eller mindre vanligt, expanderar? Dettta borde väl påverka rytmiken? Samt även tonkurveförändringar?
Med tanke på hur vanligt det är med diverse effektboxar i studios för att manipulera ljudet till att låta mer maffigt, tungt, fett, med bett i låtarna osv
marki |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 18:44:22
|
markih
Nu är du närma sanningen. Det är där nätdelen och mitt tjat om motkoppling kommer in. Antingen sammarbetar förstärkaren i rytmen eller så motarbetar den och då går det tungt.
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 13:14:43
|
Ok, är det nån form av expandering då, kanske med varierande motkopplingsgrad? Och nämnda tonkurveförändringar?
marki |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 13:58:50
|
Med risk för att bli idiotförklarad, vilket inte spelar mig någon roll, så påstår jag att det handlar om frekvenser mellan noll och fem Hz som antingen motverkar eller medverkar till attacken i t.ex bastrumma och andra rytminstrument. Basgitarr inräknad. När jag varierar gränsfrekvenserna mellan förstärkarens olika steg alternativt gränsfrekvenserna i nätdelen så påverkas rytmkänslan. Olika mängd och typer av motkoppling förstärker intrycken eller motverkar dom. Även om inte en utgtrafo går ner till en Hz så påverkas ändå ljudet av om jag ändrar i dom områdena tidigare i förstärkaren. Konstigt men sant. Man måste nog bygga och labba själv för att tro på det här.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 09:21:23
|
Jag har en fråga som ansluter till mitt förra inlägg. Ponera att min tes är riktig. Att jag kan styra dynamik och rytmkänsla. Kanske lyfter jag fram mer än vad som fanns från början. Är då denna förändring till det, som jag uppfattar det lyssningsmässigt bättre, en ”färgning” som skall motarbetas och avfärdas som felaktig eller får den vara kvar. Är det bättre att lyssna till en platt och tråkig förstärkare som kanske återger originalet som det var eller är det tillåtet att låta förstärkaren hela tiden engagera och överraska sin husse musikaliskt. Frågan är ställd på allvar och jag har själv funderat på den sedan minst tio år tillbaka. Det skulle vara roligt att få läsa svar från dom mest förhärdade LTS-anhängarna. Med förhoppning att debatten om färgning intar en annan kulör och leder till något nyttigt.
|
 |
|
Topic  |
|