Author |
Topic  |
markih
LTS Göteborg
    
963 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 10:05:34
|
Flint, här kommer en kanske förhärdad LTS-anhängare: Jag upprepar en hörd slogan: Tycker du att det är bättre så är det bättre!
Min personliga invändning är att om sådana effekter blir för markanta, blir musiken mer likriktad om än på för vissa lyssnare positivt sätt. Risken är att man tröttnar i längden. Det bästa tycker jag är att alla "positiva färgningar" vore urkopplingsbara. Då har man all valfrihet efter tycke, smak, skivan man spelar och dagsform. Man kan då både ha och äta kakan!
markih
Edited by - markih on 2002/08/25 10:27:0 |
 |
|
arcam
Member
    
1698 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 18:57:36
|
quote:
Med risk för att bli idiotförklarad, vilket inte spelar mig någon roll, så påstår jag att det handlar om frekvenser mellan noll och fem Hz som antingen motverkar eller medverkar till attacken i t.ex bastrumma och andra rytminstrument. Basgitarr inräknad. När jag varierar gränsfrekvenserna mellan förstärkarens olika steg alternativt gränsfrekvenserna i nätdelen så påverkas rytmkänslan. Olika mängd och typer av motkoppling förstärker intrycken eller motverkar dom. Även om inte en utgtrafo går ner till en Hz så påverkas ändå ljudet av om jag ändrar i dom områdena tidigare i förstärkaren. Konstigt men sant. Man måste nog bygga och labba själv för att tro på det här.
Intressant inlägg Flint, du pratar om frekvenser mellan 0-5 Hz och att det kan påverka. Det kanske låter som en tokig fråga men finns det undertoner likväl som det finns övertoner? exempel; en grundton från en violin kan vara på 5 Khz, första övertonen på 9 KHz andra på 21 KHz och tredje (och sista) på 46 KHz. (en violin har övertoner upp till 70-80 Khz, alltså är det motiverat med ett stort frekvensomfång på en stereoanläggning, såväl på cd´n som på högtalarna.) Är det så att dessa låga frekvenser 0-5 Hz kan påverka rytmen?
Ofta är det ju basisten som skapar rytmen i en låt.
mvh Arcam
|
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 19:14:22
|
arcam
Det är möjligt att du har rätt. Jag har inte sett det som undertoner men vem vet. Man tycker att en transistorförstärkare skulle klara det lika bra eller bättre eftersom det går att konstruera en sådan för frekvenser ner till noll Hz dvs. likspänning/ström. Ändå tycker jag att dom som regel är rytmiskt stelopererade. Speciellt RC-konstanten till slutrörets styrgaller är känslig för att hålla ett järngrepp om ljudet. Alltså så läg gränsfrekvens som möjligt. Gärna 0.2-0.5 Hz. Intressant uppslag om underfrekvenser. Ska kollas.
Bra påpekande om basistens roll för rytmen. Man skulle kunna tro att det mest är ett jobb för trummisen men basisten och basen är minst lika viktig. Som spelande amatörmusiker vet jag att en seg basist drar ner hela gänget vilket är vanligt i vår svenska musikkultur som bygger på tretakt á lá vals och hambo. Den nutida versionen kallas visst Dansbandsmusik har jag hört.
Edited by - Flint on 2002/08/25 19:19:0 |
 |
|
arcam
Member
    
1698 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 19:40:54
|
Tack för det flinta...det med trumslagaren stämmer, basisten och trummisen spelar ju hela tiden tillsammans och skapar rytmen och svänget. Jag spelar själv trummor nån gång per år visserligen bara men det är onekligen en skön känsla när man känner att rytmen sitter där den skall. Ofta använder man nu för tiden syntbas och synttrummor vilket i en del fall gör att det blir stelt - ingen rytm.
mvh Arcam/Edison Triod, det svänger med rör, det låter ej rörigt med rör, rör ej rören Ha, Ha, Ha
|
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 19:52:24
|
arcam
Jag tror att vi tänker ganska lika på grund av att vi just spelar själva. Vi är vana vid att det dunkar till i bröstkorgen av en smäll på kaggen. Den vill vi känna när vi lyssnar reproducerat med trots att det inte är lika hög volym. Det skulle kunna förklara lite varför vi uppfattar musik olika. Passive lyssnare har andra preferenser. Kan det stämma?
|
 |
|
Magnuz
Member
    
1572 Posts |
Posted - 2002/08/25 : 20:31:15
|
quote:
Jag har en fråga som ansluter till mitt förra inlägg. Ponera att min tes är riktig. Att jag kan styra dynamik och rytmkänsla. Kanske lyfter jag fram mer än vad som fanns från början. Är då denna förändring till det, som jag uppfattar det lyssningsmässigt bättre, en färgning som skall motarbetas och avfärdas som felaktig eller får den vara kvar. Är det bättre att lyssna till en platt och tråkig förstärkare som kanske återger originalet som det var eller är det tillåtet att låta förstärkaren hela tiden engagera och överraska sin husse musikaliskt. Frågan är ställd på allvar och jag har själv funderat på den sedan minst tio år tillbaka. Det skulle vara roligt att få läsa svar från dom mest förhärdade LTS-anhängarna. Med förhoppning att debatten om färgning intar en annan kulör och leder till något nyttigt.
Jag vet inte om jag är tillräckligt förhärdad, men jag svarar i alla fall! 
Rent filosofiskt är det ju fråga om en färgning som bör motarbetas om det man eftersträvar är ursprungstrohet. Å andra sidan kanske man prioriterar det man själv upplever som bra ljud framför ursprungstrohet. Nackdelen är att en sådan färgning, om den är "inbyggd", kanske "förbättrar" vissa inspelningar medan andra kanske rent av försämras. Jag är dock inte alls främmande inför en in- och urkopplingsbar "färgningskrets", även om jag tycker att det absolut bästa vore om inga inspelningar var så platta och tråkiga att de behöver färgas.
|
 |
|
Knoppen
Member
    
3244 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 10:35:21
|
Hej Flint, käre vän!
Jag tror du har helt rätt i att gränsfrekvensen behöver vara 0,2 - 0,5 Hz (eller ännu lägre).
I testen som jag skrev i MoLt om NAD S200, Sherbourn och Rotel 1080 och 1090, så var det där det fanns brister i de båda Rotlarna. De andra hade dock andra brister som var mer störande, så testerna kocentrerades inte på basåtergivningen på dem. Rotlarnas gränsfrekvens (-3 dB) ligger vid ca 3,5 Hz vilket blir en liten sänkning även uppe vid 20 Hz. Deras svagare basåtergivning kunde detekteras i blindtest, dock med stor svårighet. Det var nödvändigt att spela lågfrekvent musik mycket starkt. I kombination med ljudtrycket och någon slags känsla av kroppsvibrationerna kunde man "höra" det. Vi använde bl a ett spår från filmmusiken till Femte Elementet som har mycket lågfrekvent energi under 20 Hz. Efter en stunds mangling blev man lite mör! Det är troligt att högtalarsystemet man provar sådant här med, också måste vara mycket lågfrekvensbaskapabelt och kunna prestera höga ljudtryck, så om man har små inte så baskapabla högtalare hemma torde det inte märkas. Förstärkarna var inkopplade enligt Före/Efter-metoden.
|
 |
|
arcam
Member
    
1698 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 17:55:35
|
quote:
arcam
Jag tror att vi tänker ganska lika på grund av att vi just spelar själva. Vi är vana vid att det dunkar till i bröstkorgen av en smäll på kaggen. Den vill vi känna när vi lyssnar reproducerat med trots att det inte är lika hög volym. Det skulle kunna förklara lite varför vi uppfattar musik olika. Passive lyssnare har andra preferenser. Kan det stämma?
Hej Flinten, ja det kanske stämmer. Jag kom att tänka på det med färgat ljud i återgivningen tänk vad färgat och tillika tillrättalagt trumljudet är på en inspelning. I och för sig så är det väl tyvärr så med en del andra instrument också.
Generellt kan man säga att ljudet färgas mer eller mindre i hela kedjan. Det är ju färgning i studion från akustiken, mikrofoner samt mixerbord övrig studio- utrustning, dessutom sätter producenten sin prägel på soundet. Vidare cd skivan och hela stereoanläggningen samt akustiken i rummet.
Men det viktigaste med hifi är väl ändå att man själv är nöjd med ljudet i förhållande till hur mycket man har betalat.
|
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 04:19:31
|
Arcam
Men det viktigaste med hifi är väl ändå att man själv är nöjd med ljudet i förhållande till hur mycket man har betalat.
Ja visst, för mig får det ha vilken färg som helst. Bara genom att flytta sig någon meter i lokalen där det spelas in i original så ändrar sig ljudet jag hör. För att sen som du säger behandlas i mixningen. Ofärgat/färgat och transparent (=, -a genomskinlig el. genomlysande) är bara jävla modeord från folk som vill verka märkvärdiga hemmahörande i någon skum sekt. Som att leta efter en perfekt värld. Bäst jag slutar innan jag blir förbannad. |
 |
|
n/a
deleted
    
1623 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 05:03:05
|
Hej! ( Denna tråd hade missats! ;(
Angående "undertoner" så, för en kort tid sedan kom A av en slump på att så eventuellt kunde vara fallet gällande den mänskliga rösten,-att den har ngn slags underton alltså. Det visade sig även vara så vid en sporadisk "test", bestående av att A sjöng 1st ton som var hööögt över 100Hz, medan han vred på en filter/eq kontroll ā 100Hz( +/- 12dB) och trots att, det egentligen inte "borde" ha hörts ngn skillnad så gjorde det det... 1st tydlig sådan också. A måste undersöka detta vidare( har dock inte haft tiden) för det lär ju knappast( mild underdrift ;) vara någon ny upptäckt, som A har gjort ;(.
Är det någon som vet hur det är... egentligen?? ( Om inte, får A återkomma när det har tagits reda på lite mer).
Till F),- A tycker inte att det är färgning. Om, så vore även 1st mikrofonförstärkt röst färgad men, enligt A är den enbart mer granskningsbar(= mkt bra ;).
Mvh A. |
Edited by - n/a on 2002/09/05 05:30:06 |
 |
|
Neodynium
Member
    
2170 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 08:17:16
|
Riktigt dynamiska högtalare får mig att stampa takten... De måste vara snabba för att vara "stamp" vänliga.. *smiles*
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 11:51:16
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej! ( Denna tråd hade missats! ;(
Angående "undertoner" så, för en kort tid sedan kom A av en slump på att så eventuellt kunde vara fallet gällande den mänskliga rösten,-att den har ngn slags underton alltså. Det visade sig även vara så vid en sporadisk "test", bestående av att A sjöng 1st ton som var hööögt över 100Hz, medan han vred på en filter/eq kontroll ā 100Hz( +/- 12dB) och trots att, det egentligen inte "borde" ha hörts ngn skillnad så gjorde det det... 1st tydlig sådan också. A måste undersöka detta vidare( har dock inte haft tiden) för det lär ju knappast( mild underdrift ;) vara någon ny upptäckt, som A har gjort ;(.
Är det någon som vet hur det är... egentligen?? ( Om inte, får A återkomma när det har tagits reda på lite mer).
Så A kan sjunga högt* och rent? Att A hörde skillnad är inte så förvånande för att eq'n förstärker +/-12dB vid 100 Hz säger inte så mycket hur den inte påverkar det övriga frekvensområdet... I senaste nummer av 'skriv och tyck'-blanskan HF så kan man kolla mätningan av tonkontrollerna för ett Cayin-försteg. Det klarar av att justera nivån vid 100Hz till +/-12dB. Vid maxutslag på tonkontrollen så låg dock förstärkningen vid 300Hz på +5dB och lite mer dämpat högre upp. Det kan vara så att A hörde den förstärkning som eq'n fixade långt upp i frekvens p g a att den har för lågt q-värde.
*både spektralt och nivåmässigt |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
    
1580 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 12:33:13
|
[/quote]
(en violin har övertoner upp till 70-80 Khz, alltså är det motiverat med ett stort frekvensomfång på en stereoanläggning, såväl på cd´n som på högtalarna.) mvh Arcam [/quote]
Ur en strikt ordodox tolkning av ordet Hifi, så är det naturligtvis motiverat med en återgivning av dessa övertoner. Jag är nog ganska ortodox, däremot är mitt hörselsinne ganska chosefritt vad gäller signaler över 20kHz. Allright, vi kanske kan förmimma frekvenser långt ovanför den vedertagna gränsen ~20 kHz, på något annat sätt än som konventionella ljudupplevelser. Mycket möjligt.
Men, Säg nu att vi spelar en 5 kHz not på fiolen. Det genererar partialsvängningar i form av högre toner. Dock: Den amplitud strängen svänger med representerar en given energimängd. Det är endast den energimängden vi har till förfogande! Ett ytterlighetsfall är att HELA energinmängden disponeras på grundtonen. Inga övertoner exiteras. Ett annat, mer normalt fall, är att energimängden fördelas sålunda att även övertoner får sin beskärda del därav. Av detta följer rimligen att de mycket höga övertonerna får en mycket liten energimängd, alltså mycket lite energi till "sitt förfogande".
Första övertonen av 5 KHz är 10 kHz. Dock återges den åtskilliga dB UNDER grundtonen. Övertonerna därovanför, får alltså nöja sej med det som blir över när grundtonen och 1:a övertonen fått sitt! De på 40 eller 80 kHz finns där också, men ligger sannolikt på en nivå under hörsel-, stör- och brusnivåerna!!
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
n/a
deleted
    
1623 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 15:53:18
|
Hej P.P! ( Förtydligande!),
-Det var vid just 100Hz som skillnaden hördes, tom mer än vid 1.5k o 12kHz( eller vad det nu var)..som rimligtvis borde ha påverkat mer. Bla testades toner på några kHz( fasettsång, ed ;). A skrev ju också att skillnaden var tydlig.
Jo, A kan sjunga högt, högt o rent.
Mvh A. |
Edited by - n/a on 2002/09/05 15:58:20 |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 16:07:59
|
Hej A!
Det var ett st skummitet!
|
 |
|
n/a
deleted
    
1623 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 16:08:49
|
Hej igen! quote: De på 40 eller 80 kHz finns där också, men ligger sannolikt på en nivå under hörsel-, stör- och brusnivåerna!!
-Vad baseras denna utsagan på??.... låt A gissa... 1st gissning? Alltså, A är själv en "TeoriPelle" men någon måtta med tokerierna får det väl ändå vara, tom på 1st "terori-dårhus", elle?? Teorier som baseras på en chansning till gissning bottnande i 1st total avsaknad av kunskap i ämnet, anser A att det kunde hållits inne med.
Mvh A. |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 16:24:39
|
Värst vad A vaknade till!
Kan P.P ana en viss antagonism mellan A och S?
|
 |
|
ekman
Member
    
270 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 16:28:00
|
snarare mellan mig och mitt andra jag och S
|
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 16:32:11
|
Jag håller med A.
Strömberg, bevisa ditt påstående om fioliolin för fladdermöss och vad skulle dom tonerna ha för inverkan för vår lyssning om dom ligger så otroligt lågt i niva. |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
    
1580 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 17:07:07
|
quote: Originally posted by Flint
Jag håller med A.
Strömberg, bevisa ditt påstående om fioliolin för fladdermöss och vad skulle dom tonerna ha för inverkan för vår lyssning om dom ligger så otroligt lågt i niva.
Hej! Vad menar du? Jag förstår inte!
Mvh Strmbrg,
|
 |
|
n/a
deleted
    
1623 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 17:23:55
|
Hej S! quote: Av detta följer rimligen att de mycket höga övertonerna får en mycket liten energimängd, alltså mycket lite energi till "sitt förfogande".
Ja, bla det här tramset... Alltså Strmbrg!!, det finns kanske personer som tror på sådant du skriver* individer som på fullaste allvar läser dig i tron att du vet ngt eller iaf har en viss kännedom gällande de saker & ting som du sedan för andra förklarar hur det egentligen ligger till med.
* Hittar på( oftast?).
Mvh A. |
Edited by - n/a on 2002/09/05 17:31:12 |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
    
1580 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 17:42:42
|
quote: De på 40 eller 80 kHz finns där också, men ligger sannolikt på en nivå under hörsel-, stör- och brusnivåerna!!
-Vad baseras denna utsagan på??.... låt A gissa... 1st gissning? Alltså, A är själv en "TeoriPelle" men någon måtta med tokerierna får det väl ändå vara, tom på 1st "terori-dårhus", elle?? Teorier som baseras på en chansning till gissning bottnande i 1st total avsaknad av kunskap i ämnet, anser A att det kunde hållits inne med. Mvh A. [/quote]
Hej!
Jag vill så gärna, men förstår inte vad du skriver!
Låt mej börja med följande fråga: Håller du med om att den energimängd strängen ges av ett stråkdrag är ändlig?
Strmbrg,
|
 |
|
n/a
deleted
    
1623 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 17:59:15
|
Hej S!
Okej, gör nu så här: först läses 1st bok* i valfritt ämne, därefter** så disskuteras det om vad som lästs i boken* på ex då internet,-är det inte 1st bra idée??
* Eller motsvarande. ** Alltså, först ska boken* läsas, sedan kan det disskuteras.
Mvh A. |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 18:12:38
|
Eftersom A inte svarar på S fråga så kan åtminstone P.P svara på vad P.P vara det rätta svaret på S's fråga. Energimängden i strängen är oändlig.
|
 |
|
n/a
deleted
    
1623 Posts |
Posted - 2002/09/05 : 18:20:55
|
Hej S samt P.P!
Okej, A gissar också på att energimängden är oändlig( dock, med tillägg iform av 1st kvasi-knorr ;).
Mvh A. |
 |
|
Topic  |
|