HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 finns här "Carlsson" kännare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:20:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Senaste OA52.3 modellen tycker jag verkar intressant. Kan någon delge lite karaktär för högtalaren? Samt vem som säljer? Vilken typ av musik är den bra på?

Ps.har läst på CarlssonPlanet men skulle vilja ha kommentarer härifrån!

Artphotography

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:45:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Karaktären är ju svårt att uttala sig om men skulle jag säga något så är det väl att de nästan har en total avsaknad av karaktär då de är extremt neutrala och naturtrogna i mina öron. Som alla Carlssonmodeller så spelar de otroligt öppet och med en genuin "livekänsla", alltså känslan av att ha musikerna i rummet.

Säljer dem gör Larsen Hifi (även kallat Carlssonfabriken) i Skillingsryd, Dirty Music i Kristianstad och senaste jag hört så tar även Hifi-punkten i Trollhättan in dem på beställning. Sedan finns det säkert fler som jag inte känner till, men det bästa är nog att ringa Larsen Hifi (bör finnas med på Gulasidorna.se) och fråga honom.

De låter förresten mycket, mycket bra på all välinspelad musik. Har hört dem spela allt från gles akusitisk musik till lite tyngre rock.

När jag lyssnade på dem hos Dirty Music var de kopplade till följande elektronik:

Källor: Quad 99CDP samt Notting Analogue The Horizon
Försteg: Quad 99
Slutsteg: Quad 909

Vill du ha mer info om Carlssonburkarna är www.carlssonplanet.com en förträfflig sida med massor av fakta om högtalarna.

Mitt förslag om man tycker att OA52.3 är intressanta är att avvakta tills de nya modellerna OA58 och OA60 kommer ut i butikerna. Det bör ske mycket snart (någon månad). De har blivit fördröjda en hel del men det senaste jag hört så är problemen (som har gällt fanéren) i princip lösta.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/01 10:47:51
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:55:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
Börjar bli nyfiken på vad allt snack om dessa Carlsson är om egentligen Var provlyssnar man om man bor i Uppsala?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:56:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Aha, nya modeller snart - intressant! Tack för info & tips!

Artphotography
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/01 :  11:06:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ayn, föreslår som sagt att du ringer till Larsen HIFI (sök på gulasidorna.se efter numret lämpligen) och frågar vilka återförsäljare som säljer dem där uppe. Annars finns det säkert ett flertal privatpersoner i Stockholmstrakten som har dem. De når du dock lättast på annat sätt (carlssonplanets forum).

/Erik
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2003/09/01 :  11:12:06  Show Profile Send everwake a Private Message
var inne på hifi art förra veckan, då stod det ett par carlsson (osäker på modellen) inne i ett av demo-rummen, små söta saker det där, lät helt ok det lilla jag hörde oxå
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/01 :  11:12:53  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
John Larsen, Bokgatan 11, 568 31 Skillingaryd. Tel / Fax 0370-709 00
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  11:38:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
everwake: De högtalare som finns hos HifiArt är den nya OA 52.3 i bok, riktigt snygga... Jag har inte hört dom själv men ska in och testlyssna lite eftermiddag. Ska återkomma med lite lyssningintryck senare ikväll...

/Martin
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/01 :  11:52:08  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ska bli mycket kul att höra dina intryck!

Hoppas att de står bra placerade i ett bra rum och med hyfsad elektronik.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/01 11:52:27
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:10:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr blev det ingen lyssning idag så jag får återkomma imorgon istället...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:12:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men imorgon så ska jag ta och koppla upp dom till både Naim och SimAudio grejer och så får vi se hur pass mycket bättre dom är jämfört med den "gamla" modellen...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:12:13  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Naim och Simaudio... låter intressant! Själv har jag hört dem med DMX (Gamuts budgetmärke) samt Quad.

EDIT: Nu börjar nyfikenheten på dina lyssningsintryck göra mig lite tokig.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/02 22:11:56
Go to Top of Page

sciroccogt2
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:27:14  Show Profile Send sciroccogt2 a Private Message
Har ett par OA5.2 som får vara med om en hel del, bl.a GMS... ;) Men det är väl ingen här som vet vad det är... ;))

Snacka går ju.....
http://www.minhembio.com/show.asp?user=bamse
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/09/04 :  11:44:47  Show Profile Send MAGR a Private Message
Brukar köra en del GMS på kolboxarna på förfesterna, GMS är fantastiska!!!

Magnus Granberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000