HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bananer eller Gafflar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Henrik S
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/01 :  15:40:21  Show Profile Send Henrik S a Private Message

Bananer eller Gafflar. Vilket är bäst om man har möjligheterna att använda båda?
T.ex. SilverNight – Audiovector.

MVH
/Henrik S

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/01 :  15:47:26  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Bananer ger bättre anläggningsyta, men bananer är enklare..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/01 :  15:47:34  Show Profile Send dole a Private Message
Det är nog individuellt men jag föredrar spadar/gafflar känns bättre när man kan dra åt ordentligt.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/09/01 :  15:50:33  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag säger som dole.. jag föredrar spadar också. =)
Go to Top of Page

Henrik S
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/01 :  15:55:24  Show Profile Send Henrik S a Private Message
Okej,

vilken betydelse för ljudet har en bättre anläggningsyta (alltså bananer)?

/Henrik S
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:00:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nackdelen med spadar är att skruvarna kan skruva upp sig efter ett tag och då kan det bli missljud i högtalarna om det inte sitter ordentligt... Men vad som ska användas är mycket beroende på hur kontakterna ser ut och hur terminalerna i högtalare och förstärkare ser ut.

/Martin
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:04:09  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Bananer har i praktiken en sämre (läs mindre) anläggningsyta än spadar pga. att bananer måste vara extremt rund om alla dess ytor ska ha kontakt samtidigt..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:06:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Håller med MartinH!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:10:57  Show Profile Send dole a Private Message
Håller med Sanoj

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:17:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kimbers banan är väldigt bra då den har som fyra band som alla expanderar i mitten, så det blir fyra kontakt punkter på bananen. Jag har alltid fått ett väldigt bra resultat med dessa rodhium beklädda kontaker, sen så har WBT en expanderande banan som oxå är väldigt bra ( men dyr )...

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:22:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kimbers banan...

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:32:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men om man köper lite bätre kabel så finns den oftast bara som fördig terminerad och då måste man välja. Samt om det är en kopparkabel så blir det oxid efter ett tag som måste komma ihåg att göra rent de nakna kardelerna om man kör på det sättet...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:46:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag håller inte med Dole!
Go to Top of Page

Henrik S
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:05:53  Show Profile Send Henrik S a Private Message
Mycket intressant läsing.

Använder någon av er liknande rigg med liknande fästen (Silvernight SE/ Audiovector) som jag?

Och om man ska köra oterminerat, hur länge kan man köra oterminierat innan korrossionen gör sig påmind?
+Är det svårt att rengöra kabeländarna/kardelerna på ett vettigt sätt?

MVH
/Henrik S
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:06:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kör man fördigterminerat behöver man inte oroa sig för oxid inne i kabeln på samma sätt om man jämför med nakna kardeler.. Men visst kan så lite kontakt delar som möjligt vara bra, men att köra nakna kardeler kan göra att vissa inte alls får kontakt och det är nog det sämsta.. Så ska man köra med nakna kardeler så skulle jag rekommendera att man löder ihop dom med nått bra silverlod eller liknande, så som man gör med fördigterminerade kablar, man har lött ihop det så det inte ska oxidera och man inte ska få något problem med kardeler som inte har kontakt...

Så löd på en bra kontakt så har man minst problem tycker jag...


Och vad har jag för gamalt kompanjonskap med Larsho ?!?! I ett tidigare liva kanske ...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:06:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Börjar inte det här likna sandlådan grabbar?

Bravo
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:07:46  Show Profile Send Belker a Private Message
Liten men rejäl kontaktyta (banan) måste ju vara bättre än en större och slappare (spade). Såvida inte spaden/skruven är "självspännande" på ngt vis.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:23:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kimbers spadar är självfjädrande och skall inte dras hårt, de fjädrar ändå upp mot kontaktytan.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:32:01  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag har faktiskt aldrig kunnat höra någon skillnad mellan bananer eller gafflar Däremot så inbillar jag mig att gafflar är bättre I.a.f om man använder Levinson-slutsteg

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:15:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Om man förtennar kabeländarna och kör in dom råa i skruvhålen. Då har man en bra kontakt och skydd mot korrosion utan att betala för det. Man kan ju använda silverlod om man vill lyxa.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:37:04  Show Profile Send margell a Private Message
Ett par bra spadar från Taralabs kostar 30:- (guldpläterad koppar),Hifiklubben. Ett par bananer kostar minst 100:- paret om man vill ha någon kvalitet.. Do I need too say more? ;)

Sedan håller guldpläteringen inte nått vidare bra på de tunna fjädrande blecken, efter ett par gånger ut o in så är guldet borta. Då kan man bara hoppas att det finns ett isolerade nickel skikt under, annars är det bara att slänga kontakterna..

Mvh
Joakim
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:56:58  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Varje pålägg man gör i sin kedja av komponenter låter i mitt öra som en försämring, oavsett vad det är. Själv kör jag skalat rakt av, låter perfa. I mitt nya DIY-projekt (Fostex FE127 el. FE167) bredbandshögtalare, så kommer jag löda högtalarkabeln direkt i elementet's kontakter (bredbandare har ju inget filter i vägen heller). Mao en 3 meter lång kabel direkt från elementet.

Edit: Jag brukar iofs alltid lägga en skvätt silverlod i ändarna för att hålla ihop el-ändet. :)

-Vecc

Edited by - vecc on 2003/09/01 20:02:05
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:57:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Visst. Det bästa är att man bygger ihop allt i en klump. Så behöver man inte byta nått. En jättelik cd-limpa.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:05:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
Brumel: LOL!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:45:01  Show Profile Send Pjotre a Private Message
F.Y.I.
Om någon läser hela denna tråden så kan den ju te sig något märklig då Autosataniker, kallar sig A, har skrivit en massa inlägg och sedan raderat allihopa. Bara så ni vet...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:02:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Autosataniker, bra fråga.
Du skrev i ditt sista inlägg en sisådär 850 stycken "i sinomtid" vilket bara var ren trams. Jag tog bort dem och bad dig tramsa mindre. Blev du stött i kanten?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000