HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-amping med olika förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:16:19  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej!

Efter att ha läst mycket om bi-amping har jag en fråga till er som vet, hur fungerar det att köra med flera slutsteg men från olika tillverkare?

Jag har själv en integrerad Advantage-förstärkare (I200) som finns pre out-utgång på men det finns ingen lämplig Advantage-modell av slutsteg att använda den tillsammans med. Slutsteg finns ju men effekten är ej den samma, modellerna nya och priserna höga.

Jag inser såklart att det ultimata är att köra med två identiskt lika slutsteg.

Är det ens någon ide att fundera över att t ex koppla in ett slutsteg från NAD,Rotel eller begagnat från Advantage (A300) och använda tillsammans Advantagens eget inbyggda effektsteg?

Mvh JayBee

No_Jah
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:32:34  Show Profile Send No_Jah a Private Message
Visst kan du prova det, men du behöver förmodligen justera utnivån på slutstegaen.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:37:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det kan det vara. Framförallt att koppla in Advantage A300 som skulle kunna vara matchad till den integrerade.Men som i all biampning så bestämmer den mindre effektförstärkaren , i detta fallet effektförstärkaren hos den integrerade, hur högt och rent det går att spela. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:34:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Körde "blandat" ett tag transistor till botten rör i toppen. Det var inte jättelyckat. Berodde kanske på att mina Martin Logan delar ganska högt. Ställde nivån med volympottar men ibland vart det ett "hål" i ljudet.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/09/01 :  08:48:38  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej.

Finns det inga fler som kört med "oheliga allianser"? Har under en tid funderat över att köpa ett av Primares slutsteg att köra tillsammans med Advantagen. Skriv och tyck till om era erfarenheter.

Mvh JayBee
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/09/01 :  09:48:56  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Jag hörde för ett tag sedan av någon (kommer inte ihåg
vem) att det oftast blir en försämring jämfört med att
bara köra med "det bättre" av slutstegen. Om det
ena är "bättre" än det andra alltså.

Men det är alltid bra att testa innan man är dogmatisk!

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:19:07  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
men om man änvänder det "bättre" till mellan&diskant, och låter tex ett strömstarkare ta hand om basen då borde väl det medföra en förbättring ?.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:39:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
Finns inga bra svar på den frågan, du måste helt enkelt testa och höra hur bra det blir.

Jag har själv biampat en del med Linn, ett bra starkt LK140 steg låter bättre än 2 sämre svagare LK100, fast de två ihop är klart starkare än det ensamma. Det borde bli mer kraft med två steg, men utan aktiv delning så tvingas de mindre köra alla register och då kan de inte lira fullt ut. Sen klarade inte de mindre stegen att ge någon djupbas heller, inte på samma sätt som det större.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/01 :  11:33:14  Show Profile Send SW a Private Message
Höll ett tag på med att testa med biampning men problemen var större än ljudförbättringen. Först gäller det att stegen har exakt samma förstärkning inom ca 0.2 db om man inte skall höra en skillnad därav. Sedan påverkas klangbilden av att ha olika slutsteg tom av samma fabriket ibland. Av det lärde jag mig att vill man biampa utan en massa krångel använd då två exakt lika slutsteg.

S
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/01 :  12:55:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag misstänker attdet skulle gå mycket bra att kombinera Advantage och Primare. Det här av den anledningen att de ju båda har Bladelius som konstruktör, i varje fall SP31.7 har ju det, och då kan man misstänka att även annan elektronik från Primare skulle kunna ha samma klang och därmed kunna passa mycket bra ihop. Men det här är bara en tanke.. Mvh Kirstofer
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:26:30  Show Profile Send Io a Private Message
Hej

Jag har biampat rätt friskt, dels ett par NHT 3.3 som delar vid 100 Hz, och dels ett par Apogee Stage som delar runt 600 (?) Hz vill jag minnas.

Kört mest transistor i bas och triod i topp med bra resultat på båda högtalarna! Men föredrog att köra Apogeerna fullrange med trioder. (Har sålt högtalarna numera.) NHT:arna med sin låga delning är rätt optimala att biampa.

Har tidigare testat att biampa ngn Dalihögtalare med identiska Rotel-slutsteg och det var mycket intressant vill jag minns; mycket tajtare bas, bättre upplösning och större/stabilar ljudbild.

Biamping är kul!

/Olle

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:24:48  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej!

Tack för intressanta inlägg.

Mvh JayBee
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000