HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på bra hemmabioprocessor/försteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2003/09/01 :  16:39:06  Show Profile Send Froz a Private Message
Funderar på att köpa en bättre hemmabioprocessor och även köra 2-kanal genom den. Har ni några tips på bra grejor? Har H/K Signature 2.0 något att hämta eller måste man upp på nivå med Meridian, Lexicon mfl?

Mitt övriga system består av JBL/Urei-slutsteg och JBL högtalare.

Tacksam för hjälp!

Anders M

All or Nothing at Al

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:10:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Just det är den svåra biten att vill man ha bra tvåkanal i sitt multisteg brukar det bli dyrt.

Personligen tycker jag att din reflektion över Meridian, Lexicon m.fl. i den prisklassen är vad som krävs.

När jag jämförde för några år sedan var det där jag hamnade för att bli nöjd, om man nu inte kan ha två separata anläggningar.

Bravo
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/01 :  17:19:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tjena!

Jag kör min Lexicon RT-10 (DVD, CD, SACD mfl.) till en Primare SP31.7 och den processorn funkar alldeles lysande i tvåkanalslyssning tycker jag när man kör den "bypass". Kostar 33.000:- i butik.

Det du tappar i upplösning vinner du i dynamiken... Vad har du för CD?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:02:38  Show Profile Send Per100 a Private Message
NAD släpper en processor i dagarna för 10 000kr. Vet ingenting om vad den presterar, men den kommer att ha den traditionella mörkgråa NAD looken vilket för min del gör den ointressant.
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:37:57  Show Profile Send Heat a Private Message
H/K signature presterar helt klart undermåligt om man ser till vad den kostar/kostade ny, sen så går den ju att få tag på den för ca 6-7000kr numera men frågan är om det är värt det med alla dom problem den dras med? Själv så insåg jag att det blev för dyrt om man ville ha ett bra 2kanalsljud ur sin hembioanläggning, därför blev det 2kanal rakt av

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:01:16  Show Profile Send stargazer a Private Message
Tja, det finns ju alltid klassikern TAG McLaren AV32R...
Den tycker jag är en grym hembioprocessor med en helt OK 2-kanalsåtergivning.
Finns dessutom beggad till realistiska priser.

Sen finns det bra tvåkanalsstärkare/försteg med en "hemmabio-integrations-funktion" där man kan jacka in en hemmabioreceiver (som iofs måste ha pre-out för frontarna ). T.ex. Bladelius Trubadur eller (för den som är lagd åt det skotska hållet) Linn Kolektor.

Till sist: som vanligt gäller "use your own ears". Lyssna. Vart gränsen går för "godtagbar 2-kanalsprestanda" varierar från person till person.

För min egen del så prioriterar jag 2-kanalsåtergivningen högre, varför stycke 2 ovan appellerar mest till mig. En Trubadur + en el_cheapo_receiver_ ala Onoff (dock m preout för frontarna) skulle funka kalas för mig då jag ser hemmabio som sekundär och musik som primär.
Go to Top of Page

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:16:29  Show Profile Send Froz a Private Message
Pjotre, var hittar jag en beg Lexicon RT-10 eller en liknande modell? Finns det inte en modell som heter MC-1? Hur står den sig idag?

Meridian 561, är det en vettig apparat som beg?

Anders

All or Nothing at Al
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:32:24  Show Profile Send ryst a Private Message
sen har du även thule PR350b som iaf fungerar bra ihop med mitt classé-steg

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:38:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Froz, Lexicon RT-10 är en multi DVD spelare. Jag kör PRIMARE SP31.7 som processor och tvåkanalsförsteg.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:44:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
Någon som har en uppfattning om hur bra processorna egentligen är som försteg. Ta tex Meridians 500 serie. Hur mycket behöver man betala för ett två kanals försteg för att få samma ljudkvalitet i två kanaler (passivt - endast bypass utan att passera DACs)?

Låt mig gissa: 20-40%. Däremot är det ju samma pris för högtalare och slutsteg för varje frontkanal oberoende på om man kör 2 eller flerkanal.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:41:36  Show Profile Send soren a Private Message

Jag tror att de som är mest inne på stereo skall ha en egen stereoanläggning, och sedan köpa en billigare receiver tillsammans med typ Kef "the egg" högtalarna. Man får otroligt mycket för de lilla pengarna, och det skulle kosta mycket mer att skaffa ett försteg och slutsteg av den kaliber som man kan få i 2 kanal (speciellt begagnat) idag.

Jag har varit benhård på att min anläggning skall klara både och, men under de senaste 7 åren har jag för varje år funderat mer och mer på 2 separata anläggningar!

Det som sätter grus i maskineriet är ju DVD-Audio och SACD.. då behöver man ju plötsligt fina grejer runt om igen!
Men som sagt musikutbudet suger ju nåt otroligt så jag skulle vänta på nästa bästa format vad det nu blir!

/Sören
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:52:31  Show Profile Send Terratec a Private Message
Kan också varmt rekommendera Primare SP31.7. Är väldigt nöjd med den. Men annars tror jag mycket på det som Soren säger om att ha två separata anläggningar. Problemet kan dock vara platsbrist.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:55:25  Show Profile Send soren a Private Message

Inte med KEF eggen .. de är inte stora!

http://www.component.se/?page=artikel-kef_the_egg.htm

/Sören
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/02 :  05:10:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
I Meridians processor 568 skulle jag vilja säga att den är synnerligen kompetent "Margaux" och att ett försteg vilket som helst för 20-40% av priset inte räcker för att matcha den. Någon specifik apparat kanske, men knappast generellt. Däremot är det ju en annan sak om man gillar spelstilen.

Bravo
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:05:30  Show Profile Send sveli a Private Message
Den här kommer ut i dagarna och kommer troligtvis (med tanke på vad Vincent tidigare presterat) att kunna funka mycket bra i 2-kanal.

http://www.infit.se/septon/?id=0&m=4&sp=1&p=1&md=115
Vincent SAV C1 (20.000:-)


Mvh /Sven
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:14:27  Show Profile Send dali a Private Message
Rotel RSP 1066 eller RSP 1098 är väl för billiga i sammanhanget, men prestandan kan man inte klaga på. Mycket hög "bang for the buck"-faktor.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:25:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Froz : Om du kan tänka dig att hålla tillgodo med DD och samtidigt ha en bra DA-omvandlare i samma burk rekomenderar jag en gammal goding vid namn Marantz DP-780.

Denna enkla (och förhållandevis gamla) apparat låter förbluffande trevligt, väl värd sina pengar på begagnatmarknaden, bör ligga runt 2000kr.

Nackdelen är att den saknar fjärr vilket jag antar att du vill ha då din uppsättning ureisteg kan vara lite jobbiga att fippla med i längden.

Trevlig kombination JBL prylar du sitter inne med.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:32:41  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Du hittar en nästan liknande tråd som din här: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=18097


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000