HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det skillnad på "kvalitetskablar" och "vanliga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Rolv
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:56:56  Show Profile Send Rolv a Private Message
Är det verkligen så stor skillnad på kablar att en vanlig "svensson" med HK-670 och Blackdiamond-högtalare skulle höra skillnad på kablar. om det nu är skillnad vilka kan ni tipsa mig om som prisvärda?

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:06:37  Show Profile Send pak a Private Message
JA!
det är verkligen skillnad.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:11:24  Show Profile Send Amund a Private Message
Det är en högst personlig smak som bestämmer det.
Normalt sett brukar dom flesta hålla med om att det hjälper att byta ut orginal kablarna mot något bättre för kanske en 500 hundring.
Lyssna dig fram. Kända märken är bla. Harmonic Tech, Kimber, Nordost.
Alla har sin smak.
Dom flesta butiker brukar gå med på öppet köp när det gäller kablar, så det är bara å testa gärnet!

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:21:55  Show Profile Send AU a Private Message
Nej, jag tycker inte det är någon skillnad. Jag tror att de som hävdar att de hör skillnad inbillar sig.

MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:30:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag tror att de som hävdar att de hör skillnad inbillar sig

Tror gör man i kyrkan

*ironi*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:47:16  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Ja, signalkablar sätter helt klart sin prägel på ljudet. Högtalarkablar däremot verkar (tycker jag) ha en betydligt mindre påverkan iaf på en stereo i 'normal' prisklass.

Men när man har lite vassare grejer så är det flera som säger att högtalarkabeln har en större påverkan än signalkabeln.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:48:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Visst blir det bättre med bra kablar, men konsten är att hitta kablar som passar bra i ens system och naturligtvis som är prisvärda för en själv.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:04:28  Show Profile Send Michael G a Private Message
Det här med kablar är lurigt. Å ena sidan kan man lätt maskera såväl fel som förtjänster hos olika kablar genom felaktig placering och uppställning av övriga komponenter. Å andra sidan kan kablar spela en mycket stor roll i den totala ljudupplevelsen under rätt betingelser i övrigt.

Ett vittnesmål ur livet:

En god vän till mig köpte för några år sedan ett par stora golvare i 30.000 kr-klassen. Till detta köpte han också en enklare förstärkare, samt en "best buy"CD-spelare för dryga 10.000-lappen. Signalkabel och 6 meter högtalarkabel för sammanlagt strax under en 1000-lapp köpte han till också på rekommendation av butiken (en hifi-butik i Göteborgsregionen).

Tre huvudfel fanns i ljudet hemma hos honom:
1. En hård och grynig diskant.
2. Massa bumligheter och skit i basen.
3. Ingen kropp och värme i klangen.

Det var helt enkelt inte kul att lyssna på musik hemma hos honom. Han var jätteglad över sin fina anläggning, men han lessnade allt mer ju mer han tröttnade på sin anläggnings (bristande) klang.

Det första han gjorde var att gå till handlaren och beklaga sig. Handlaren rekommenderade honom att köpa en bättre förstärkare. Det blev en i 17.000 kr-klassen.

Diskanten mjuknade något, basen blev obetydligt stramare och ett uns mer värme kunde detekteras. Men totalt lät det fortfarande för dj....gt!

De enda som tyckte det lät bra, var några av hans kompisar som såg de stora högtalarna och sa "O - vad du måste vara lycklig som har så stora högtalare!".

Här började vi försöka flytta omkring högtalarna i rummet och lyckades genom detta snygga upp basen ganska bra. Endast vid vissa basrika skivor lät det påfrestande. Diskanten var i princip fortfarande för hård och grynig, men ytterligare litet värme tillfördes.

Nästa steg var signalkabeln. Han lånade hem en värstingkabel (-nåja, ganska i alla fall!) och vi testade olika budgetvarianter (däribland Biltemas rosa som inte var så dum alls!). Segern gick dock till en RG62 med hyfsade kontakter för knappt 300 kr. Diskanten mjuknade påtagligt, även om litet grynighet fanns kvar. Basen var fortfarande ganska OK, men besvärande vid vissa skivor. Värmen var fortfarande frånvarande.

Nästa steg blev att byta högtalarkabel. Den han hade kostade drygt 100 kr metern och den bytte vi först mot EKK 1,5 kvmm för mindre än 10 kr metern. Kanske blev det aningen bättre.

Efter ytterligare en tid bytte vi till EKKJ 2,5 kvmm för c:a 20 kr metern. Och nu började det hända saker! Basen blev plötligt mycket ren, djup och stram. Inte på någon skiva blir det obehagligt. Diskanten är lätt och luftig utan minsta tendens till grynighet eller hårdhet. Och en rejäl portion kropp och värme har infunnit sig.

Det är numera mycket trevligt att lyssna på musik hos min gode vän. Det finns inte längre några otrevligheter i ljudet. Det enda man kan sakna för en optimal upplevelse är ytterligar ett uns värme i ljudet. Kanske är det hans "best buy"CD-spelare som spökar?

Sammanfattningsvis; det är svårt att dra helt klara slutsater eftersom förändringarna gjordes i den ordning de gjordes. De två förändringar som dock gav överlägset störst positiv verkan i min gode väns anläggning var högtalarnas placering i rummet och högtalarkabeln.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:04:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Förväntningarna man har på kablar brukar ha en viss inverkan på det man hör. Dom kablar jag köper låter alltid bättre än då gamla jag hade, initialt alltså. Likaså om jag totar ihop nåt själv med dubiösa metoder. Succé varje gång.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:31:37  Show Profile Send kurt a Private Message
Om du är en någorlunda van musiklyssnare och inte hör någon större skillnad, så är det ingen större skillnad.

mvh

Kurt
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:26:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hör man ingen skillnad ska man nog gå till Apoteket och köpa en bahndling med Revaxör eller ta en tur till farbror doktorn.. Det blir skillnad mellan kablar oavsett vilken anläggning man spelar på.

En kabel ska föra en signal från en produkt till en annan, blir den störd på vägen så blir den förvanskad och då försämmrad...
Men ska inte gå till överdrift när det gäller kablar, men visst blir det bättre med en högre kvalitet på kabeln, varför skulle det INTE bli det kan man fråga dom som säger att det inte gör nån skillnad (kurt,AU tex..)

En test jag gjorde för många år sen när jag jobbade inom stormarknadsledet var att ta en vettig midi anläggning för en 5000:- och byta ut den medföljande såtråden till högtalarkabel med en IXOS för 60:-/metern, gjorde en blind test på mina kollegor på avd och ALLA hörde den förbättring det blev...

Så man ska ha vettiga kablar i alla anläggningar.

/Martin
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:36:43  Show Profile Send Snutten a Private Message
Problemet är att många aldrig kunnat/velat prova och upplevt skillnaden mellan bra och dåliga kablar. Jag var själv lite skeptisk innan jag själv testade (många år sedan nu) så jag vet hur man tänker innan test hehe . "De där dyra kablarna kan ju inte vara värda ens i närheten av priset". Men många gånger gör ett kabelbyte minst lika mycket som att byta en annan komponent, tror eller ej men så är det . DÅ framstår bra kablar plötsligt som ett vettigt inköp.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:47:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hur är det med "vanliga kvalitetskablar"

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:57:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl några av de stora problemen, att få folk att tänka på kablar, vibrationsdämpare och rumsakustik, dessa åtgärder kräver mycket arbete och testande.

Så även om dessa åtgärder många ggr. ger bättre resultat än att köpa nya apparater så är det häftigare, enklare och mera konkret med en ny "stärkare" eller någon annan ny apparat.

Bravo
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:03:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Tror gör man i kyrkan"

ja undra vad de har för högtalarkablar i kyrkor, finns det kanske nån kyrk-standard?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/09/02 :  06:07:51  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har 10 par signalkablar hemma av skiftande märken. Det är Linn, Audioquest, Nordost, Van den hul, Biltemas rosa, RG 62 med suprakontakter, Art audio med silverledare, Supra sword samt två gamla kablar som jag faktiskt inte riktigt vet vad det är (följt med vid hifiköp).

Dessutom har jag 5 par högtalarkablar bla Linn, Audioquest (2par), Nordost samt Van den hul.
Jag har även provat EKKJ och det paret skall ligga någonstans på vinden, tror jag.

Både jag och min totalt hifi-ointresserade fru hör tydliga skillnader. Även kompisar som har varit hemma hos mig hör skillnader både blint och med ögonen öppna. Vad som är bra och dåligt kan det vara delade meningar om men i hifirummet regerar numera Nordost rakt igenom. I hemmabion så kör jag Audioquest, Linn och Van den hul.

Så jag hör och tror på skillnader och vad som är bra och dåligt kan bero på matchning med olika apparater. Är man osäker så gäller ju öppet köp så det borde gå att hitta något som passar.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/09/02 06:08:29
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:35:53  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Det är viss skillnad tycker jag, framför allt mellan silver-icke silver, men min tro/misstanke är att det handlar mindre om kabels egen förvrängning av ljudet än om att olika cd/förstärkare reagerar olika på de olika induktiva och kapacitativa laster som alla kablar bidrar med.

Skillnaderna vi hör är alltså apparaternas reaktion på kablarna. Att dyrast är bäst är jag riktigt skeptisk till.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:41:46  Show Profile Send dole a Private Message
Rolv
quote:
Är det skillnad på "kvalitetskablar" och "vanliga
Det är väll även svaret på din fråga.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:49:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hör man skillnad är det skillnad, hör man ingen skillnad är det ingen skillnad.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:58:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bravo> Om man mäter en skillnad som man inte kan höra, är det skillnad då

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:22:31  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag tycker man också ska respektera dem som har gjort riktiga blindtester av kablar och kommit fram till att det inte går att urskilja vanlig lampsladd från dyra högtalarkablar. Jag har dock bara hört ett resultat från endast en sådan testsituation.

Det skulle vara intressant att göra något liknande. Om det händer så var noga med att sätta i de två kablar som testas många gånger om och be försökspersonerna vid varje tillfälle beskriva hur ljudet förändras vid varje situation (oavsett om kabeln byts ut eller inte). Var också noga med att ta dit försökspersoner som är riktigt vana vid att urskilja detaljer i ljudet.

Jag vet inte vilken sida jag står på i diskussionen, men helt klart är det så att min anläggning låter olika beroende på vilket humör jag är på (eftersom jag inte är riktigt nöjd med ljudet). Vissa dagar låter den bättre än andra. Välljud är en subjektiv upplevelse, vilket är ett tecken starkt nog för att inte testa högtalarkablar när man är medveten om vilken kabel som testas. Så nästa gång ni tar hem högtalarkablar, be en kompis byta kablar och gör ett blindtest :)

Edited by - Fred_J on 2003/09/02 10:23:51
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:48:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Fred_J> Det är många här i samhället man ska respektera t.ex. de som tycker att ALLT rödvin smakar likadant. Nu är jag av en annan uppfattning vad det både gäller rödvin och kablar även om jag respekterar motpartens, enligt mig, felaktiga slutsats.

Alla som har varit här och lyssnat (förutom Knoppen) har tyckt att när jag bytt upp till bättre kablar har det även låtit bättre. Du är välkommen med en lampsladd så kan vi jämför, no prob.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:51:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jo jag säger då det....
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:52:53  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Är detta ett löfte Rydberg?? Blindtest hemma hos dig! Spännande!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:59:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Visst, ta med lite lampsladd så kör vi!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/02 :  11:04:28  Show Profile Send gcs a Private Message
MartinH: Man behöver inte Revaxör. Det är bara att fylla en liten gummiblåsa från apoteket med ljumetvatten och spruta in i örat så är det fixat. Men man måste koka vattnet först.

gcs
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000