Author |
Topic  |
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:07:02
|
gcs...Helt rätt, alla sätt är bra utom dom dåliga. |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:12:47
|
Kokande vatten i örat låter inte så betryggande    |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:52:52
|
Efter lite kokande vatten i örat låter alla sladdar lika! |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 12:00:36
|
Hör man skillnad så hör man skillad. Kan man mäta upp det men inte höra det så finns det inte. Är så väldigt förvånad att det snackas så mycket EKK och olika RG kablar här att jag har svårt att förstå vad folk pysslar med hemma vid. Man köper hifi utrustning för xx xxx pengar och sedan syr man ihop det med starkströms kablar till högtalare och sedan antenn kabel som signal kabel?????
Visst har en kabel ett syfte, transportera ström. Vilken tråd som helst som leder ström kan göra detta, men det är milsvids skillnad mellan olika utföranden och konstruktion. Märker man inte skillnad kanske man inte skall hålla på med det, eller så är man på en sådan nivå att man inte behöver bry sig. Ett dåligt exempel i en annan värld skulle kunna vara rollerblades te.x
Om man håller på med rollerblades så köper man inte de bästa vibrations dämpande och slitstarka hjulen från intersport, nä, de som satt på leksaksmagasinets skrillor fungerar lika bra. Man kommer fram i alla fall och inte "halkar" man i sidled med de hårdplasthjulen om man lägger över i en snäv kurva. Inte märker man någon skillnad i nedförsbacke heller, det går lika snabbt! Kanske är man inte så pass bra på att åka att man märker detta, man åker kanske bara 2 ggr per sommar, vad vet jag. Men man kan INTE snacka om att det bör gå lika bra om man inte är på en högre nivå. Man blir fan mörkrädd när man läser vissa inlägg på detta forum och man undrar hur seriösa vissa är. De som vill sy ihop sin anläggning med någon form av lampsladd (EKK) och antennkabel, har ni köpt era burkar hos ON/OFF?? |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/09/02 12:05:02 |
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 12:39:04
|
quote: Man blir fan mörkrädd när man läser vissa inlägg på detta forum och man undrar hur seriösa vissa är. De som vill sy ihop sin anläggning med någon form av lampsladd (EKK) och antennkabel, har ni köpt era burkar hos ON/OFF??
Om du blir mörkrädd; tänd en lampa - se bara till att den har en sladd, sk lampsladd  
/Michael
Ps. Koppla bara inte in EKK till lampan för 17 bövlar! Den hör hemma inuti väggen - eller mellan förstärkaren och högtalarna.  |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 12:41:37
|
quote: Hör man skillnad så hör man skillad. Kan man mäta upp det men inte höra det så finns det inte.
Roligt resonemang!!  |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 13:40:56
|
Hör man skillnad så hör man skillad. Kan man mäta upp det men inte höra det så finns det inte.
Det är ju just detta som vissa här upprepar fler gånger än en hindu upprepar sitt mantra under meditation..
De som kör EKK till högtalarna är de som också tycker att bensin är bensin, skit i oktan och dyligt, allt går att köra med. Att det knackar lite under huvuen är väl inget. Funktionen är den samma. |
Låter det?? BRA! |
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 14:32:25
|
quote: De som kör EKK till högtalarna är de som också tycker att bensin är bensin, skit i oktan och dyligt, allt går att köra med. Att det knackar lite under huvuen är väl inget. Funktionen är den samma.
Ehh... SpLiX, det känns som om det här med EKK verkar vara litet känsligt för dig!? 
Gräm dig icke över andras kabelval, utan gläd dig i stället åt dina sanningar och låt icke andras sanningar förmörka ditt sinne...
Skämt åsido - det är skillnad på EKK och EKK också. En kabel som inte fungerat ljudmässigt för mig alls är EKLK 1,5 kvmm. Där har rimligt prissatt traditionell högtalarkabel varit bättre. Den jag funnit bäst i de anläggningar jag "kabeltestat" är EKKJ 2,5 kvmm. Den är riktigt bra - och för sitt pris (c:a 20 kr/meter) är den suveränt bra!
Därmed inte sagt att det inte finns annan kabel som är ännu bättre! Jag har aldrig testat kabel som kostar mer än några hundra kronor/meter och jag har bara testat några enstaka ens i denna prisklass.
Men om man som jag behöver 18 meter kabel till en 6000 kr anläggning (och dessutom har en familj att försörja  ) så blev jag väldigt lycklig när jag fann en kabel för några hundralappar totalt, som åtminstone skåpade ut de alternativ jag lyssnat till. 
Hälsn. Michael
Ps. Att blanda ihop lampsladd med EKK är som att blanda ihop bensin med diesel. Det är inte riktigt samma sak.  |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 14:53:23
|
Michael G:
Nope, inget emot EKK i sig och absolut inte något imot dig och dina upplevelser personligen. Det du beskriver är ju just det jag var ute efter. Att i en anläggning som du har och som säkert låter bra för sina pengar gör inte kablarna hur mycket som helst. Men det som det talats om i andra trådar om och om igen, är att det dyker upp "snål men bra" tips till folk som sitter med anläggingar för 30-60k och blir rekomenderade att köra EKK till sina högtalare. De är ju lika bra? Resten av pengarna menar dessa "tipsare" att man blir blåst på för att hifi svären är full av folk som tror sig höra skillnad men inte kan egentligen.
Det jag vill spä på är, ni som inte har dessa anläggingar kan inte uttala er om funktion och kvalité hos andra. Det låter lika bra för er ja, men racka inte ner på dem som lägger lite mer än er, de har till att börja med förmodligen spederat 8 ggr mer på resten av anläggingen i övrigt. Någon skrev ju "jag kan inte förstå mig på dem som lägger x*1000 kr på kablar när EKK låter minst lika bra." Well, de har som sagt troligen lagt 8 ggr mer på resten av sin anlägging. Punkt.
|
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/09/02 15:05:23 |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:26:43
|
Jag har kablar för 62000 och de ger ett rejält lyft i förhållande till RG62 och EKK. |
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:40:28
|
"Man köper hifi utrustning för xx xxx pengar och sedan syr man ihop det med starkströms kablar till högtalare och sedan antenn kabel som signal kabel?????"
"Man blir fan mörkrädd när man läser vissa inlägg på detta forum och man undrar hur seriösa vissa är. De som vill sy ihop sin anläggning med någon form av lampsladd (EKK) och antennkabel, har ni köpt era burkar hos ON/OFF??"
Jag tror att många väljer EKK och RG62 just för deras egenskaper inte för att de tror att kablar inte gör någon skillnad. |
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:43:06
|
quote: Att i en anläggning som du har och som säkert låter bra för sina pengar gör inte kablarna hur mycket som helst.
Men SpLiX, det är just det som är poängen!
I den anläggning jag refererade till spelade kablarna mycket stor roll. Sannolikt beror det dels på att anläggningen i grunden är välupplöst, dels på att högtalarna är väldigt besvärliga och dels på kabellängden (9 m/högtalare).
(För att inte du och ev. andra skall undra, så bör påpekas att min 6000 kr-anläggning är hopsatt av gamla begagnade komponenter vars nypris framräknat till dagen penningvärde ligger avsevärt högre! )
I min huvudanläggning spelar högtalarkabeln mindre roll. Där spelar däremot nätkabeln till slutsteget avgörande stor roll!
Hos en god vän som lagt ned c:a 60.000 kr på sin anläggning spelade nätkabeln mindre roll - men just EKKJ gjorde stor succé!
När jag uttalar mig om förträffligheten hos EKKJ 2,5 kvmm, så har det alltså ingenting med anläggningens pris att göra. Utan enbart i förhållande till andra kablar jag testat (däribland lampsladd som inte var någon hit!). Och då har jag som sagt inte testat kabel för mer än några hundra kronor/meter mot EKKJ.
Däremot har jag lyssnat på svindyra kablar i några hifi-butiker. Där har skillnden mellan olika (svindyra) kablar varit så stor att jag börjar undra:
Borde inte en riktigt bra kabel förändra och lägga till så litet som möjligt? Dvs, borde inte två olika riktigt bra kablar ge ett förhållandevis lika resultat?
Och om de ger påtagligt olika resultat - torde inte detta antyda att åtminstone några av dem inte är så värst bra (ur aspekten förändra eller lägga till)!?
Vad drar jag då för slutsatser av detta:
- Olika anläggningar är olika känsliga för högtalarkablar. - Detta behöver inte bero på anläggningens pris. - För kablar upp till några hundra kronor/meter så tycks mig EKKJ 2,5 kvmm vara prisvärd. - Den ljudmässiga skillnaden mellan vissa olika "svindyra" kablar antyder att det kan vara så att vissa av dem kanske inte är bättre (till och med sämre? ) än EKKJ 2,5 kvmm för 20 kr/meter!?
Hälsn. Michael
|
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 15:49:33
|
quote: Jag har kablar för 62000 och de ger ett rejält lyft i förhållande till RG62 och EKK.
Rydberg, hade jag haft 62.000 kr att lägga på kablar, så hade jag förmodligen aldrig testat vare sig EKK eller RG62! 
/Michael
Ps. Däremot skulle det faktiskt vara intressant att någon gång delta i ett seriöst kabeltest där välrenomerade kablar i olika prissegment ställdes (kopplades!) mot varandra.  |
 |
|
Rolv
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:21:57
|
Kan ni tipsa mig på nån prisvärdkabel då som inte är "svindyr", Skriv gärna pris. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:25:07
|
Michael G> Privat import duvet, listpriset är lite drygt 62000 men det har jag inte betalat. Måste säga att det till det priset jag betalade var det en av de bästa uppgarderingarna sett prestand/krona.
Faktsikt fortfarande student (x-arbete kvar) så direkt rik är jag inte, just nu är jag på fel sida 0 sträcket. |
|
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:46:01
|
Jag tror att de flesta kabel-diskussioner beror på att man kan laborera mycket själv med diverse kabel som finns ute på marknaden typ all el och installationskabel. Hade cd-spelare varit lika lätt att "göra" själv så hade det varit det som grillats.
Om man gjort en kabel själv av något material som låter på ett visst vis så är det nog inte lätt om andra inte tycker lika. Det är ju min konstruktion. |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
 |
|
Julle Jansson
Member

63 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 23:05:20
|
Men skulle man inte kunna fixa ihop något slags seriöst test, t.ex. någon form av oberoende blindtest där lyssnarna får välja miljö och utrustning, och sedan förhopningsvis få ett slut på denna eviga diskussion. Hör folk skillnaden så är det skillnad, och gör man det inte så finns den inte eller är väldigt liten. Om skillnaden är så total som många säger så måste den ju gå att bevisa på något sätt, annars är det ju väldigt märkligt, eller? Jag har sett flera exempel på tester där ingen skillnad kunnat påvisas, men då skyller man alltid på dålig utrustning o.s.v. Om folk får testa på de de själv har hemma (och där de hör de enorma skillnaderna) så borde det väll bli ganska rättvisande? |
 |
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 00:50:12
|
Min poäng är precis som i ovastående inlägg, att det skulle vara intressant att göra ett blind-test. Ta en uppsättning olika kablar av olika märken och kvalitet. Gör blindtester med dessa kablar med en grupp som anser sig kunna urskilja subtila detaljer i ljudet. Finns det gemensamma drag i beskrivningarna av detaljförändringarna från den ena till den andra kabeln bland försökspersonerna och markeringar som "inga förändringar" då samma kabel sitter i från försök X till försök Y, så är det ju ingenting att snacka om längre. Helst av allt ska man göra försöken i olika anläggningar och rum också för att komma underfund med under vilka förutsättningar man kan urskilja detaljerna. Eftersom jag är relativt ny i HiFi-svängen så skulle det vara ett intressant test om det genomfördes och dokumenterades seriöst.
|
Edited by - Fred_J on 2003/09/03 00:56:24 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 01:33:58
|
Detta är faktiskt en väldigt intressant iaktagelse "Michael G", hur och med vilken tanke görs vissa kablar, är det för att sätta ett visst sound till ljudet.
quote: Däremot har jag lyssnat på svindyra kablar i några hifi-butiker. Där har skillnden mellan olika (svindyra) kablar varit så stor att jag börjar undra:
Borde inte en riktigt bra kabel förändra och lägga till så litet som möjligt? Dvs, borde inte två olika riktigt bra kablar ge ett förhållandevis lika resultat?
|
Bravo  |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 01:43:40
|
Michael G : Det visar att olika konstruktioner på en kabel kan göra stora skillnader på ljudet, alltså har man därmed utrönat att det är skillnad på kablar och att det kan vara värt att lägga ner lite mer pengar än 20:-/Metern på sina högtalarkablar... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 01:50:27
|
Men det är fortfarande en intressant fråga varför slutresultatet även på dyra kablar blir så olika, neutrala lär de ju inte vara. |
Bravo  |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 02:12:46
|
Julle Jansson och Fred_J, Tror inte det spelar någon roll. Skulle ett test säga ena eller det andra så spelar det ingen roll för den enskilda individen. För om någon gör en "seriöst blindtest" och säger att vinyl låter bäst, eller att rör låter bäst, eller hornhögtalare låter bäst, etc, skulle det ändra ERA egna åsikter och erfarenheter? Skulle ni då bara helt plöstligt sälja alla CD skivor och köpa vinyl FAST ni inte själva anser att det är bättre bara p g a vad ANDRA kom fram till? Jag hoppas inte det iaf.
Och som sagt, jag tror att många som hör skillnader på kablar (jag är en av dom, men inte så stor erfarenhet av det än) tycker samma som jag; att man inte känner någon skyldighet eller finner nöje att "bevisa" sina erfarenheter för dom som inte tror på en. Att "dom" tror man gillar att spara, låna och jobba ihop massa pengar bara för att slänga ut dom på något som inte gör någon skillnad är ju DERAS tro.
Så varje gång man läser dessa debatter så finns det folk som vill att det görs "seriösa blindtest" så DOM får reda på vad som är "sant" och vad som är "falskt" så säger jag samma sak jämt; ta och testa SJÄLVA! Hur svårt ska det vara!? Vill man veta själv ska man då: 1. Lita på någon/några helt okända personer på nätet säger? eller 2. Testa själv och se vad man SJÄLV kommer fram till? |
Edited by - nin on 2003/09/03 02:14:18 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 02:19:34
|
Rydberg
"Jag har kablar för 62000 och de ger ett rejält lyft i förhållande till RG62 och EKK"
62.000kr vs. 50kr... vore inte ditt kablage bättre än RG62 så vore det dagens skandal.
ps. Svara jag på ditt sista PM? ds. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 02:29:50
|
nin Har aldrig hört/läst nån som förespråkar vinyl som du har du nånsin lagt märke till att kablar i ett hög-dist-system gör större nytta än i ett dist-dött system? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 04:00:06
|
Jag missade ditt inlägg tidigare "Rydberg".  
Jo det är det som är poängen, hör man ingen skillnad finns den inte för denne, varför skall man då lägga ut mer pengar när det inte gör någon nytta, sedan är det fullständigt ointressant om man kan mäta en viss skillnad eller inte.
En mätbar skillnad som inte kan höras är en icke existerande skillnad för den som inte kan höra denna diskrepens, och denne har i så fall inget uppgraderingsbehov.
För den som hör skillnad kan samma uppgradering vara motiverad oavsett om man mäter någon skillnad eller ej, då får vi utgå ifrån att alla parametrar inte har mätts eller kan mätas, det viktigaste är att individen hör skillnad. |
Bravo  |
 |
|
Topic  |
|