HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det skillnad på "kvalitetskablar" och "vanliga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:28:21  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Nin: Absolut. Jag är helt med på vad du säger. Köper jag en kabel och upplever ljudet som bättre så behöver ingen annan säga någonting annat. Det är den egna ljudupplevelsen som i slutändan betyder något.

Men det jag vill veta och komma underfund med genom ett blindtest är egentligen huruvida dessa subtila detaljskillnader man hör i samband med ett kabelbyte, eller kanske till och med större detaljskillnader, är subjektiva eller inte. Om de är subjektiva innebär det att själva ljudupplevelsen påverkas av att jag vet att det exempelvis sitter en ny länk i kedjan, en ny kabel, och därför antagligen letar efter en förändring som jag antingen tolkar som bättre, sämre eller annorlunda. I ett blindtest där man aldrig kan veta om det är samma kabel eller en annan kabel blir det inte samma förutsättningar. Då måste man verkligen höra skillnaden för att veta att skillnaden finns där.

Så det här är min slutliga poäng:
Om man personligen, i ett blindtest, inte klarar av att sätta en tillräckligt stark korrelation vad gäller detaljförändringar då en kabel byts och tvärtom då den inte byts ut, så kan man lika gärna lägga pengarna på något annat så till vida man fortfarande inte behöver dyra kablar för att själv och subjektivt kunna påverka ljudet så att det blir bättre.

Nin: Jag håller med dig att det egentligen inte spelar någon roll, eftersom det är den personliga upplevelsen som spelar roll. Men kanske kan ett test ändå hjälpa en och annan då de helt plötsligt, efter att ha läst resultaten, inte längre hör någon skillnad och beslutar sig för att lägga pengarna på att bygga en absorbent istället, eller kanske köper sig ett pack topsar och upptäcker en helt ny värld. Men om däremot testet visar att det faktiskt finns en hörbar skillnad kanske man stärker sin övertygelse och istället hör skillnaderna tydligare i framtiden.

* Kunskap om sig själv och sina sinnen berikar upplevelserna *

Edited by - Fred_J on 2003/09/03 08:31:43
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:36:49  Show Profile Send nin a Private Message
henricsson, Dist vet jag inget om, har inget i mitt system. Tråkigt att du har det i ditt.

Fred_J, Jo, men ta då och låna hem lite kablar, testa och se om du hör någon skillnad. Hör du en skillnad så kan du ju med hjälp av en polare göra blindtester på det också så blir du nöjd tror jag.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:40:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ni kan ju också ställa Er frågan varför dessa diskussioner kommer upp hela tiden eller varför vi nu har minst 5 ganska lika frågeställningar igång samtidigt på forumet?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:43:24  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Nin: Absolut. Så fort jag har byggt upp en tillräckligt bra anläggning som borde kunna avslöja olika kablar så ska jag göra det. Jag har inte kommit till detaljarbete än. Bygger högtalare, och planerar bygge av en absorberande vägg för att dämpa betong-klangen i rummet.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:50:47  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Men vad jag också skulle vilja ha svar på är om någon mer "erfaren" lyssnare kanske kan uppnå den korrelationen i ett blindtest som eventuellt inte jag skulle klara av..
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:56:43  Show Profile Send Michael G a Private Message
MartinH:
quote:
Det visar att olika konstruktioner på en kabel kan göra stora skillnader på ljudet, alltså har man därmed utrönat att det är skillnad på kablar och att det kan vara värt att lägga ner lite mer pengar än 20:-/Metern på sina högtalarkablar...

Jag håller inte bara för troligt, utan även för sannolikt att det finns kablar som fungerar bättre i en anläggning än elinstallationskabel. Min poäng är emellertid inte den att nödvändigtvis jämföra en kabel för 20 kr/m med en för +1000 kr/m.

nin:
quote:
ta och testa SJÄLVA! Hur svårt ska det vara!?

Tyvärr så är det jättesvårt - åtminstone för mig. Men om du har tips på hur ett korrekt blindtest går till, så är jag tacksam för synpunkter.

Bravo:
quote:
Men det är fortfarande en intressant fråga varför slutresultatet även på dyra kablar blir så olika, neutrala lär de ju inte vara

Yesss! Kul med någon som har liknande funderingar som jag! (Men det var väl du och jag Bravo, som i en annan tråd konstaterade att vi förstod varann. )

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/03 :  08:59:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Salve, broder "Michael G"!

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/03 :  11:49:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
nin: Klumpigt formulerat av mig.. mina erfarenheter säger att kablar gör mer nytta i ett system som distar litt iom att du kör vinyl som känt brusar litt mer än cd så tänkte jag att kablar ev gör större nytta mellan vinyl o steg än cd o dito.. men jag kan ev vara ute o snurra som vanligt.

"henricsson, Dist vet jag inget om, har inget i mitt system. Tråkigt att du har det i ditt."

Tråkigt om du har det i ditt kanske du skulle skrivit men du ville kanske vara lite syrlig jag kör med cd, via passivt försteg (endast volympot) till ett slutsteg med 0.004-THD till (förtillfället) ett par byggen med thiel&partner-element så där finns inte mycket till distorsion i mitt system.

sladd:

Micke G:

Det finns ju kablar som kallar sig Transperent.. olika modeller som låter olika.. hoho

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/09/03 12:03:36
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/03 :  11:57:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Michel_G> Du klarar att höra skillnad utan ettt korrekt blindtest. Du provkör väl inte bilar blint heller elr?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:41:24  Show Profile Send nin a Private Message
Tyvärr så är det jättesvårt - åtminstone för mig. Men om du har tips på hur ett korrekt blindtest går till, så är jag tacksam för synpunkter.

Jaså? Det är ju bara att låna hem några kablar av din lokala hifi affär, testa dom några dagar och ta sedan en kompis (du har väl någon polare?) som byter kablar lite hur som helst så får du se om du kan höra skillnad på dom. Mer avancerat behöver man väl inte PERSONLIGEN ha?

henricsson, Du gör massa antagande du. Som t ex så sätter du STOR vikt vid THD (btw, min förstärkare ligger på 0,05-THD), när det är HELHETEN som betyder något. Så även om skivspelare och rörförstärkare har lite högre THD så ger HELHETEN mkt bra ljud. Sedan så förstår jag inte alls varför kablar skulle passa bättre till låg-THD system. Låter som något dåligt skämt.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:54:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tar du illa vid dig eller? Det är bara mina erfarenheter.
Menar du att vinyl brusar mindre än cd eller vad?

Det är väl klart att jag inte bara går efter THD, men det är en faktor man bör uppmärksamma om man är ute efter transperent ljud.

"(du har väl någon polare?)"

Edited by - henricsson on 2003/09/03 13:00:39
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:07:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Vill man förändra sitt ljud tex ha mer bas så tycker jag inte att kablar är en bra väg. Många kablar verkar bara vara en mild form av tonkontroll. Skaffa en parametrisk eq ist.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:11:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Eller några basmoduler kostar inte i närheten av vad en superkabel kostar.

Å f-n så mycker mer effektivt mot stående vågor o annat jobbigt.

Edited by - henricsson on 2003/09/03 13:12:11
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:13:39  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Se mitt senaste inlägg under Kablage: Pris eller prestanda???

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:35:59  Show Profile Send Michael G a Private Message
Rydberg:
quote:
Du klarar att höra skillnad utan ettt korrekt blindtest. Du provkör väl inte bilar blint heller elr?

Ibland hör jag skillnader, ibland tycker jag mig höra skillnader. Men erfarenheten har lärt mig att det inte alltid är så som jag tycker mig höra.

De flesta av oss (normalörade personer) som hållt på och experimenterat med kablar och diverse tweaks, har nog upplevt att vi ibland hör "stora" förbättringar eller "stora" försämringar. Och det har hänt mer än en gång att jag kan konstatera att det i alla fall inte berodde på mitt tweak eller kabelbyte.

Exempelvis förväntningar har åtminstone spelat mig spratt vid flera tillfällen. Tror jag att det skall låta bättre, så gör det också det ibland! Ett korrekt utfört blindtest kan åtminstone eliminera sådana fel.

Jag menar inte att blindtester ger hela sanningen och det finns ett antal fallgropar i dessa också, men de kan ge en indikation på storleken på förändringar. Om man kan/inte kan detektera en förändring vid ett blindtest, så kan detta åtminstone vara med i beslutsunderlaget inför en stundande större investering.

Analogin med bilar förstod jag inte. Vid ett bilköp så spelar känsla, design, inredning och färgsättning etc större stor roll för mig än rent tekniska prestanda. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en bil med sämre väghållning i extrema situationer om den är riktigt snygg. Vid köp av ljudanläggning är det precis tvärt om (för mig)! Design och färgsättning är i sig betydelselöst i förhållande till prestanda.

nin: I princip håller jag med dig om att det är bättre att testa själv än att lita på vad personer (dessutom med diametralt olika uppfattningar) på nätet säger. Däremot har jag ingen polare som jag vågar släppa loss på min anläggning!

Dessutom är jag litet blyg . Det är med nöd och näppe som jag kan med att uppta dyrbar tid i en hifi-butik bara för att av ren nyfikenhet lyssna på sådant jag inte tänker köpa. Jag skulle ännu mindre kunna med att låna hem ex.vis kablar för 1000-tals kronor bara för att jag är nyfiken på hur det låter.

Men jag kanske borde karska upp mig?

/Michael
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:44:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Michael_G> När det gälde bilar var jag mer ine på kurvtagning, körglädje, motor etc Om man provkör ett märke som ska var asportigt är ju risken uppenbar att man överdriver sina känslor av körglädje.

Nåja, nu gällde det kablar. Jag brukar testa både blint och öppet. Jag kan ärligt säga att det är inte ofta (aldrig) som de båda testen inte sammanfaller. Den kabeln som låter bäst vid BT brukar även låta bäst öppet.

Jag har försökt att få klarhet i kablars inverkan på ett så vetenskapligt riktigt sätt som möjligt och min slutsats är att de har en stor påverkan i mitt system. Jag har testat att bya ut hela kablaget mot billigare men det har inte gått att leva med.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:06:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en artikel på Pass Labs: http://www.passlabs.com/pdf/spkrcabl.pdf
Nelson Pass höll på med detta för länge sedan, här finns testvärden
oscilloskopbilder mm. Ganska intressant för den som vill fördjupa sig
i ämnet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:20:41  Show Profile Send dole a Private Message
Något man bör ta hänsyn till när man blindtestar är hur lång tid används för ett sådant test.
Med tanke på att det i initialskedet kan tyckas vara ganska små skillnader.
Så för att få en någorlunda rättvis bedömning bör man köra kanske en månad med samma kabel, och sedan låta någon byta ut den till något annat utan att veta vad det är.
Om man bara byter och byter kanske 2-3 kablar på en halv timme så lär man ha ganska svårt att skilja ut kablar som är ganska lika, typ samma tillverkare.

Och då är ju ett blindtest helt meningslöst.
Man måste leva med det för att kunna göra skillnad.

Ps. Tog kablar som exempel men det kan vara även apparater. Ds

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:36:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj Dole, då måste ITU-standarden ITU-R BS.1116-1* vara felaktig. Där står inget om att man bör testa under lång tid med en ljudkälla/ljudformat/el dyl och sedan byta till en annan.

* Methods for the subjective assessment of small impairments in audio systems including multichannel sound systems

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:42:28  Show Profile Send dole a Private Message
Knoppen> Vet icke vad det är för en standard.
Men håll med om att det är lättare att göra skillnad efter en längre tid än en kortare.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:48:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Standard hit och dit, trams!!

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:50:05  Show Profile Send dole a Private Message
Rydberg>

Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:51:28  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Dole,
helt rätt!
Det tar tid att lyssna in sig oavsett om det är kablar, apparater, högtalare. Något som låter asbra första timmen kanske inte fungerar i långa loppet. Själv låter jag sakerna spela i lugn och ro i några veckor/ månader för att sedan byta/ byta tillbaka.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:57:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja, eller, hur ska man säga, t ex högtalare har ju ofta obestridligt sina egna "sound". För att få en tydlig uppfattning så måste man ofta spela en massa olika sorters musik innan man märker riktigt hur pass acceptabla/dåliga de är att leva med. Iofs, så hör man ju direkt högtalarnas sound..., men man kanske behöver mer tid att avgöra om man skulle kunna leva med "soundet". Om det gäller pyttepyttesmå ljudförändringar, så har jag märkt i diverse blindtester jag deltagit i, att det man direkt får mycket bättre statistisk signifikans om man växlar snabbt fram och tillbaka samt ha ett kort musikavsnitt som repeteras om och om igen. Men då är det inte frågan om att avgöra "vad man gillar", bara ATT försöka höra om det är skillnad mellan apparat A och B, eller någon referenssignal och snålkodad signal, el dyl.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/03 :  16:05:26  Show Profile Send dole a Private Message
Knoppen>
quote:
Om det gäller pyttepyttesmå ljudförändringar, så har jag märkt i diverse blindtester jag deltagit i, att det man direkt får mycket bättre statistisk signifikans om man växlar snabbt fram och tillbaka samt ha ett kort musikavsnitt som repeteras om och om igen. Men då är det inte frågan om att avgöra "vad man gillar", bara ATT försöka höra om det är skillnad mellan apparat A och B, eller någon referenssignal och snålkodad signal, el dyl.

referensignal, snålkodad vad är det
Har det med musik att göra, väldigt undrande

Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000