Author |
Topic  |
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 10:01:09
|
quote: Rydberg: Du har en väldigt fin anläggning. Ingen kan säga något annat. Men istället för att lägga ner en massa pengar på kablar, som jag i ärlighetens namn inte har en aning om de förbättrar ljudet eller inte eftersom jag är för oerfaren och okunnig, kan du inte köpa ett gossedjur och lägga på golvet? Den akustikförbättring du får i rummet av gossedjuret som eventuellt kan fungera som en liten absorbent kanske motsvarar ljudförbättringen kablarna ger tio gånger om?
Remember, no bad intentions, just for fun...
Fred_J>Du talar om två olika förbättringar. Rumsakustiken är väldigt viktig och idag är min inte optimal. En bromskloss för hur det får se ut i vardagsrummet är min kära sambo och jag tror inte hon kommer accepterar att jag klär in väggarna i gullfiber och slår upp diffusoerer i taket. Jag får förlita mig på mattor tavlor, placering , bokhyllor som natulig difusor etc.
Men rumsakustiken har inte så mycket med upplösningen i anläggningen att göra, med de nya kablarna så fick jag ett mycket tydligare ljud vilket även ledde till mer tredimensionellt ljud. Som sagt det är två "ortagonala" förbättringar du snackar om. För att komma norr ut spelar det ingen roll hur lång i väst östlig rikting du går. Dessutom utesluter ju kablarna inte massa gosedjur.
Btw går in och kolla i en leksaksaffär, gosedjur är dyra, skulle nog inte få tillräckligt många för att kunna göra en god dämpning. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2003/09/05 10:07:00 |
 |
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:04:10
|
Rydberg: Tack för lektionen! =) |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:34:04
|
Goddag sladd!
Vad smart att du citerade heeela A*´s långa inlägg, för då så gav ju detta sken av att du besvarade A*´s fråga med ett långt samt utförligt inlägg men, vad du egentligen skrev var detta:
"Detta inlägg på sid 4 är något du tror. Inget du gjort själv. Alltså bara argumenteringsövning, ingen egen erfarenhet enligt egen modell." .-Detta har du ju redan sagt typ 12 gånger( "PittBullTerrierTaktik" ;)
"Nu, sannerligen sig svara ska, snicke-snacka samt slingra sig ej, sladd!!" Nej, nu får du nog allt börja variera dig lite sladd.
Mvh A*. |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:37:27
|
Godmiddag sladd!
"Nå?? Inväntar med spänning ditt svar   !!!" ..-Fortfarande, A*lltså!!
CiterA*r: "Du säger att "har man inte testat så veta man inget"! A* har (ovavsett vad A* nu påstår ) ej testat o har således fel!
Nu, exakt vad var egentligen felaktigt i det utav A* påstådda ??
1 Det går att höra skillnad mellan en godtycklig cd för 1995 kr respektive 19,995 kr! 2 Det går att höra skillnad mellan en godtycklig förstärkare för 1995 kr resp 19,995 kr! 3 Det går att höra skillnad mellan en godtycklig högtalare för 1995 kr resp 19,995 kr!"
Mvh A* |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:55:25
|
Hej bravo!
Nej, A* besitter inte inblick i högre sfärer eller ngn "för dig förmodligen fördold högre sanning", det är bara lite som att:
Det var 1st gång, A* lyssnade o tyckte "Fan vad bra det låter" o sedan vidare till "vad har ändrats"?? Kablarna just det!, men fick sedan till sin fasa se 1st par äckligt smala sunkkablar uti rcakontakterna o kom då ihåg att han ju bara skulle sätta lite snyggare krympslang på finkablarna o då resterande kablage var på landet var det enda, dock tillfälliga alternativet de vidrigt A*funktionella samt fula, ssk-kablarna o dessa vet faktiskt tom A*, är hörbart sämre!!
Så vad lärde sig nu då A*? Vem vet( inte A* ;)
Mvh A* |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 12:55:53
|
Auto, nu tycker jag det är du som upprepar dig och för en dålig argumentation. Om jag skulle ha varit Sladd hade jag inte svarat pga av ditt tjat och utblivandet av nya argument. |
|
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:08:53
|
Hej R!
sladd har aldrig svarat, på någonting... A*lls. Utan bara ständigt upprepat mantrA*t: "något du tror. Inget du gjort själv. Alltså bara argumenteringsövning, ingen egen erfarenhet"
Osv, etc, snicke-snacka samt slingra sig men svara gör sladd ej!!
PS Rydberg, du är inte sladd !
Mvh A* |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:12:31
|
Autosataniker> quote: Det var 1st gång, A* lyssnade o tyckte "Fan vad bra det låter" o sedan vidare till "vad har ändrats"?? Kablarna just det!, men fick sedan till sin fasa se 1st par äckligt smala sunkkablar uti rcakontakterna o kom då ihåg att han ju bara skulle sätta lite snyggare krympslang på finkablarna o då resterande kablage var på landet var det enda, dock tillfälliga alternativet de vidrigt A*funktionella samt fula, ssk-kablarna o dessa vet faktiskt tom A*, är hörbart sämre!!
Så vad lärde sig nu då A*? Vem vet( inte A* ;)
Att kanske dyr-bra-kablar är bättre ??? |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:12:56
|
Kommer ni verkligen någonstans? =) |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:14:37
|
bla bla bla bla bla blaaa i från morgon och till kväll är det bara bla bla bla bla blaaaa |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:14:49
|
Hsivp> nja det går lite trögt     |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:15:27
|
Visst det kasnke han gör men han har ändå en poäng. Det är väldigt svårt/omöjligt att uttala sig om en sak man inte prova såvida denna inte anses som självklar. Jag ser inte det som själklart att inte spelar någon roll och därmed bör man ha testat.
I min anläggning har jag testat signlakablar för 20:- 200:- 2000:- och 20000:- och hört skillnad. Mellan 200:- och 20000:- är det väldigt lätt även blint om man bara har en i övrigt ok anläggning.
Forskningsvärlden fungerar ju ungefär likdant, man försöker förstå mekanisemer och utifrån teorin gör man experiment. Dessa experiment skulle vara helt onödiga om man visst vad som skulle hända.
Jag var och lyssna på nobelpristagarna i kemi (tror jag det var, möjligen fysik) och ämnet var ledande plaster. De försökte få en så ren plast som möjligt då de trodde att denna skulle leda ström bättre, av en händelse så blev ett prova kontaminerat av ett annat ämne vilket ledde till att plasten blev oren, detta ledde emellertid till att plasten ledde ström avsevärt bättre. Även om vi har fysiklagar etc så kan sådanhär felberäkningar ske och jag tror att man kan hämta lärdommar från de ledandeplasterna i den mån att allt är inte alltid som man förväntat. |
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:16:50
|
hsivp> Det är precis lika lätt som att omvända en muslimskfundamentalist till asatro    |
 |
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:18:46
|
dole> hehe... låter ju jätte lätt ;) |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:20:34
|
Hej dole!
Läs 1st gång till !
Mvh A* |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:25:16
|
Autosataniker>Jodå jag förstod vad du menade  Det var därför jag rödmarkerade lite av texten .
|
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:28:40
|
Hej dole!
Okej?, men läs ändå 1st gång till ! Då blir det rödmarkerade bara underligt!
Mvh A* |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:34:03
|
Hej sladd!
Varför?, kan du aldrig debattera längre , förut debattaterade du både roligt samt bra!
Numera är det ju mest ModeratMästra med pojkar, torrsim samt sockergrisar** som gäller! Varför  ??
** Som visserligen är på gränsen till genibra, men ändå alltför ofta förekommande.
Mvh A* |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:34:21
|
Autosataniker kanske har lärt sig något, förmodligen har han det efter som A uppenbarligen hörde skillnad även om det var A`s sunk kablar som var på gästspel i A`s "A"nläggning. Är A nöjd med det svaret  |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:36:49
|
Nu är vi i läget "Vad jag skrev var..." "Du skrev..." och vad tråden egentligen handlar om har kommit helt bort. Diskussionen handlar bara om HUR ni argumenterar inte om VAD.
Jag låser tråden senare i kväll... |
Edited by - Pjotre on 2003/09/05 13:38:31 |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:46:11
|
Okej vitflagga kliver åtsidan och förklarar ämnet avklarat för denna gången  |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 13:46:21
|
Hej P!
Att sabotera "vad tråden egentligen handlar om" har ju varit en medveten taktik av er Moderatorer ifrån A*llra början, så även ditt eget röda inlägg här ovan , Pjotre!!
A*vslöjad   !!!
Mvh A* |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 14:08:01
|
A: (och alla andra)
(jag ber om ursäkt men jag har ett liv vid sidan av forumet som tar lite tid ibland...)
Jag förstår om du vill in och diskutera själva sakfrågan, något jag inte vill göra eftersom du inte har något att komma med. Därför stannar det vid att jag försöker få både dig och de andra att se att om man TROR att det blir på ett visst vis (om man blindtestar enligt den uppställning du redovisar som ju är grunden för det du vill prata om) men INTE SJÄLV PROVAT så är det väl ingen idé att diskutera.
Om du provar en dag kanske du upptäcker att du hör skillnad på kablarna men inte förstärkarna? Eller så hör du inte skillnad på någonting i blindtestet (inte så otroligt som du kanske verkar tro) och vad i herrans namn vill du prata om då?
Kul att du tycker att en viss nivå på kablar samt DIY är lika bra eller bättre än riktigt dyra kablar. Det får man tycka här.
Vi noterar din inställning. Kom gärna med upplevda erfarenheter du gjort i ämnet och så skippar vi denna långbänk där du låtsas att inte förstå?
Du var roligare förr när det inte skulle vara så in absurdum allting och det ytterligt sällan kom någonting syrligt eller nedsättande från dig. Använd dina kunskaper i ämnet en smula positivt i stället är mitt råd.
adm/sladd
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 14:16:17
|
Får jag stillsamt fråga vilken sorts vitaminpiller du käkar A* för maken till energi till liten eller ingen nytta har jag sällan skådat!!
Förslag: Ta en liten promenad i skogen, fyll dig med skogens ljus, ljud och dofter. Sätt dig på en stubbe och ställ dig frågan: e`detta verkligen dynamik????
Trevlig helg! Får jag föreslå en 16årig Lagavullin som aptitretare?? |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 14:23:58
|
Hej DB!
När det råda total avsaknad av A*rgument... får man upenbarligen ta till förlöjligande !!
Mvh A* |
 |
|
Topic  |
|