Author |
Topic  |
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 00:40:02
|
quote: De senaste förbättringarna ger alltid minst till högst kostnad om man skall generalisera
Precis, stämmer väl överens med en av ekonomins grundstenar om att marginalnyttan alltid är avtagande |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2003/09/05 00:40:39 |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 00:40:23
|
Sladd, Förlåt mig för de hårda orden. Emmelrtid kavarstår problemet: Det finns diametralt olika uppfattningar. Både bland pojkarna och vuxna. Hur kan man komma tillrätta? Går det? Vilken sida skall ge efter? Att ge efter och anamma eller acceptera åtm någon del av motståndarnas argument skall tyda på mognad. Vem vägrar. Båda sidor? Någon? Dimitri |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 00:46:17
|
Det är Ok Dimitri, jag förstår också hur du menar. Själva sakfrågan i sin ursprungsform kan ju ha olika typer av svar. Alla kategoriska tvärsäkra varianter misstror jag djupt, det sökande och utforskande skall uppmuntras, oavsett vad resultatet månne bliva!
mvh
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 00:50:04
|
Njaa "mhe", det vore ju underligt om tillverkarna skulle släppa nya dyrare kablar/apparater utan någon förbättring/förändring, men kommer du till en viss prisklass är kanske ditt system mättat, du har redan lockat fram allt systemet kan ge.
Dessutom är de ju inte säkert att den förbättring man gjort passar ditt system. Här gäller som med alla ingående delar systemanpassning.
Ju dyrare prylar, ju mer noga och kritisk blir man normalt, då det handlar om stora pengar. Det finns nog inget rakt svar p den frågan, tyvärr.
Linjär kurva? Inom hifi! Aldrig, finns det verkligen någon som tror det!! |
Bravo  |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 00:54:53
|
Hej sladd!
"Alla kategoriska tvärsäkra varianter misstror jag djupt, det sökande och utforskande skall uppmuntras, oavsett vad resultatet månne bliva!"
Hmmm !! Så du är alltså öppen för att det eventuellt inte är några skillnader mellan kvalitetshifikabel respektive UltraHighendHifikabel  ??
Mvh A* |
 |
|
mhe
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:01:39
|
"Njaa "mhe", det vore ju underligt om tillverkarna skulle släppa nya dyrare kablar/apparater utan någon förbättring/förändring, men kommer du till en viss prisklass är kanske ditt system mättat, du har redan lockat fram allt systemet kan ge."
Det kan jag garantera att det är :P Rätt less på hur det låter, även om det inte är idiot dåliga saker så låter det inte bra, men det beror nog mer på rummet än nånting annat är jag rädd.
Ok visst, lite tillspetsat med linjär kurva.
Huruvida det är skillnader och hur stora dom är mellan kablar (och andra apparater för den delen) verkar ju uppenbart inte utrett ännu :D
Näe, till sängen nu. Ha de! |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:03:14
|
A:
Såklart!
Framförallt är jag öppen för att själv prova det man pratar om. Innan man berättar för andra om resultatet...
Nu är det läggdags även här. Sköt er i natt nu sockergrisar!
, |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:03:40
|
quote: Hmmm !! Så du är alltså öppen för att det eventuellt inte är några skillnader mellan kvalitetshifikabel respektive UltraHighendHifikabel ??
Jag vet att det är skillnad, kolla in priset, det skiljer sig garanterat. |
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:04:41
|
quote: Såklart!
Framförallt är jag öppen för att själv prova det man pratar om. Innan man berättar för andra om resultatet...
,
Vettigt sagt |
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:06:28
|
Rumsakustiken skall vi inte förneka, många ggr. kanske man glömmer att kontrollera om inte vissa tweaks och akustikförbättringar i rummer löser problemen man är ute efter. Om rummet är problemet lär ju inte en ny kabel eller CDspelare hjälpa. Det blir kanske bättre på vissa parametrar men skevheterna du försöker rätta till påverkas inte.
Skillnaderna, de upplevda, skiljer sig från system till system och kan inte avgöras annat än att du själv bemödar dig att prova i ditt eget system. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/09/05 01:10:15 |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:12:14
|
Hej sladd!
"OK A, då vet vi. Du har inte provat själv och alltså är det argumentation för det roligas skull du vill ha. Mycket nöje med det."
(missade detta) - Ta o ge dig! Sämsta argumentationen du någonsin fört!! Om man inte testat själv så vet man inte vad man snackar om. Om man inte testat själv så vet man inte vad man snackar om. Om man inte testat själv så vet man inte vad man snackar om. Om man inte testat själv så vet man inte vad man snackar om."
Okej okej, vi har förstått! A* har dock exerimenterat, b-testat o lyssnat en hel del medan du ju (i det närmaste) varken har experimenterat( högtalarelement& Co) eller b-testat så, varför kasta sten i glashus ??
Mvh A* |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 01:16:17
|
Om du själv har testat hur kan du då påstå att andra som testat inte kan ha hört någon skillnad A*
Givetvis utgående från olika förutsättningar. |
Bravo  |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 02:21:07
|
Hej sladd!
(Borde gått o lagt A* för länge sedan så därav skapade din "PittBullTerrierTaktik" stor förvirring uti A`s medvetande men inser nu din (medvetna?) tanke-lapsus ;)
Du säger att "har man inte testat så veta man inget"! A* har (ovavsett vad A* nu påstår ) ej testat o har således fel!
Nu, exakt vad var egentligen felaktigt i det utav A* påstådda ??
1 Det går att höra skillnad mellan en godtycklig cd för 1995 kr respektive 19,995 kr!
2 Det går att höra skillnad mellan en godtycklig förstärkare för 1995 kr resp 19,995 kr!
3 Det går att höra skillnad mellan en godtycklig högtalare för 1995 kr resp 19,995 kr!
Nu, sannerligen sig svara ska, snicke-snacka samt slingra sig ej, sladd!! Nå?? Inväntar med spänning ditt svar   !!!
Mvh A* |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 02:27:58
|
Hej b!
" Om du själv har testat hur kan du då påstå att andra som testat inte kan ha hört någon skillnad A*"
.-Skojar duvA* ?? Detta varken kan eller har A påstått! Ett otroligt underligt påstående förresten( kom du på det alldeles själv ? )
Mvh A* |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 02:37:51
|
Nej jag kanske fick hlälp av någon mer intelligent person, men då du underkänt alla andra människor som hört skillnad så måste du ju antingen vara ovetande att man kan höra olika, eller så besitter du en högre sanning som förmodligen är fördold för oss vanliga dödliga.
Det kunde ju vara intressant om du vill ge oss en liten inblick, i de för oss ovetande, högre sfärerna.  |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/09/05 03:58:49 |
 |
|
Fred_J
Member

256 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 03:00:46
|
Nu är det sent och när det är sent så tenderar jag att bli lite sarkastisk, så det här är snarare en personlig brist hos mig än ett personligt angrepp...
Rydberg: Du har en väldigt fin anläggning. Ingen kan säga något annat. Men istället för att lägga ner en massa pengar på kablar, som jag i ärlighetens namn inte har en aning om de förbättrar ljudet eller inte eftersom jag är för oerfaren och okunnig, kan du inte köpa ett gossedjur och lägga på golvet? Den akustikförbättring du får i rummet av gossedjuret som eventuellt kan fungera som en liten absorbent kanske motsvarar ljudförbättringen kablarna ger tio gånger om?
Remember, no bad intentions, just for fun...
*evil grin*  |
Edited by - Fred_J on 2003/09/05 03:03:26 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 03:06:50
|
Och vad skall "Rydberg" med ett gossedjur till, vad är det för underliga akrobatiska övningar "Fred_J".
Som ljudargument är det väl litet svagt!!!!  |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/09/05 03:08:34 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 03:46:53
|
Fred j jag kan lova dig att skillnaden i hans system med dom kablarna istället för ekk osv gör 100ggr större skillnad än lite dämpning på golvet =) förutsatt att han inte lyssnar i ett helt kalt rum med klinkers på alla väggar |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 06:16:07
|
Herregud vilken bedrövlig tråd :(
Kan herr A vara vänlig och specificera vilka kablar A har testat och hur och resultatet?? Rydberg och någon annan här har gjort just detta. Själv är jag intresserad av varje inlägg som bygger på redovisade erfarenheter men bryr mig föga om kvasiflummiga teorier. Sedan ser jag till att prova själv.
Sedan är det bara att konstatera som Jan mfl gör: i detta finns det minst 2 diametralt olika åsikter och dessa två (minst) kommer aldrig att mötas.
Den mest tvärsäkre brukar oftast ha fel. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 08:18:20
|
Godmorgon A!
A skrev: Om man i en mkt kompetent (o således dyr) hifianläggning skulle byta ut ex cd´n mot 2st nya, en för 1995 kr o den andra cd´n för 19,995 kr o därefter alternerade mellan dessa två, så skulle (nästan) A*lla kunna höra skillnad! Stor skillnad, till fördel för den dyrare cd´n!! Även om bytena mellan de två skedde dolt så skulle den ljudliga förändring mellan de 2st alternativen kunna förnimmas tydligt.
Om vi istället bytte ut stärkaren - ur detta superhifisystem - mot 2st nya, den ena för 1995 kr o den andra förstärkaren för 19,995 kr o vi därefter byter sins emellan dem så skulle (nästan) A*lla uppleva dem olika! Väldigt olika, fördel den dyrare förstärkaren!! Även om alternerandet skedde dolt skulle denna ljudliga skillnad mellan de två alternativen kunna höras tydligt.
Om man bytte mellan 2st högtalare, en för 1995 kr en annan för 19,995 kr skulle den ljudliga förändring dem emellan kunna förnimmas tydligt, även om bytena skedde dolt!
Således, gällande cd, förstärkare samt högtalare gör 1995 kr resp 19,995 kr enorma skillnader som A*lla kan höra tydligt, även om bytena under lyssnandet sker dolt!
Nu - den springande punkten som allt snack samt hån o förlöjligande i världen ändå inte förmår ta bort - kan någon höra skillnad mellan rca-kablar (nät-kablar, osv) för 1995 kr resp 19,995 kr ( även om bytena under lyssnandet sker dolt !! ;)
Detta inlägg på sid 4 är något du tror. Inget du gjort själv. Alltså bara argumenteringsövning, ingen egen erfarenhet enligt egen modell.
, |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 09:06:54
|
Om man inte vill höra någon skillnad kommer man aldrig att göra det. Oftast inträffar det när man är negativt inställd från början. Det är betydligt lättare med ett öppet sinne. Det betyder inte att man måste gilla det man komer fram till.  |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 09:37:56
|
Om man vill höra en skillnad kommer man att göra det. Oftast inträffar det när man är possetivt inställd från början. Det är betydligt lättare med ett öppet sinne. Det betyder inte att man måste gilla det man kommer fram till.
mvh/ siffernisse |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 09:40:08
|
Hur i hela helv* orkar ni??
Autosataniker. När du skriver A*, skall jag läsa ut detta som namnet Aster?? |
Låter det?? BRA! |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 09:41:52
|
"Det kan inte sägas för många gånger, men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
Jag kan bara tillstå att man måste upp på "riktigt" bra komponenter för att uppleva de små nyanser som kablar medför. Det går inte att tro man kan sätta dit en kabel för t.ex 8000 kr i ett medelmåttigt system och hoppas på större förbättringar, flaskhalsen sitter redan i själva systemet. Jag rekomenderar er som inte tror på kablars inverkan att provlyssna ett Highend system....då förstår ni vad jag talar om. |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 09:54:34
|
Siffernisse> Det är iofs sant det med  Hur man än vänder sig har man stjärten bak. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Topic  |
|