HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det skillnad på "kvalitetskablar" och "vanliga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:41:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

A:

Blindtest av förstärkare/högtalare/CD-spelare i olika nivåer (väldigt olika enligt dina egna exempel) där tydlig skillnad hörs.

Blindtest av kablar i lika olika nivåer av kablar där inga skillnader hörs.

Inga krav på att ALLA märken skall vara med i respektive kategori.

har du provat detta blint, när i så fall, vilken utrustning och vad var utfallet?

Rena enkla frågor.

Har du INTE testat så är resonemanget helt hypotetiskt vilket är OK men det hela handlar då om konsten att argumentera utifrån saker man tycker, tror eller vill ha på ett visst sätt.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:48:45  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Sladd,
Det var du som skrev "pojkar". Ja, som "pojke" följde de som jag uppfattade som vuxna. Jag tror att dagens "pojkar" gör likadant. Där har vi vårt ansvar. Även du.
Tonläget? A* har inte redovisat sina ev. tester. Det har inte du heller. Där är ni lika goda kålsupare.
Ditt röstläge är maktens röstläge. Njut av det om det känns bra.
Dimitri
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:48:47  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej sladd!

"Nagrefs inlägg har jag inte läst noga."

.-Okej? Har du läst A*´s inlägg?( noga?? ;) Eller har du enbart tid med den alltmer
trygga monologen medan den därna dialogen den känns ej längre spec nödvändig ??

Mvh A*
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:56:21  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Blindtest är det säkraste sättet att inte finna skillnader. En dålig metod alltså"

Samtidigt är det den enda metoden som kan ge trovärdiga resultat. Det gäller inte bara hifi utan alla andra områden. Ingen skulle komma på tanken att enbart testa läkemedel icke-blint eftersom "man inte märker någon skillnad annars". Det är bara ett exempel bland många. Man använder blindtest i de mest skiftande sammanhang eftersom man vet att förväntningar o. dyl. kan påverka resultatet högst avsevärt. Detta finns det MASSOR med belägg för. Varför skulle hifi vara annorlunda?
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:58:09  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej sladd!

Nu har du börjat med dina cirkelresonemang(... igen ;):

"Blindtest är det säkraste sättet att inte finna skillnader. En dålig metod alltså "
.-samt
"Har du INTE (blind)testat så är resonemanget helt hypotetiskt"

Va ??
Om bt inte fungerar, hur kan det då spela ngn roll huruvida ett bt utförts, eller ej !!

Mvh A*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:59:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det kräver som jag kan se det vissa förutsättningar om det inte bara gäller att höra skillnad rakt av.

En kombination av öppna och blinda tester borde vara att föredra så att de så att säga checkar varandra.

Bravo
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:01:49  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OK A, då vet vi. Du har inte provat själv och alltså är det argumentation för det roligas skull du vill ha. Mycket nöje med det.

Zed 51:

Bara för att man har "makt" innebär det inte att man måste kastas tomater på. Min inställning till blindtester är väl känd samt upprepad i denna tråd. Jag kan inte göra en programförklaring i varje ny tråd om vad jag testat och på vilket sätt. Det är A som hävdar att man kan höra skillnad på förstärkare/högtalare/CD-spelare i olika prisnivåer (likt vinkännaren) men att det inte går med kablar. Han har inte testat själv och alltså faller resonemanget till marken i mina ögon.

Det är också ett ansvar för de unga, att inte låta dem få för mycket "tro" på vare sig det som glittrar eller den som har stor fysikbok. Inte kan du ha missat mina 600 inlägg (minst) som handlar om att kunna själv, att lyssna själv, att inte tro på ett märke, en lära, en sanning, en enda vetenskalpig inriktning, utan att utveckla sin egen förmåga? Det är ju själva kärnpunkten, att inte bli ledd eller missledd...

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:01:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Just ja, kanske ska påpeka att jag inte alls tror att det inte är någon skillnad mellan kablar, däremot att skillnaderna är vansinnigt överdrivna av en bransch som funnit en lukrativ nisch. Dessutom är det ju skillnad på skillnad och förbättring och det är inte alls säkert att man upplever en förvrängning som oangenäm. Enligt Knoppen (i en annan tråd) har det t.ex. förekommit att en majoritet av deltagarna i en lyssningspanel har föredragit en mp3-komprimerad fil framför originalet.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:03:57  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Dette er (igen) en fulkommen vansinnig diskussion!

Fatter ni inte at vi ALDRIG bliver enige! Jeg lysnar på musik via dom kabler och den elektronik jeg liker och gir fan i dem der tycker at der ingen skilna er

Kanske nogen her burde anvenne mera tid foran stereon enn foran PC-skärmen LYSNA til musikken!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:08:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hör, hör

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/05 00:09:08
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:09:23  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej j!

Men varför lyssnar du inte då ??

PS! 1st tips, A* har läst att det är bättre att lägga 100,000kr på hifikablar och 20,000kr
på resten av A*nläggningen( el? kanske var det tvärtom ;)

Mvh A*

Edited by - Autosataniker on 2003/09/05 00:11:57
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:13:43  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hej A - det har jeg gjort de siste 4 timar - och gär det ochså nu! Jeg har ochså haft tid at bygga högtalare och drikke bra rödvin!

Netop nu spelar Johnny Cash och Willie Nelson i min stuga

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:15:14  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej j!

A* med( fast A* har minsann byggt 2st högtalare o drucket både rött samt vitt vin, så det så! ;)

"Go go go, A*llez allez allez! Go, go go, A*llez allez alleeeez!!"

Mvh A*

Edited by - Autosataniker on 2003/09/05 00:17:40
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:16:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Visst är det så Jan!

A:

Om man inte testat själv så vet man inte vad man snackar om. Så enkelt är det. Men visst är det skoj att A*rgumentera?

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:22:33  Show Profile Send jiha a Private Message
Det skulle vara enklare om man kunde mäta hur "fort" stereon gick efter att man "dekaltrimmat" den, då skulle man se att det mest är utseendet som blivit bättre...

Sen tror jag att när man lyssnar på sin nya kabel är det minst lika viktigt att den ser bra ut samt att den känns bra för helhetsupplevelsen...
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:23:10  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej sladd!

Först cirkelresonemang** därefter upprepning!! A* börjar kunna dina "tricks" nu !!

** Jo, upprepning är ett utav A*´s A*lldeles egna "tricks"

Mvh A*
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:24:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jo, jag vet. Eller så kan man ju alltid låtsas som det handlar om utfallet av ett blindtest när det handlar om dina klara och uttalade idéer om utfallet.

Idéer vilka inte har så hög validitet eftersom du aldrig prövat. Det har liksom inte med själva ljudskillnaden på testprylarna att göra....

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:28:18  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej sladd!

Men när du nu ej har testat A*lla DIY-kablar "så vet du inte vad du snackat om.",
då du vid talrika tidigare tillfällen talat om att dessa är dååliga, eller hur !!

Mvh A*
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:30:31  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Har jag?

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mhe
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:32:25  Show Profile Send mhe a Private Message
quote:
Det finns en del svar på dessa frågor alltifrån att tillverkaren fläskar på priset, ett omsorgsfullt arbete kräver många hantverksmässiga grepp och kontroller dvs. dyrt, noga val av komponenter och bättre delar, små serier ger ett högre detaljpris och sist märkesmystiken.
Det sista innebär att det skall vara dyrt för att ge ägaren status och vetskap om att få äger den.

Vill helst haka på ditt första resonemang där är jag rädd ;D men visst, allt som ska bli utfört korrekt kräver ju ett omsorgsfullt arbete.
Men det känns ändå som att det finns ett ibland alltför stort glapp mellan valet av bra (perfekta) komponenter och professionell ihopsättning till det slutgiltiga priset.
Att somliga CD spelare ser ut som vilket konstverk som helst kan säkert också spela in, samt ett välkänt emblem i fronten.

quote:
Vad man själv tycker är en bra avvägning mellan ljud, kvalitet och pris är upp till var och en att avgöra.
Störst förbättring får man dock i början av kejan (mest valuta för pengarna uppgradering), och minst får man i slutet, för tiotusentals kronor får du kanske 3-5 % förbättring, dvs. nyanser, om man nu kan säga så.

Ungefär min åsikt, fast det jag undrar över är när dom där "nyanserna" helt enkelt försvinner. Vilket pris man måste upp till.
Vissa verkar ju hävda att kurvan är tämligen linjär, där ena axeln är pris och den andra prestanda, just det resonemanget är lite svårsmält för mig.
Lite väl OT nu kanske. Från kablar till CD spelare, hrm
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:34:08  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej sladd!

CiterA*r (igen ):
"Exakt vad är det som A* "inte har testat själv "?? All världens upptänkliga esoteriska
DyrHifiKabelKonstruktioner som ngn näringsidkare eventuellt kan ha "utvecklat"??
"

Ex, RCA-kablar för 200,000kr kom vi fram till att de ej existerar, så dessa är det väl
okej om A* inte har hunnit testa än??

Mvh A*
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:35:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Just ja, kanske ska påpeka att jag inte alls tror att det inte är någon skillnad mellan kablar, däremot att skillnaderna är vansinnigt överdrivna av en bransch som funnit en lukrativ nisch. Dessutom är det ju skillnad på skillnad och förbättring och det är inte alls säkert att man upplever en förvrängning som oangenäm.

Magnuz> Visst kablar gör inte samma skillnad som byte av ett par högtalare men det kan vara den lilla sista förbättringen som får det hela att hamna på plats. Så var fallet för mig, jag fick än helt annan upplösnings i min anläggning när jag bytte kablar men det var ju inte så att jag fick en helt ny stereo som lät radikalt annorlunda. Men det blev klart bättre.

Du har även 100% rätt i att folk ofta tycker att annorlunda är bättre det är därför man ska leva med grejorna en tid. Vid snabba test (så som BT-test) är det lättare att falla i annorlunda=>bättre-fällan.

Att det är en lukrativ bransch kan jag hålla med om men det som är dyrt och låter skit blir heller inte speciellt långlivat på marknaden. Folk betalar nämligen för nytta, det är en av grundstommarna i all ekonomi, det kunden inte upplever nytta köper han inte heller. Om nyttan sedan är bättre ljud, ja om det tvistar ju de lärde men någon nytta måste ju vara annars skulle det inte vara en lukrativ bransch. Jag håller det för väldigt otroligt att det skulle finnas så många kabeltillverkar men esoteriska lösningar om de inte dessa skulle bidrar med något utöver vanlig EKK-kabel.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:35:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är onekligen bättre att konsultera dem som har lyssnat, vem har pratat om alla kablar, skillnader kontra inte skillnader var det väl?

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:37:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Vissa verkar ju hävda att kurvan är tämligen linjär, där ena axeln är pris och den andra prestanda
Nja marginalnyttan är alltid avtagande.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:37:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag känner ingen tror jag som tycker kurvan är linjär. Milda makter vilken revolution det vore!!

De senaste förbättringarna ger alltid minst till högst kostnad om man skall generalisera.

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000