Author |
Topic  |
mhe
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:21:52
|
Hejhopp, första inlägget (har dock "screenat" forumet i ett par veckor utan att "visa ansiktet" =))
Håller med Autosataniker i mångt och mycket. Men varför i allsindar måste du skriva så extremt svårläst och i 3:e person?
Det enda jag egentligen reserverar mig mot i ditt resonemang (A*?) är huruvida man hör en helt uppenbar skillnad mellan en 2kkr CD och en för 20kkr. Det kan mkt väl vara så att det är en avgrundsdjup skillnad, jag har inte testat så jag ska inte säga med säkerhet. Men jag skulle inte vara förvånad om en kvalitativ någorlunda modern begagnad CD spelare för 2kkr kan vara omöjlig att peka ut i ett test med en tio gånger, eller för den delen en tvåhundratusen gånger dyrare CD spelare. Det känns nånstans som att när man kommit till nivån att CDn läses utan problem med bit fel / jitter, så hänger allt på att man får en så bra D/A omvandling som möjligt. Och det borde väl finnas tillräckligt bra D/A omvandlare för nån tusing? Eller vad är det fråga om, behövs det några exotiska material, diamanter? För att tillverka den ultimata D/A omvandlaren? Handlar det inte om relativt billig elektronik? Sen kanske man kan mäta upp diverse skillnader, SNR ratio, THD blabla, men hör man verkligen den skillnaden efter man kommit upp i en tillräckligt hög standard?
Efter att ha läst på forumet ett par veckor förstår jag att det jag nyss skrev förmodligen kommer få mig korsfäst, men jag får ta det, om jag lär mig något på kuppen. ;) |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:25:11
|
Hej N!
Fast, om det vore motsatsen skulle A*s skicklighet däri nog ändå vara gränsande till... geni !
Mvh A* |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:34:11
|
mhe: quote: Men varför i allsindar måste du skriva så extremt svårläst och i 3:e person?
Det kan kanske jag svara på som har gjort det i form av PsuedoPersonligheten (som dock heter PuckoPelle på annat håll) P.P. Det är fruktansvärt kul att skriva så!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:38:05
|
quote: Om cd så( bortsett ifrån att om du startar en ny tråd om det så lär den bli mkt lång samt intressant ;), så är det väl så att en 2000kr´s cd är jävligt bra men har en massa audio "flasktrattar" i forma av strömförsörjning, förstärkar-del, mekanisk dämpning, osv, etc. Men detta kan många mycket bättre än A*.
Låter som tråden om Denon DCD625...  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:38:36
|
Hej m!
Tack!, o TjA* är väl lite knäppo fläppo helt enkelt !
Om cd så( bortsett ifrån att om du startar en ny tråd om det så lär den bli mkt lång samt intressant ;), så är det väl så att en 2000kr´s cd är jävligt bra men har en massa audio "flasktrattar" i form av strömförsörjning, förstärkardel, inre dämpning, osv, etc. Men detta kan många mycket bättre än A*.
Mvh A* |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:39:52
|
Med strunt menas A*, att jag blir så hjärtligt trött på att höra alla bortförklaringar av att i branschen icke insyltade lyssnare är bortkollrade, lurade, lettledda byfånar som den elake testaren lurat ur precis de svar han önskat. Faktiskt är det ju det som ligger i motargumenten, allting måste ha varit styrt.
Testledaren hoppar och tjattrar och grimaserar för att dra fram rätt svar. Testledaren vrider volympotten i botten. Det låter alltid bättre när man byter? Inte enligt mina försökspersoner i alla fall!
Däremot bevisar ju dina argument ett ganska stort förakt för "vanliga" människor som lyssnat och som känns något upprörande. Dessa personer är tydligen aldrig trovärdiga och konsekvent omyndigförklarade. Enligt mitt sätt att se så är de kanske mer intressanta än proffslyssnarna då de inte har några förutfattade meningar eller något att försvara.
Däremot kan jag hjärtligen hålla med dig om att ett test enligt ovan vore synnerligen värdefullt, under förutsättning att man utgår ifrån att vissa personer inte kan, och andra inte vill höra någon skillnad.
Det kan säkert vara så att vissa människor inte har den biologiska förmågan att höra skillnad, jämför färgblindhet. |
Bravo  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:45:41
|
Frågan är fri "mhe" och inte obefogad.
Det är som sagt mycket som kan göras bättre i en billig spelare, alltifrån stabilitet till val av och matchning av komponenter, bättre nätdelar, bättre och kraftfullare ingående komponenter, bättre skärmning osv. Bäst är att prova själv, en annan fråga är om det är värt prisskillnaden alla gånger. |
Bravo  |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:50:16
|
Hej b!
Vad du håller på! Visar A* "stort förakt för "vanliga" människor " nu också ! Okej, men i så fall även en hel del självförakt då A* "hört" ljudliga förändringar beroende på tweaks där en del bara varit misstag o det var dessa "misstag" som ledde in A* på rätt spår tills insikten kom... Kablar gör (i stort sett) ingen skillnad!!
Mvh A* |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:50:21
|
En har testat och han har av olika anledningar inte giltighet i sin test enligt de andra, A är säker fast har inte testat själv men vill argumentera och Nagref kan inte bevisa existensen av sin egen intelligens, är det rätt uppfattat? 
Rydberg delar med sig av egen erfarenhet och resten är torrsim.
Kom upp till Luleåmässan pojkar så skall jag ta med mina Supra 3,6 och så kör vi en liten test mot XL-kablaget för nära en kvarts mille (med XLR-kablage), så kan vi ju bjuda på mer egna erfarenheter.
Blindtest är det säkraste sättet att inte finna skillnader. En dålig metod alltså och det är därför jag är på A hela tiden om att verkligen pröva och själv bli förvånad hur lite man hör, även på de där områdena han själv är helt övertygad om är enkel match.
Prisvärdhet är som vanligt en helt annan fråga, inget kablage kan ju vara värt en kvarts??
Natti boys, drar mig ur denna tråd och sätter mig på molnet och vakar över genier, intelligentsian och andra mer vanliga dödliga.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
x2000
Member

411 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:56:29
|
hej a* lite OT
A* skriver: cdspelare: Sony SCD555-ES (i väntan på 1st riktig ;)
lite nyfiken på vad A* menar med ovanstående är inte sonyn en riktig cdspelare ?**
**har en själv och tycker den är riktig |
Mvh Thomas |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:57:14
|
Hej sladd!
CiterA*: "Varför undviker du själva diskussionsämnet ?? ( Därefter kommer förlöjligandet... ) ( A*rgumenten...  )"
Har du inget vettigt att säga sladd?, du har ju inte ens lagt ner tillräckligt med A*nsträngning på "skämten" som därav bara faller bittert ned i backen!
Mvh A* |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 22:59:37
|
Tyvärr Sladd: Bristen på ointelligens hos mig är bevisad så den kan jag inte undandra mig. Möjligen om jag hinkar i mig tillräckligt så kan kan jag det åtminstone halvmoraliskt... 
Jag skulle gärna åka upp till Luleå och lyssna men så blir det tyvärr inte.
Däremot så skulle det glädja både mig (och det förmodar jag, Dimitri) om du också ville ställa upp på ett test. Blint och öppet. |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:01:33
|
Hej x2000!
Den är härlig men man vill alltid ha bättre( SCD1? ;)
Mvh A* |
 |
|
mhe
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:02:27
|
Bravo: jo jag inser att det finns vissa pryttlar som kan påverka ljudet, men vad jag vägrar inse är att dom måste vara så ofantligt dyra 
(Btw Nagref, intressant att du quotar A* innan han gjort sitt inlägg ) |
 |
|
sprithitler
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:06:23
|
Billiga prylar är billiga i regel på grund av att man tagit genvägar. Dyra grejer kan i en del fall vara dyra därför att man inte tagit några genvägar. Sedan är frågan vart gränsen går för när frånvaron av genvägar slutar märkas. En Rolls Royce till exempel har historiskt sett haft ca fem gånger så många skruvar som en vanlig bil och varit helsvetsad i förband där vanliga bilar varit punktsvetsade. sådana skillnader meriterar högre pris, frågan är hur mycket högre. |
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. |
 |
|
x2000
Member

411 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:06:48
|
hej A*
ok, då förstår jag vad du menar
kul a*tt du är tillbaka gillar dina inlägg även om de ibland kan bli aningen svåra att tyda ;) |
Mvh Thomas |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:07:04
|
Det är fullt OK A* om du inte hör någon skillnad, jag kan inte kommendera dina öron och varseblivning, inte heller kan jag veta vad DU hör och inte hör givetvis.
Däremot blir jag som sagt hjärtligt trött på alla bortförklaringar av att gemene man och andra verkligen hör någon skillnad, de måste på något sätt alltid dras i tvivelsmål, antingen som inbillning eller fusk.
Det kan ju däremot vara så av olika orsaker att folk kan ha svårt att höra skillnader inom ett visst område men inte ett annat och det kan vara en förklaring. (En tanke bara och högst personlig)
Jag blev nog lite häftig, men det beror som sagt på ovanstående, ber om ursäkt.
MVH |
Bravo  |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:09:01
|
mhe: det kan verka suspekt men A* upplöser forumlagarna! 
Eller så raderar han sina inlägg och repeterar dem i lätt editerad form och då kan det bli likasom lite skumt! 
Notera skillnaden: 'forma av strömförsörjning, förstärkar-del' resp: ' form av strömförsörjning, förstärkardel'

Hoppas du inte tog illa upp A*. Vi alla gör ferl! |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:09:07
|
Har jag ingenting att säga.... Jodå A, jag försöker ju gång på gång säga att du pratar om saker som bara är antaganden när du skriver att det så enkelt att skilja på allt - utom kablar då - i ett blindtest.
Fast du har inte provat själv.
Är inte det något att säga?
Bittert? Tagga ned, jag har väl inte angripit dig? Eller tål du ingen kritik alls bara för att inte alla diskuterar på det sätt och inom den ram du råkar gilla?
Om du är ute efter att så osämja så stänger jag av dig ganska så direkt, vi har annat att göra än att bevaka en A som har snedtänt.
Fred på jorden.
, |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:14:06
|
"torrism"? Vad är det? "Blindtest är det säkraste sättet att inte finna skillnader" Just det!! Där slog du huvudet på spiken. "Kom upp till Luleåmässan pojkar ". Det var länge sedan jag var en "pojke". Pojkar följer blint de "vuxnas" stig, men inte de vuxna. Något att fundera över för egen del Sladd? Det hjälper inte hur många smaileys du än använder... Kan du inte bemöta Nagref's synpunkter på ett juste sätt så talar det för sig självt. Du kan väl inte frånta min och andras innerliga engagemang i hifins roll. Led du dina pojkar, så står vi för de vuxnas värld! Eller så sänker du tonläget. Dimitri
Kablar spelar roll!!! det är vi överens om. Därifrån kan vi gå vidare. Vilka kablar och vilka principer. Svara i "Diverse tweaks tråden" om du menar allvar. Skippa snacket om Luleå Mässan. Dimitri
|
 |
|
mhe
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:15:36
|
Noterat Nagref, i rest my case  |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:29:28
|
Hej sladd!
Exakt vad är det som A* "inte har testat själv "?? All världens upptänkliga esoteriska DyrHifiKabelKonstruktioner som ngn näringsidkare ev kan ha "utvecklat"?? (utan** tillstymmelse till forskning)
**Jo utan tillstymmelse, då att: lyssna, läsa på samt mäta på vad andra har forskat fram inte är forskning, Vad det är? Vem vet?( inte A* ;)
Mvh A* |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:30:52
|
Där har du en klar poäng "mhe", visst är många priser ruggiga och avspeglar självfallet inte den relativa ljudkvaliteten.
Det finns en del svar på dessa frågor alltifrån att tillverkaren fläskar på priset, ett omsorgsfullt arbete kräver många hantverksmässiga grepp och kontroller dvs. dyrt, noga val av komponenter och bättre delar, små serier ger ett högre detaljpris och sist märkesmystiken. Det sista innebär att det skall vara dyrt för att ge ägaren status och vetskap om att få äger den.
Vad man själv tycker är en bra avvägning mellan ljud, kvalitet och pris är upp till var och en att avgöra.
Störst förbättring får man dock i början av kedjan (mest valuta för pengarna uppgradering), och minst får man i slutet, för tiotusentals kronor får du kanske 3-5 % förbättring, dvs. nyanser, om man nu kan säga så. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/09/05 00:53:01 |
 |
|
Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:35:29
|
Hej N!
Ingen fara på taket, du hjälpte ju A* att komma ut ur garderoben...
 A* är värdelös på att stava( det är ngt medfött( typ A*fasi eller nåt! ( o kan ej heller simma, buuhäääähh - M.B, WarGames ;)))( glömde en parantes därav edit ;)
Mvh A* |
Edited by - Autosataniker on 2003/09/04 23:38:55 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 23:35:35
|
Zed 51:
Var läser du torrism någonstans?
Följde du blint de vuxna när du var pojke? Det gjorde defintivt inte jag. Sedan förstår jag inte vad du tog illa vid dig av. Att bli kallad pojke? Inte fanns du i denna tråden nyss så du behöver inte ta åt dig.
Är pekpinnar allt du vill komma med så kan du sluta med det apropå röstläge. Jag svarar samt debatterar i vilka trådar jag vill utan ultimatum från dig.
Nagrefs inlägg har jag inte läst noga. Den springande punkten i denna tråd i mina senaste inlägg handlar om att vara tvärsäker utan att ha provat själv. Den delen av debatten intresserar dig tydligen föga.
Killarna/gossarna/männen härinne är nog klokare och större än du tror och behöver nog ingen som nedvärderar dem. De fattar allihop utan undantag att jag inte förväntar mig att någon skall bli "ledd" av mig. Hur olika åsikter vi än må ha i annat.
Jag undanber mig fler påhopp i den stilen, lägg ett PM om du har mer att säga.
mvh
sladd , |
 |
|
Topic  |
|