HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är vi dårar? :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:59:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Svår fråga "Gemeni", svår fråga!

Bravo
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/09/02 :  02:46:25  Show Profile Send redestad a Private Message
Avvägningen musik och teknik har varit uppe tidigare i någon tråd. Tycker nu som då att det vore kul om fler engagerade sig i musiktrådarna, kom med förslag och inte minst möjligen tipsade om skivor med exceptionell ljudkvalitet. Musiken är ju definitivt en förutsättning för hela HiFi-grejen, musiken är det man vill åt, beröras av, tekniken ska presentera denna på absolut bästa tänkbara sätt. Något som uppenbarligen är en veritabel djungel av dogmer, märkesfanatism, preferenser, ideal och andra subjektiva uppfattningar. Musiksmaken är naturligtvis högst personlig men är ändå något vi borde ventilera i högre utsträckning enligt min åsikt, gärna då med en tydlig HiFi-vinkling där den upplevda ljudkvaliteten på skivorna gärna kan få en hel del utrymme.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/02 :  05:41:26  Show Profile Send Empress a Private Message
redestad!

Kankse flytta "Musik" avdelningen som delrubrik till "HIFI"? Enkalre än så skulle det väl inte bli? För det flestar verka ju vara här inne och "skräpa" ändå så.

Nagref!

Alltid en till övers.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:17:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kul och intressant tråd det här, jag vill nog hävda att om man inte finner något intresse för musiken så finner man nog lika lite intresse i att lyssna på den, och om möjligt ännu mindre intresse av att höra den rikigt bra.

Alltså :

Alla som egagerar sig här på forumet har ett stort intresse av musik.

Om inte så stämmer nog vecc´s frågeställning, -är vi dårar?

Jag hävdar... ICKE !

Lata möjligtvis, men ingalunda dårar, och eftersom lathet genom alla tider varit en källa till inovation så...

Lätja är ingen dödsynd, det är ett previlegium : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/09/02 08:19:19
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:28:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Nu skojar ni allt lite.
Själv är jag primärt intresserad av musiken. Inte av ljudet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:57:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Musik förmedlar olika saker till olika människor.
För en del är det texterna som är viktiga.
Det kan vara politiska budskap eller hjärta/smärta i olika form som opera eller kanske dansbandsmusik.
En del lyssnar på häftiga ljud som det finns mycket av i viss filmmusik.
Och andra lyssnar mest på det musikaliska budskapet eller känslan i
välkomponerade musikstycken, som är utförda av bra musiker.
Jag tillhör mest den sistnämnda, men har även en del bitar av dom andra kategorierna.
Men för att få fullt utbyte av musiken så vill jag ha så rent ljud som möjligt. Först då tycker jag att jag får fram den musikaliska känslan som jag söker i musiken.
Vissa verkar tycka att det är antingen eller.
Antingen är man musikintresserad eller hifiintresserad!!!!!
Det finns inga motsättningar mellan dessa intressen.
Den som hävdar att jag är bara intresserad av musiken inte ljudet kan ju isåfall lyssna på en bergsprängare och vara nöjd med det.
Vad har man då på ett hififorum att göra?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:04:22  Show Profile Send John a Private Message
Musik är kanske också mer personlig än hifi? Till skillnad från någon ovan så kan jag gärna rekommendera nån pryl till en vän, men mina bästa skivor, de som riktigt berör mig, de håller jag lite för mig själv. Att lämna ut dessa är att lämna ut en del av mig själv, upplevelser som knappast är giltiga för alla. Hm...
Hade just dessa tankar igår, när jag lyssnade lite i lurarna på ett par bra skivor som lär ok i min anläggning. Sedan stoppade jag in ett par riktiga favoriter och hamnade genast i en helt annan dimension. Går knappast att förmedla detta. Och att ljudet, efter mina mått mätt, var riktigt bra förhöjde upplevelsen. Hifin försvann, musiken tog över. Som det ska i en bra anläggning (ju, eller?).

/en john som ska överföra sitt filosoferande till arbetmaterialet istället

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:18:45  Show Profile Send matså a Private Message
matså är ingen dåre. Han är bara en stor hifimästare, leve mig själv!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:22:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

En del av hifins "trappa" ser för många ut sådär. Hur många demos har ni inte fått hemma hos andra bara för att det plötsligt skall komma en baston som får rutorna att skallra eller ett dynamiskt anslag som skrämmer livet ur en. Och så stopp, och nästa skiva....

Samtidigt är det bra att känna sina skivor, ta fram extremerna när man utvärderar, avslöja gränserna för tekniken.

Men i huvudsak tycker jag nog inte vi är dårar. Efter en bom & smällstund så blir det alltid musiklyssning, så har det alltid varit för mig. Med tiden så avtar lusten att experimentera, man hittar musikstycken som både är bra och innehåller dynamik, bas etc.

jag har en fråga om musik nu när ämnet ändå är på tal. I Luleå senast så hörde jag välproducerad tät dynamikrik musik som Merkurius spelade. Vad var det? Behöver fler sådana för mässdemo känner jag.

jag lägger väl frågan på musik också

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/09/02 :  10:56:18  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Håller med Jorma ang. att det inte finns några motsättningar mellan musik- och hifiintresse...

Däremot känner jag inte alls igen mig i sladds beskrivning av hur "trappan" (eller introduktionen) ser ut, i alla fall såg den inte ut så för mig. Mitt hifiintresse föddes ur mitt genuina musikintresse och (absolut) inte tvärt om. Jag blev inte "demad" något utan hade avnjutit en eftermiddag och kväll i Holland tillsammans med en då nybliven vän, spelandes gitarr. Efter musicerandet (stavning?) åt vi middag och till kaffet satte vi på lite musik. Vi spelade några av de skivor jag hade med mig och jag lade snart märke till hur nyanserat allt var (jämfört med min dåvarande kompaktlåda...), det var mycket lättare att följa stämföringar, kontraster blev tydligare och "gitarrartikulationer" klart mer uttalade... Så jag var ju tvungen att fråga och på den vägen är det. Man får ju hoppas att jag inte tillhör undantagen om hur uppvaknandet sker...

Men så till ämnet (och detta är en högst personlig åsikt, även om de finns många som håller med mig): Klart man är en dåre... En musikdåre!!! En, i musikens värld, insnöad idiot... Men gissa om jag trivs!!!

Vanligen och i vänlig ordning
/Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/02 :  12:25:08  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Ja, ibland undrar man. När det är trådar som börjar så här.
Har någon lyssnat på dessa kablar....
Hur låter dessa högtalarna....
Är det inte Musiken som skall låta!!!

ROFL... Hur skulle det låta??

"Jag släppte ett par nya Transperant kablar i mitt marmorbord där hemma. Lät helt klart mjukare och mer "rent" än de gamla TaraLabs som jag släppte i bordet innan"

"Knackade på polarens nya högtalare från JBL igår, klart djupare ton än i mina gamla Snell"

Hörde nya Metallicas cd på morsans klockradio. Lät rått och häftigt, saknade basen dock. Men skruvade man upp fullt distade inte bara gitarerna gott, allt lät vasst och coolt....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:00:12  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
Hörde nya Metallicas cd på morsans klockradio. Lät rått och häftigt, saknade basen dock. Men skruvade man upp fullt distade inte bara gitarerna gott, allt lät vasst och coolt....

Menar du på fullt allvar att det lät bättre på din mammas klockradio??

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:00:48  Show Profile Send yoko a Private Message
Att det är fler i HiFi-sektionen tycker jag inte är så konstigt egentligen.

Jag behöver bara se på mig själv; Jagtycker inte att det är ngn idé att läsa musik-delen så ofta, då det är rätt så ointressant för mig vad andra tycker är bra låtar och produktioner, det är sällan andras omdömen om musik stämmer in med mina tyckanden...men hifi-diskussionerna är ofta mer teoretiskt orienterade än musikdiskussionerna (när dem är som bäst).

Men viss är man lite HUM I DUVET ändå dä då!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:36:47  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Menar du på fullt allvar att det lät bättre på din mammas klockradio??

Förlåt, missade att sätta sista meningen inom " " och på så sätt visa att jag skrivit även detta uttalande med viss ironi till de 3 uppradade kommentererna ovan.

ALLT jag skrev var med glimten i ögat

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:40:38  Show Profile Send mapem a Private Message
Vad man gillar för musik är ju garanterat individuellt, som Hoola sa, mer än en gång har jag läst skivrecensioner som höjt en skiva till skyarna, köpt densamma, upptäckt att jag inte gillar den ett enda dugg och blivit sur på mig själv för att jag litat på auktoriteter. Fler kanske upplevt detsamma och kommit fram till att vem kan man lita på, utom sig själv? Därför är det väl inte lika mycket diskussioner på musiksidan som på HiFisidan.

För HiFi är ju ren naturvetenskap som kan mätas objektivt av ingenjörer i vita rockar, eller hur, där kan det ju aldrig handla om tycke och smak... aj, slå mig inte.

Jag måste erkänna att det har hänt att jag varit dåraktig nog att lyssna på apparaterna mer än på musiken, mest när jag varit missnöjd med dem. Just nu är jag rätt nöjd, så nu lyssnar jag på musik. Som en dåre!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/02 :  13:50:54  Show Profile Send dole a Private Message
Är vi dårar?
Säg till om jag blir normal, för då blir jag riktigt rädd

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Empress

276 Posts

Posted - 2003/09/02 :  14:58:04  Show Profile Send Empress a Private Message
dole!

BUUUHUUOO! Du är normal.

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:18:49  Show Profile Send dole a Private Message
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjjjj
Det kan inte vara sant

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:04:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Jorma:
Nej det finns ingen motsättning mellan bra ljud och bra musik. Jag upplever då inte det. Men måste jag välja mellan Chopin på bergsprängare eller Test record vol 45 på ultra referensanläggningen så väljer jag Chopin. Det är ju musikintresset som fört mig in på hifi inte tvärtom.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:26:00  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
På tal om Metallicas senaste. Den låter verkligen som om den var spelad genom en klockradio, oavsett vilken anläggning som används. Sämre dynga var det länge sedan jag hörde.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:34:34  Show Profile Send Michael G a Private Message
Självfallet finns det ingen motsättning mellan bra ljud och bra musik. Men när jag var ung... (lyssna nu barn!)

...så fanns det en period då jag skuldsatte mig över öronen för att köpa en stereoanläggning.

Dessutom - så fort jag lyckats snåla ihop några kronor så gick det till uppgraderingar av stereon! Alltid var det någon ny kabel, eller pickup, eller förstärkare som behövdes för att lyckan och nirvana skulle infinna sig.

Den infann sig aldrig.

Vändningen kom efter några år när jag var hemma hos en kompis som hade en liten enkel anläggning (som dessutom lät bättre än min )och flera vägghyllor med skivor. Då insåg jag att mina c:a 100 LP inte var mycket att komma med. Och totalt sett hade jag lagt ner mer pengar än honom på musiklyssnarintresset!

Men så fann jag ljuset och lämnade "apparatonaniträsket". Under några år befann jag mig i gränslandet som "nykter (?) apparatonanist" för att slutligen hitta hem.

Sens moral: När man komponerar ihop sin stereoanläggning (heter det så nuförtiden?) så skall man inte bara räkna på hur mycket man skall lägga på högtalare respektive förstärkare, utan också komma ihåg att ha en slant över till skivorna!

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Empress

276 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:41:24  Show Profile Send Empress a Private Message
Det är normalt att var onormal och det är onormalt att var normal!

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:02:45  Show Profile Send John a Private Message
quote:
Det är normalt att var onormal och det är onormalt att var normal!

hifiqueer?

/en john med rätt tråkig (an)läggning

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Empress

276 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:08:56  Show Profile Send Empress a Private Message
quote:
hifiqueer?
Kan var för det med.

Philosophyqueer. *från en queer som var filosofiutbildad och min zoohandlare*

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000